paard heeft last van een hele droge "hoest"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matthanja

paard heeft last van een hele droge "hoest"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 16:36

Mijn paard heeft al een aantal weken last van een hele droge hoest. Het is niet zo dat het de hele tijd door is, maar toch wel regelmatig. Hij "hoest" dan een paar keer en dan is het weer over. Het lijkt erg diep weg te komen. Hij heeft er ook last van tijdens het rijden.

Ik denk zelf dat het van het hooi komt, maar hij krijgt dit al een tijdje en had hier in het begin geen last van.

Wat zou ik eraan kunnen doen, zodat hij er geen last meer van heeft?

Hij krijgt zijn hooi in een hooiruif, is op de grond misschien een optie ivm stof?

meikemarieke

Re: paard heeft last van een hele droge "hoest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:47

mijn verzorgpony had ook heel erg last van hoesten.
Wij hebben toen een bronchoscopie laten maken en het bleek dat er een ontsteking zat in de luchtwegen, waardoor haar luchtwegen vol met pus zaten, daardoor kwam dat hoesten.
Als ik jou was zou ik gewoon even de dierenarts erbij halen.

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:35

Als jij denkt dat het van het hooi komt ,vervang dan eens het hooi voor kuil of nat hooi( minstens een paar uur geweekt in water) Hooi uit een hooiruif is zowiezo uit den boze . Ook het stro (als ie daar op staat) vervangen door (ontstofd) zaagsel. mijn paard stond zijn hele leven op stro en hooi , maar toch in de tussentijd een allergie opgebouwd .

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:26

idd kuil ipv hooi voeren , en je bezweette paardje goed uitstappen na een vermoeiende training/buitenrit.

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 21:33

bedankt voor de reacties

Ik heb op dit moment alleen maar hooi, dus even snel overgaan op kuil is niet zo heel makkelijk. Ik heb hem wel al nat hooi gegeven, maar dat hoefde hij niet. Hij wou er niks van hebben.

Ik weet dat hooi op de grond beter is, dat heb ik ook een tijdlang gedaan maar hij ging er mee spelen, vertrapte al het hooi, ging er in poepen en at er vervolgens bijna niks van omdat het toen "vies" was. Daarom hadden we besloten om er maar een ruif op te hangen.

Ik zal hem nu 's nachts een tijd lang alleen maar geweekt hooi gegeven, ookal wil hij er niks van eten.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:44

Mijn paard heeft een tijdje gehoest. Geen vieze neus, hoestte niet veel maar toch, het hoort niet en geeft aan dat er iets niet klopt.
Ik heb eerst Fenegriek (kruidenpoeder) gegeven. Dat leek te helpen, maar het hoesten begon weer en de Fenegriek was niet afdoende.
Ben overgestapt op HMP kruidenpoeder en nat hooi. Zijn nu 1,5 week verder en het hoesten is over.

Kuilvoer is niet echt geschikt voor paarden. Omdat het al aan het verteringproces is begonnen bevat het bacteriën die minder geschikt zijn voor het maag/darm stelsel van paarden.
Als je al kuil wilt voeren dan zo droog mogelijk en gooi het paard liefst dag en nacht naar buiten. Frisse lucht en beweging zijn erg belangrijk.

Succes.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:26

tja, ikzal de eerste niet zijn maar toch:
Bel de DA!
Hoest die langer duurt dan een paar dagen, moet je altijd serieus nemen. Ookal hoest hij steeds maar 1 of enkele keren. Een paard heeft nu eenmaal luchtwegen die niet zo goed bestand zijn tegen het leven op stal. voor je het weet, zit je aan een chronische bronchitis vast. NIET verwaarlozen, NIET zelf aanmodderen maar DA bellen!! Echt doen hoor!

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:31

de mijne heeft ook last van droge hoest, heeft hij altijd in de winter, geef zeer goed hooi, ik geef geen kuil, geen plek voor, let wel op als je 1 paard hebt of 2, blijft een groot pak kuil niet lang goed, kwaliteit wordt minder.
ik zie dat je endurance rijdt.
goed uitstappen en dikke dekens op doen, tochtgaten dichtmaken zijn ook boosdoeners.

Anoniem

Re: paard heeft last van een hele droge "hoest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:37

Een paard dat vaker hoest is niet okee en zeker niet als die hoest langer aan blijft houden. Toch maar even DA bellen denk ik.

Ik geef mijn 2 jarige hooi in een speciekuip omdat zij ook zo'n viesje is met hooi dat op de grond ligt. Misschien is dit ook een idee voor jouw paard?