Ernstige rotstraal, advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Ernstige rotstraal, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 22:35

Mijn merrie heeft aan 3 voeten ernstige rotstraal. Vooral aan 1 voorvoet zijn in heel korte tijd gewoon gaatjes in de straal gerot! Het ruikt verschrikkelijk vies. Dit is in relatief korte tijd ontstaan. Ze heeft altijd slechte kwaliteit hoorn gehad, maar rotstraal is iets geheel nieuws voor haar. De DA is gisteren geweest, heeft een deel van het rotte hoorn weggesneden en de rest moet de smid binnenkort doen als hij komt en de ijzers er af gaan.
De voet voelt ook warm aan, dus ik vermoed dat de ontsteking/rotting al diep zit. Van de DA heb ik OTC-spray (blauwsel) gekregen om mee te behandelen. Ik maak me echter toch wel zorgen ...! Is rotstraal iets heel ernstigs en of kan dat iets ernstigs worden? Ziet het er altijd zo heftig uit en komt dat met behandeling toch wel weer goed?

Graag hoor ik ervaringen en adviezen!

Xox

Re: Ernstige rotstraal, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:59

Door rotstraal kan hoefkanker ontstaan. OTC spray ontsmet de hoef en is dus wel goed. Wat verder twee geweldige middelen zijn.
1) Keralit
2) Hoofsolution van Kevin Baccon
Beide werken snel aan herstel van rotstraal. Houdt verder de stal goed schoon en geef het paard beweging. Niet op natte bodems. Mijn paard heeft hier ook veel last van gehad en pakte dan de hoef in met verband en smeerde daarvoor de hoef in met zinkzalf. Dit droogt in. Als ik het eraf haalde spoot ik het in met blauw spray. na een paar dagen ben ik dan met hoof solution begonnen. heb nu weiniig problemen meer

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:29

Voetjes goed badderen in water. Daarna op laten drogen en dan betadine erop. Ik wisselde het af met egyptische zalf. Binnen een paar weken was het weg, alleen doet de straal er dan nog een poos over om te herstellen.

riskjuhruled

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:41

er zijn hier al best wat topics over geweest, ik denk als je de zoek functie gebruikt dat je er al heel wat kunt vinden

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:45

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 13:08

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 14:51

@riskjuhruled: heb inmiddels alle door jou aangegeven topices gelezen en ben een stuk wijzer geworden . Het zal wel een langdurige kwestie worden vrees ik, maar we gaan d'r gewoon voor. Hopelijk komt 't in elk geval goed.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:55

Ik gebruik voor Bill Dryfeet van Cavalor. Superspul

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:23

Ik hoor nu zowel "voeten droog houden"als "schoonmaken met water en daarna behandelen". Mogen ze nu wel of niet nat worden) mits daarna weer gedroogd uiteraard)?

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:48

Natuurlijke bekapping helpt ook om het te voorkomen (of genezen).

Doordat de straal contact heeft met de grond word de doorbloeding beter waardoor de rotstraal over gaat en weinig kans is dat het weer terug komt. Verder goed de stal schoon houden.

Zorgen dat je paard genoeg beweging krijgt, zodat de doorbloeding nog beter word.

Je kunt de voetjes wel in een bak water zeten met wat biotine of ander ontsmettingsmiddel dat het goed schoon is. Daarna behandelen met die spray.

Je moet met rotstraal wel uitkijken dat het niet te diep gaat, het kan echt een ontsteking worden en als dat verder omhoog gaat kan dat nare gevolgen hebben.

Je kunt eens kijken als je je vinger erin doet of er bloed aan zit, als dit het geval is heb je grote kans dat het ontstoken is. Dan nogmaals de DA om advies vragen.

riskjuhruled

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:49

graag gedaan

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:56

Ik schreef biotine maar bedoelde biotex.....
Gewoon bakje water met wat biotex erin maakt het wel goed schoon.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:29

Hoefzak met Biotex
Straalsan v. Leovet
Egyptische zalf

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:20

simodi schreef:
Ik hoor nu zowel "voeten droog houden"als "schoonmaken met water en daarna behandelen". Mogen ze nu wel of niet nat worden) mits daarna weer gedroogd uiteraard)?

Niet extra nat maken, het moet juist indrogen. Biotex en water maken het hoorn nog weker dan het als is. Gewoon laten bijsnijden zodat alle aangetaste hoorn weg is en dan met een goed middel behandelen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:07

Hi,

Ik heb geen tip, maar wel een paard dat al 9 jaar ( en daarvoor ook al ?) rotstraal heeft in alle 4 zijn stralen !

Niets helpt !
Oa geprobeerd, teer ( ), dryfeet- Cavalor, tea tree olie, betadine, egypt zalf, pffff en nog vanalles.

Ik weet niet hoe het bij jouw paard is, maar bij mijn paard zit de rotstraal echt IN de middelste straalgroeven. Die groeven zijn mega diep, dus er kan geen zuurstof bij.
EN ik kan er zelf ook amper bij. Plus paard wil bijna geen hoeven meer geven, omdat ik hem met al die middeltjes pijn doe.

Keralit en hoofsolution zeggen me niets.

Dus ik volg dit topic ! Succes !
Laat je weten als de OTC werkt ? Bevat dat antibiotica ? Ik vrees dat het bij mijn paard niet werkt, spray komt immers niet in de groeven.

