paard met artrose hoe vaak rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

paard met artrose hoe vaak rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 20:11

ik weet nu sinds een paar maanden dat mn paard artrose heeft in de kogel gwrichten . ze loopt nu na maanden kreupel te zijn geweest en behandeling van de DA weer wonderbaarlijk lekker !

ik ben weer lekker aan het rijden maar wat is nou te veel of te vaak voor een artrose paard..... zelf heb ik het idee dat ze wel zo´n 5 eer per week kan lopen onder het zadel .

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:12

Nou ik zou niet meer hard werken niet meer rond laten lopen.
Ik heb dit ook meegemaakt.
We mochten van de DA alleen buitenritjes maken en afentoe in de bak.
Niet meer intensief trainen dus.
Zowiezo niet springen!!
Alleen zijn we niet meer aan rijden toe gekomen
Dus ik weet niet wat voor training jij nu doet ?

Je kunt misschien een kraker naar je paard laten kijken.
Om te beoordelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:16

Mijn paard had ook artrose in de kogelgewrichten. Hij was op dat moment al 19 en had een lang carriere als springpaard achter de rug.

Inderdaad niet meer springen. In training hield ik hem wel, want stilzetten is funest voor artrosepaardjes. Daarnaast liep hij zodra het kon lekker buiten op een land zonder kuiltjes. (Mijn paard had ook nog eens hoefkatrol) Aangepast beslag en niet te dik laten worden, want dat komt ook weer op de beentjes aan. Voor de rest geen voltes rijden of al te korte wendingen en het van dag tot dag bekijken. Lekker over de verharde weg wat afstappen is altijd goed

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:18

Cayenne schreef:
Mijn paard had ook artrose in de kogelgewrichten. Hij was op dat moment al 19 en had een lang carriere als springpaard achter de rug.

Inderdaad niet meer springen. In training hield ik hem wel, want stilzetten is funest voor artrosepaardjes. Daarnaast liep hij zodra het kon lekker buiten op een land zonder kuiltjes. (Mijn paard had ook nog eens hoefkatrol) Aangepast beslag en niet te dik laten worden, want dat komt ook weer op de beentjes aan. Voor de rest geen voltes rijden of al te korte wendingen en het van dag tot dag bekijken. Lekker over de verharde weg wat afstappen is altijd goed

Ligt er natuurlijk aan hoeverre de atrose is.
En voor dit paard kan je niet oordelen of hij nog in intensieve training kan.
Of dat hij alleen nog kan buitenrijden.
Je kan beter een kraker of DA laten bepalen.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:19

mijn vorge paard had ook artrose. Het allerbelangrijkste is gedoseerd bewegen, goeie warming up en weer ruimschoots afbouwen. Niet springen. Verder regelmaat in het geven van beweging. Dus als jij 5 dagen in de week rijd zet r dan die andere 2 dagen niet stil. Stil zetten is funset voor een paard met artrose. het ligt aan de mate waarin je paardje het heeft. Goed kijken en aanvoelen hoe je paardje het doet. Veel werken in een zware bak met veel wendingen is ook extra belastend voor gewrichten dus voor jouw paardje waarschijnlijk ook niet aan te raden. lekker rechtuit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:26

@ xxxVagoxxx

Ligt inderdaad aan de graad van Artrose, maar helemaal stilzetten is het slechtste wat je kunt doen, dus lichte gedoseerde beweging is altijd goed Mijn paard had het dus ook en heeft na constatering er vervolgens 5 jaar geen last meer van gehad, vooral omdat hij in lichte beweging bleef en vooral veel stapwerk. Maar nadat hij een peesblessure kreeg en de hele zomer stil moest staan vielen zijn spieren weg en kreeg hij ook artrose in zijn heupen. Toen was het helaas over

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:27

Het is belangrijk dat ze juist in beweging blijven.....
Maar ze mogen niet te hard meer aan het werk..... Maar dat ligt idd wel aan de graad van de artrose

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 09:52

het is beginnende artrose en ik ben de training wel weer aan het opbouwen ,volgens de DA mocht ik gewoon voltes etc rijden. op dagen dat ze niet werkt staat ze in de wei.

Annelous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:11

Mijn paardje heeft ook artrose, Het beste is om je paard regelmatig te laten bewegen, niet op een zware bodem, en stilzetten is helemaal uit den boze, het beste is om elke dag een uurtje te rijden zei mijn Da, ook heeft mijn paardje speciaal beslag gekregen wat de schokken op vangt (ze heeft het in haar kogels) en dat helpt heel erg goed...
Suc6 met je paardje!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:54

Memuska heeft een vrij verregaande vorm van artrose. Ik rijd haar zo'n 5 keer per week. Rust roest!

