Help,een scheur in zijn lip!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Help,een scheur in zijn lip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 18:39

Gister op de vrachtwagen wilde het paardje die ik zou gaan springen zijn hoofdstel niet in. Normaal is hij al wat lastig met zijn bit,maar nu wilde hij absoluut niet. Tijdens het rijden begon zijn mond te bloeden. Na het rijden in het donker kon ik niets ontdekken. Vandaag bleek er een grote scheur in te zitten. Waarschijnlijk is het gister in stal of op de vrachtwage gebeurd, want een watertrensje kan onmogenlijk zo'n scheur veroorzaken. Je mag nu niet in de buurt van zijn mond komen. Mijn vraag is; hoe kun je het beste zo'n scheur behandelen ?
Of is het misschien beter om een dierenarts te raadplegen ?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:44

Bedoel je met een scheur dat zijn lip echt gespleten is? Of is het niet door en door. Als je er niet bij in de buurt mag komen is het sowieso moeilijk behandelen. Als het oppervlakkig is en aan de buitenkant zit, zou je het kunnen proberen te ontsmetten met wat betadine en evt. wat groeneleem erop. Maar dat is er dan weer lastig af te halen als je er niet aan mag komen.

Mosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:52

De scheur is bijna door, ik kan het wel aanraken etc. maar het gaat natuurlijk niet van harte Zodra je er één keer aangezeten hebt mag je pas een kwartier later er weer bijkomen..

jiperdepip

Re: Help,een scheur in zijn lip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:05

ik geloof dat kamille thee ook goed werkt in zon geval
succes

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:54

gewoon even de dierenarts laten kijken, misschien moet het wel gehecht worden.

Mosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 12:15

Ik denk niet dat het gehecht kan worden, het is een lastige plek.
Maargoed maandag komt de dierenarts iig voor zijn tanden, dan kan hij mooi even naar de scheur kijken !

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:56

Denk dat hechten dan weinig zin heeft; dat moet binnen een bepaald aantal uur (dacht 8 ofzo?). Anders moeten ze de randen helemaal wegsnijden; hechten kan alleen bij vers weefsel zeg maar.

denciseeme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:14

Ik had ook een veulen met een winkelhaak in zijn wang de boer had haar toen gewoon op het land gezet toen ik kwam heb ik gelijk de dierenarts laten komen maar het kon idd niet gehecht meer worden omdat het te lang geleden was moet binnen een paar uur gedaan worden, bij mij heeft hij gewoon antibiotica gegeven en een injectie (ook antibiotica) Het is toen best goed geheeld, je zag het bijna niet meer, er zat natuurlijk wel een littekentje maar dat zat er wel in, je kan er het beste niets op smeren maar gewoon schoonhouden met wat lauw water

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:18

bah,, wat moet je geschrokken zijn!!,,
tsjah,, ik zou er zeker even een dierenarts naar laten kijken, hij zal het beste kunnen zeggen wat er gebeurd moet worden.
de kans is wel groot dat het niet meer gehecht kan worden, zoals als gezegd is.
noujah,, suc6 met je paardje!!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:20

toch moet je eens kijken naar je trens. Juist bij een watertrensje kunnen de gaten waar de bitringen doorlopen, slijten. Die gaten krijgen dan gemeen scherpe randen. Ook kan de huid van de lip ahw klem komen tussen bitring en dit gat.