Wat vinden jullie van rontgenfotos kogel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Wat vinden jullie van rontgenfotos kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 19:34

In utrecht waren er ook fotos gemsaakt daar zeiden ze bot op bot,heb nu e-diget laten komen ,en ze ziet wel ruimte op zich nog ,bij die linker kogel,maar rechts meer ruimte.
Dit zijn ze

links:
Afbeelding

[/img]
rechts:Afbeelding

In utrecht hadden ze het over laten inslapen,e-. diget zegt dat zeker niet.

Hij loopt nu gewoon goed,5 weken geleden kreupel maar toen was er botsplinter te zien,en die is nu aangehecht zag ze.

Uriah

Re: Wat vinden jullie van rontgenfotos kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:02

ik zie nog ruimte tussen de gewrichten ,het kan zijn dat hij te weinig gewrichts vloeistof heeft dat is opzich best te verhelpen! bedoelden ze artrose in dit geval.........

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 02:39

Ik heb je mijn werkstuk over reuma gemaild.
Ik ben geen DA en heb er niet zo super veel verstand van, maar inslapen lijkt mij wel erg snel. Er zijn nog geen botwoekeringen of iets te zien. En je paard is niet kreupel.
Hebben ze het niet gehad over het inspuiten van het gewricht of het bijvoeren van glucosamine?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 08:39

Ik kan geen röntgenfoto's beoordelen, dat moet echt een róntgenoloog laten doen.
Ik weet alleen wel dat de foto's van de rechtervoorkogel van mijn paard zelfs voor mij niet om aan te zien waren, veel beroerder als deze er er voor mijn leken oog uit zien.
En zij loopt ook nog steeds, 9 jaar later!

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:03

Ik heb laatst diverse goede klinieken gebeld. En bij alleen kreeg ik te horen dat de foto's en beoordelingen van Edigit niet altijd even goed waren.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 09:19

E =diget had het over gelatinaat bijvoeren. Utrecht had gezegt je kan hem inspuiten,maar over 3 maanden zal die weer kreupel zijn. Daar was ie opgegeven zaak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:22

Ik vrees dat de dierenarts gelijk heeft.. Heeft die site jou paard in levende lijve onderzocht? Ik zou eerder afgaan op een advies van een veearts, dan van een site. Ik begrijp dat het voor jou niet luek is om te horen, maar bedenk wat eht beste is voor je paard. Je bent niet voor niks naar Utrecht gegaan lijkt me?

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 09:40

Dierenarts gijtenbek heeft hem van de week onderzocht,en fotos van utrecht gezien en die zei niks aan de hand. Heeft hem ook zien lopen,op harde en zachte longeren,liep goed. Omdat zijn mening zo anders was als van utrecht,liet ik e-diget komen voor nieuwe fotos . Zij zei ook er zit nog ruimte tussen,dus zou gewoon door gaan,en hem evt inspuiten.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:48

inderdaad ik heb beroerdere foto´s gezien! gewoon lekker glucosamine bijvoeren en lekker gaan rijden en je paard laat je wel weten wat ie aankan.

ik heb zelf twee keer een kuur van equisyn forte plus gegeven en dat hielp ECHT!

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 09:52

Maar denken jullie dat ie al moet ingespoten?Die gijtenbeek zei dus van niet. Maar ik ben bang als ik dat niet doe,dat straks die gewrichten echt langs elkaar gaan en verder slijt.Ik heb er weinig verstand van hoor maar dat dacht ik zo.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:12

Waarom stuur je Geitenbeek geen mailtje met deze nieuwe foto's? Kan hij die ook bekijken. Vraag hem dan nogmaals of het niet verstandig is hem in te spuiten?

Persoonlijk zou ik het eerst proberen met supplementen, veel beweging, goed rijtechnisch rijden etc. Je hebt dan nog het inspuiten achter de hand als laatste redmiddel. Maar goed, ik ben natuurlijk geen dierenarts.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:15

De man van E-digit is ook een paarden DA ! die bovendien heel erg veel rontgenfoto's ziet.

Wat ik zie (maar de foto is vrij klein en ik kan niet inzoomen) is mooie gladde lijnen over het algemeen, zonder haakjes, maar idd weinig ruimte tussen de gewrichten wat ook kan liggen aan de hoek van de foto (als hij teveel van boven genomen is dan heb je dat al) Welk been liep ze kreupel ? links toevallig ? want bij het hoefbeen zie ik daar wel "iets" (vergelijk maar eens met rechts!) maar dit hoeft ook niets te betekenen omdat daar de foto niet op gemaakt is, je heb immers om de kogel gevraagd.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:29

Hij liep links kreupel ja,het was een vrouw van e diget,ze zou het nog aan die man laten zien. Heb het wel teruggekoppeld aan gijtenbeek,die komt volgende week kijken hoe die loopt.Heb nu 3 dagen gelongeerd,en hij loopt wel goed. gr eline

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:00

als je zijn been op tilt en vanuit de kogel richting been buigt gaat dat nog of is het stijf... daar kun je ook veel uit opmaken.

staat hij veel op zn teen...