Groetjes,

Maris

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:11

OOk nog is Stal super goed schoon houden!
En hoeven uitkrabben vaak.
En als je het in de bak zet hoef je het daarna niet te krabben als je het maar daar voor doet want zand schuurt de rotstraal weg.

bokkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:24

Maris schreef:
Hi,

Ik heb geen tip, maar wel een paard dat al 9 jaar ( en daarvoor ook al ?) rotstraal heeft in alle 4 zijn stralen !

Niets helpt !
Oa geprobeerd, teer ( ), dryfeet- Cavalor, tea tree olie, betadine, egypt zalf, pffff en nog vanalles.

Ik weet niet hoe het bij jouw paard is, maar bij mijn paard zit de rotstraal echt IN de middelste straalgroeven. Die groeven zijn mega diep, dus er kan geen zuurstof bij.
EN ik kan er zelf ook amper bij. Plus paard wil bijna geen hoeven meer geven, omdat ik hem met al die middeltjes pijn doe.

Laat je weten als de OTC werkt ? Bevat dat antibiotica ? Ik vrees dat het bij mijn paard niet werkt, spray komt immers niet in de groeven.

Groetjes,

Maris

Gewoon ijzers eraf, goed bekappen, hielen lager zetten, zorgen dat de straal de grond raakt , zodat de voet weer minder geknepen wordt, goed gaat doorbloeden en sterk wordt.
Al die middeltjes helpen uiteindelijk niet en zijn niet meer dan symptoombestrijders.
Dat moet nu toch wel duidelijk zijn na zoveel jaar?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:40

Maris schreef:
Hi,

Niets helpt !

Groetjes,

Maris

Dan kan ik je hoofsolution en keralit echt aanbevelen. Keralit kan je ook in de middelste stralgroeve gieten daar er een dun tuitje opzit. Die van mij is had ook steeds rotstraal ondank super schone stal en dergelijke. Deze middelen hebben super geholpen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:28

Hoi,

heb je een site waar ik info over die 2 producten kan vinden ( over Keralit en hoofsolution )

Want ik was even vergeten te vertellen dat natuurlijk ik elke dag de stal uitmest, maar dat hij eigenlijk dag en nacht ook naar buiten kan ( beweging ). EN dat hij zonder ijzers staat sinds 2,5 jaar. En dat hij natuurlijk bekapt wordt, dus dat de hielen laag zijn.
En werkelijk al dat alles heeft niet geholpen.

Groetjes,

Maris

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:45

Ik zal even een link zoeken. Is het misschien wat je paard weer normaal te laten bekappen? Heb al vaker gehoort dat dit soort problemen onstaan door natuurlijk bekappen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:51

tessacheyenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:56

Wat misschien ook helpt......dagelijks een droogzetter voor koeien erin spuiten. Het paard van een kennis is er zo van afgekomen! Verder alles heel schoon houden en er eventueel een hoefzak omheen doen. Groetjes tessa.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:52

Maris schreef:
Hi,

Niets helpt !

Groetjes,

Maris

Hoi! Ook mijn merrie heeft het m.n. in die diepe middelste straalgroeve. Ik behandel nu 3 dagen met OTC-spray, en ik moet zeggen: de straal wordt al harder!! Had niet zo snel resultaat verwacht. Ik spuit 1x per dag de goed schoongemaakte straal in met de spray en deze verdeel ik met een wattenstaafje ook diep in die middelste groeve (vindt paard niet leuk, maar ja). Ik houd de voeten nu even zo droog mogelijk, dus niet in natte paddock of in stapmolen waar altijd veel (natte) mest in ligt. Vandaag wel een uurtje weidegang gedaan.
OTC bevat wel een ontsmettingsmiddel, maar geen antibiotica geloof ik. Het is wel pittig spul want het mag niet in kontakt met je huid komen. Ik houd je van het verloop op de hoogte in dit topic!

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:54

tessacheyenne schreef:
Wat misschien ook helpt......dagelijks een droogzetter voor koeien erin spuiten. Het paard van een kennis is er zo van afgekomen! Verder alles heel schoon houden en er eventueel een hoefzak omheen doen. Groetjes tessa.

Volgens mij juist niet inpakken, want ermoet zuurstof bij de straal kunnen. De bacterie die de rotstraal veroorzaakt kan niet tegen zuurstof (daarom ook niet teren, dat sluit ook af).

bokkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:45

Maris schreef:
Hoi,

heb je een site waar ik info over die 2 producten kan vinden ( over Keralit en hoofsolution )

Want ik was even vergeten te vertellen dat natuurlijk ik elke dag de stal uitmest, maar dat hij eigenlijk dag en nacht ook naar buiten kan ( beweging ). EN dat hij zonder ijzers staat sinds 2,5 jaar. En dat hij natuurlijk bekapt wordt, dus dat de hielen laag zijn.
En werkelijk al dat alles heeft niet geholpen.

Groetjes,

Maris

Als de straalgroeven enorm diep zijn, dan kan het niet anders dan dat de hielen te hoog zijn. Als je er amper bij kunt betekent dat dat de hielen niet mooi breed zijn , maar veel te smal. Waarschijnlijk komt je paard te weinig op een harde ondergrond en wordt de beweging toch nog te weinig gestimuleerd waardoor de doorbloeding van de voeten te zwak is. Hou hem buiten, voer buiten. laat hem alleen in de stal als er ook wat te schuilen valt.
Straalrot is een degeneratieziekte. Het is toch niet normaal dat er al 9 jaar een bacterie zit die met welk middel dan ook niet weg te branden is? Dan is er gewoon iets is met de voet. Zorg dat je paard zijn stralen gebruikt, dat het landt op de hiel en straal en goed naar voren afwikkelt. Zorg voor kwartierbogen. Maak ze sterk!