moeizaam herstel / kort lopen na spierbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan

moeizaam herstel / kort lopen na spierbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:58

Ruim 3 maanden geleden is mijn paard zwaar spierbevangen geweest. (oorzaak onbekend) Na 3 weken boxrust, aangepast voer en weer een bloed onderzoek waren de bloedwaardes weer normaal en konden we met opbouwen beginnen. In overleg met de dierenarts een schema opgesteld. We hebben het heel rustig aan gedaan en er erg veel tijd voor uit getrokken.

Nu 3 maanden later, rij ik ca 4 keer per week 30 tot 40 minuten, veel stap en korte stukjes draf. (totaal 10 tot 15 minuten draf) Galop zijn we nog nauwelijks aan toe gekomen. Soms loopt mijn merrie een paar dagen vrij aardig. Dan heeft ze ineens weer vrij harde spieren en is ze na een paar rondjes draf al erg moe. Erg wisselend dus en nog lang niet de oude dus.

Daarom heb ik vorige week weer een bloedonderzoek laten uitvoeren. Bloedwaardes waren prima. Echter de dierenarts vond mijn merrie nogal een korte pas maken met de voorbenen. Buigproef gedaan en die was op beide voorbenen helaas positief. (niet goed dus) Een paar weken voordat ze spierbevangen was, was er ook een buigproef uitgevoerd en daar kwam ze toen prima uit.

Maandag a.s. dus weer naar de kliniek voor onderzoek.
Zit me nu af te vragen wat het een met het ander te maken heeft en ik weet het niet.

Iemand ervaring met iets soortgelijks?

Zoals gezegd, paard wordt maandag onderzocht en is steeds onder behandeling van een dierenarts geweest. Ben alleen benieuwd naar ervaringen / ideeen.

jiperdepip

Re: moeizaam herstel / kort lopen na spierbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:03

mischien is het een idee om toch meerdere dagen per week met het paardje aan de slag te gaan en dan iets minder lang.
regelmaat is voor een paard met spier probleempjes erg fijn.
dus liever elke dag 15 min dan 4 keer 30 min.
succes in elk geval

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 22:32

Zoals ik al schreef, revalidatie schema is in overleg met dierenarts opgesteld. Paard komt dagelijks in stapmolen / wordt aan de hand gestapt. Ze komt tenminste 2 keer per dag uit haar box. Half uur rijden is gemiddeld 10 minuten losstappen, 10 - 15 minuten "rijden" en ca 10 minuten uitstappen. Een goede warming up en cooling down is erg belangrijk, voor paarden met spierproblemen, dus daarom ben ik met een kwartiertje rijden ruim een half uur bezig. Voldoende regelmaat.
Ik vraag me af in hoeverre er verband zou kunnen zijn tussen de spierbevangenheid en het niet zuiver lopen voor.
Laatst bijgewerkt door Suzan op 17-02-06 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:35

Is er geen goede hoefsmid verbonden aan de kliniek. Misschien dat aangepast beslag (tijdelijk) een oplossing is?

Toevoeging: aangepast beslag; een beslag zo dat ze van voren makkelijker weg kan komen cq. afrollen.

Ik wilde net informeren hoe het met Sydney gaat. Helaas dus niet zo goed als gehoopt.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 17-02-06 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:37

o dus ze komt er al elke dag uit, dan had ik dat niet goed begrepen.
als mijn paardje spierbevangen is of pas is geweest loopt hij ook altijd veel korter voor maar ook achter. maar wat de relatie is.... ik heb eigelijk ook geen idee

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:50

Vit. E met selenium geven. Ik heb een merrie die heel snel hoef of spierbevangen is. Ze krijgt nu dagelijks al zeker een 1/2 jaar dagelijks Vit. E met selenium. Het gaat al een een half heel goed. Leg het voor aan je DA. Het kan je paard helpen voor een betere spieropbouw.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:56

Inderdaad Vitamine E + selenium maar ik zou eerst een kuur Haemolytan 400 van Equistro geven. Dit is ideaal voor opbouw van sper en hoefbevangen paarden

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 23:03

tienus63 schreef:
Is er geen goede hoefsmid verbonden aan de kliniek. Misschien dat aangepast beslag (tijdelijk) een oplossing is?

Die is inderdaad aanwezig. Die heeft Sydney een paar maanden geleden al eens behandeld. Maar toen had hij haar achter wat anders bekapt om te helpen de pas achter wat te bevorderen. Toen had ze geen probleem met de voorbenen. Eens horen wat die er maandag over te zeggen heeft.

@ Phia, mijn merrie krijgt al sinds de spierbevangenheid een vitamine en selenium supplement. Dat zal ze voorlopig ook nog wel krijgen. Ik heb haar de eerste 10 weken ook Equitop Myoplast bijgevoerd, om de spieropbouw te bevorderen.

Uiteraard zou het nog wel even duren voordat de spieren weer een beetje teruggekomen zijn. Maar ik zie niet in waarom ze nu ineens voor niet zuiver loopt, terwijl dat eerder geen probleem was. Achter loopt ze namelijk wel voldoende ruim, dus in hoeverre zou het niet zuiver lopen voor, een spierkwestie zijn, of iets anders?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:42

Hoefbevangen?????

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:59

PhiaBink schreef:
Hoefbevangen?????

Idd daar dacht ik ook meteen aan, gezien het feit dat ze al vit E bijgevoerd krijgt en je qua rijdschema ook netjes zit.
Een keer goed laten masseren door een fysio kan ook geen kwaad.
Verder kan het zo zijn dat ze ergens anders last van heeft waardoor ze verkrampt in haar spieren dat weer bevangenheid tot gevolg heeft (te kleine box, te koude vloer in dr box, te koud of op de tocht in box...
Zorg voor een goede dikke bodem en goede dekens. Stap in en uit met een zweetdeken/uitrijdeken.

Sterkte...

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 17:19

Heb ook aan hoef bevangenheid zitten denken, maar dat komt toch niet overeen met het beeld. En zou er dan ook niet iets uit de bloedwaardes moeten blijken.

Verder is ze een aantal keer gemasseerd door een fysio. Tevens is ze 2 keer behandeld met acupuncuur. Ze heeft onder een dikke laag dekens gestaan, maar dat moest ik minderen omdat ze stond te zweten onder haar dekens op stal. Box is 3,5 x 3, voldoende dik opgestrooid, nieuwe stal, veel frisse lucht maar geen tocht.

Kan echt niet bedenken wat ik nog kan doen om het nog beter te maken voor het paard.
Bedankt voor het meedenken zover, maar ik heb het idee dat ik het toch in een andere hoek moet zoeken. Nou ja, kan m aar beter het onderzoek afwachten.