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:48

ja met buigproef reageerde die heel heftig in utrecht. maar bij zijn andere been ook wel wat,en die is goed.Hij stijgerde toen ze hem wou buigen. Vandaag weer gelongeerd,ging goed. gr eline

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:49

Foto's lijken mee te vallen. MAAR het gaat om het klinische beeld. Want rontgenfoto's kunnen soms meevallen, terwijl het paard kreupel is en andersom. Zolang het paard niet (chronisch) kreupel is, zou ik het zelf niet laten inslapen, maar misschien moet je dan nadenken over een ander gebruiksdoel (bv recreatie), om verergering te voorkomen.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:30

Lieve mist, jij moet echt een superkenner zijn, want het hoefbeen staat helemaal niet op deze foto's! Wat je ziet is (van boven naar beneden) het pijpbeen met daarnaast de sesamsbeentjes, daaronder het kootbeen en een klein stukje kroonbeen.
Hoe wijd de spleet tussen pijp en kootbeen is, kan je niet zeggen omdat de foto's niet netjes exact recht van opzij zijn genomen.
In Utrecht hebben ze meer gedaan dan alleen maar foto's schieten, ze hebben je paard ook onderzocht neem ik aan. En daar zullen ze hun advies ook op gebaseerd hebben. Nu vind ik (persoonlijk) Utrecht niet zo'n topkliniek voor kreupele paarden, maar oenen zijn het zeker niet. Als je écht een second opinion wil kan je beter weer naar een grote kliniek gaan en opnieuw ál het onderzoek laten doen. De Lingehoeve bijvoorbeeld, daar hoor ik veel goeds over.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:49

Sorry Knavia, idd het kroonbeen- was ws iets te snel in de benaming, maar iig de plek die ik bedoelde waar hoge overhoef geconstateerd kan worden- heeft mijn paard namelijk ook.

Iig zijn we het er over eens dat de foto niet exact van opzij is genomen.

enne...de bedoeling was goed hoor- nooit beweerd een super kenner te zijn-sarcasme is nergens voor nodig

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:52

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:19

_Sammy_ schreef:
komt tuse di let za heteer 1gewricht wordt!!!

Heb je hier misschien de ondertitels bij? Ik kan dit nl echt niet lezen!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:52

Je moet uitkijken bij bot op bot dat het gewricht niet gaat ontsteken. Door constante irritatie op het bot kan dit zo komen. En dan krijgt je paard bv artritis waarvan de vooruitzichten niet best zijn en dit ook erg pijnlijk kan zijn.

Waarschijnlijk is het kraakbeen, het kapsel en de synovia dusdanig slecht dat inspuiten wel zou kunnen, maar geen oplossing is.

Als je twijfelt, ga dan naar een gerenommeerde DA die bv ook PROK keuringen doet (dat doet E digit ook, maar aangezien de meningen tussen beide artsen nogal verschillen, zou ik er een 3e partij bij halen).

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 08:34

Gister liep ie onwijs mank in draf,probeerde dat been ook zolang mogelijk in de lucht te houden.Maandag komt gijtenbeek nog terug,maar ik denk dat dit het einde is.Ik voel nu gewoon dat het niet goed zit.Oren had ie in nek,en hinkte echt.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:10

Hey Eline, wat vervelend allemaal. Ik volg je topics over Orlando al een tijdje. Je hebt wel enorme pech zeg. Ik heb E-digit ook een keer voor Kieran laten komen. De foto's zijn later ook nog naar Utrecht gestuurd. In mijn geval waren de beoordelingen van Utrecht en E-Digit gelukkig hetzelfde.

Heel veel sterkte ermee en veel wijsheid toegewenst!

Melanie
(van Stal 's-Gravenweg)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:53

als de da inspuiten aanraad dan zou ik dat wel doen. volgens mij is dat ook niet zo heel erg duur hoor.
ik heb mijn pony ook in laten spuiten in 1 been tegen artrose en dat was geloof ik rond de 50 euro ofzo

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:54

wat ontzettend balen. Losse botsplinters moeten weggehaald worden!! Je kan op de foto's al wel een aantal geraafelde stukjes zien. Ik zou als ik jou was nog naar Antoine de Bodt gaan. Het zou heel goed kunnen dat hij je heel goed kan helpen. Kijk maar op www.hoefkatrol.com daar kan je zien wat voor paarden hij geholpen heeft.
Heel veel succes