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:27

Amber heeft het ook maar dan in de spronggewrichten. Ze loopt altijd buiten met een maatje en ik rijd haar ongeveer 2 of 3 keer in de week. Maar als ik kon zou ik haar het liefst elke dag beweging geven want dat is voor zulke paardjes vaak het beste!
Springen inderdaad niet..vind ze wel heel leuk en ik ook maar dan krijgt ze erg last van haar benen maar lichte dressuur, ingespannen werk en buitenritjes zijn wel heel goed.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:59

Toch zou ik niet te veel voltes rijden want daar gaat je paardje wel aan kapot ...

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:21

Annelous schreef:
Mijn paardje heeft ook artrose, Het beste is om je paard regelmatig te laten bewegen, niet op een zware bodem, en stilzetten is helemaal uit den boze, het beste is om elke dag een uurtje te rijden zei mijn Da, ook heeft mijn paardje speciaal beslag gekregen wat de schokken op vangt (ze heeft het in haar kogels) en dat helpt heel erg goed...
Suc6 met je paardje!

wat voor beslag is dat dan.... die van mij heeft het ook in de kogels

mynique

Re: paard met artrose hoe vaak rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:56

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft ook arthrose, maar dan in zijn hoefgewricht.
Ik belast hem nu 4-5 x per week (in de bak) en de andere dagen longeer ik hem. Kortom hij staat geen dag echt stil. Zoals het nu gaat doet hij het goed.
De mijne heeft ook aangepast hoefbeslag (zooltjes) en krijgt een supplement (joint saver pro).
Oja, ik neem echt uitgebreid de tijd om los te rijden (20min), daardoor merk ik ook een enorm verschil.

Hoe oud zijn jullie paarden eigenlijk?
De mijne is nog geen 7 jaar en eigenlijk dus te vroeg voor arthrose.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:57

Je hebt toch een dierenarts om deze vraag aan te stellen ????.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:58

Zhivago was 8 jaar toen we er achter kwamen..
Maar dat atrose komt door zijn verleden.

mynique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:27

xxxvagoxxx schreef:

Mag ik vragen naar wat het verleden was? (begrijp het hoor als je er niet over wilt praten).
De mijne is te vroeg ingereden en waarschijnlijk te vroeg te hard ingezet in de springsport.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:32

mijn verzorgpaardje staat met atrose. ze is 12 jaar. en ze is drachtig eind mei uitgerekend. Ik rij haar 2x per week. 20/30min. stappen een beetje draven. Het is echt zonde dat ze atrose heeft want het is zo'n leuke en mooie merrie

Annelous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:26

@Uriah: Mijn paardje had eerst lederenzooltjes+siliconenkit (voor paarden) met daarop een ijzer, maar doordat ze in het land liep en het land nat was, en de zooltjes daardoor snel kapot gingen, ben ik overgestapt op aluminiumijzers mer rubber tussen de 2 laagjes aluminium met siliconen kit en daarop een ijzer, dit help echt heel goed, mijn pony is 17 en liep altijd wat stijfjes en kort, maar daar is echt veel verandering in gekomen, ze loopt nu veel soepeler en voorwaartser (de kit en het zooltje vangen de schokken op die het kraakbeen anders op zou moeten vangen)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 10:56

contessa schreef:
Je hebt toch een dierenarts om deze vraag aan te stellen ????.

dierenartsen zijn ook niet heilig de 1 zegt dit de ander zegt dat, ik heb denk ik meer aan advies van mensen die ook een paard met artrose hebben

1 DA adviseerde ijzers de andere weer helemaal GEEN beslag

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:58

of van een kraker

Annelous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:59

Als je helemaal geen beslag zou doen, zou dat dus betekenen dat de kogels alle schokken op moeten vangen als het paard loopt, ik ben het daar dus niet echt mee eens, wat was de reden van die DA om het paard zonder beslag te laten lopen?

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 11:08

Annelous schreef:
Als je helemaal geen beslag zou doen, zou dat dus betekenen dat de kogels alle schokken op moeten vangen als het paard loopt, ik ben het daar dus niet echt mee eens, wat was de reden van die DA om het paard zonder beslag te laten lopen?

hij zei dat dat in haar geval zinloos is. ik zal hem nog wel eens bellen

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:13

Ik rij ook op een paard met artrose... Ze is eerder jachtpaard geweest en is nu ergens in de 20, ik probeer haar elke dag beweging te geven want dan loopt ze super!! In de bak merk ik wel dat ze er wat last van heeft, maar in het bos absoluut niet, dan is het nogsteeds een paardje van een jaar of 5

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:22

mrblueeye schreef:
xxxvagoxxx schreef:

Mag ik vragen naar wat het verleden was? (begrijp het hoor als je er niet over wilt praten).
De mijne is te vroeg ingereden en waarschijnlijk te vroeg te hard ingezet in de springsport.

Tja ... verwaarloosd.
Hij had 2 jaar groei achterstand.
En is op zijn 3e ingereden.
Ingereden op de weg ...
Genoeg redenen