Ik word hier zo moedeloos van:bloedneus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Ik word hier zo moedeloos van:bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 13:49

Na mijn laatste topic over neusbloeding bij mijn paard en dat ik 3 weken geleden naar Moerbeke ben geweest ben ik weer terug bij af.

Ik heb van de week de uitslag gekregen van het bloedonderzoek. Ze hebben in Moerbeke in allebei zijn neusgaten een endoscopie gemaakt en dat zag er allemaal keurig uit. Ze hebben zijn luchtzakken nagekeken en daar was ook niets mis mee. Ook zijn bijholtes was niks aan te zien. Ze hebben foto's gemaakt van zijn hoofd om uit te sluiten dat het om een tumor zou gaan en dat was gelukkig ook zo.

Dinsdag kreeg ik de uitslag van het bloed en daar konden ze ook niks in vinden. Alleen zijn bloedstollingstijd is iets te lang en zijn rode bloedcellen van de bloedkern was iets te laag. Maar de VA vertelde mij dat dat kwam doordat hij al een paar keer een bloedneus had gehad en dat dat zichzelf zou moeten herstellen.

Maar nu vandaag 24 dagen later heeft hij weer een bloedneus, maar dit keer komt het uit zijn andere neusgat. Het is niet veel maar je ziet duidelijk een spoor lopen. Het is ook nieuw bloed met oude stollinkjes door elkaar heen. Ik weet het nu echt niet meer....niemand kan wat vinden waar het vandaan komt. Ook zat ik me eigen af te vragen van zijn rode bloedcellen. Ik kan snappen dat als hij veel bloed heeft verloren dat dat dan moet herstellen. Maar mijn paard heeft nog geen kopje bloed verloren in al die tijd. Ik denk dat je het kan vergelijken als een snee in je vinger.

Ik word hier gewoon zo moedeloos van. Want als Moerbeke mij al geen uitsluitsel kan geven....wie dan wel?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Anya op 16-02-06 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:50

Wanneer krijgt ie een bloedneus? Of is dat verschillend?

kamatz

Re: Ik word hier zo moedeloos van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 14:07

Tot nu toe heeft hij ze nog altijd tijdens rust gekregen. Een paar keer gewoon op stal, één keer op de wei en nu vandaag in de bak.
Hij heeft ze nog nooit tijdens het rijden gekregen...dus ik snap er helemaal niks meer van.

Groetjes pammie

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:29

Heeft hij niet iets aan zijn kiezen? De wortels daarvan groeien heel ver door, tot bijna in de neusholte.. Misschien dat je ook nog een goede tandarts kan laten kijken?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 14:46

In de kliniek hebben ze ook naar zijn gebit gekeken. Dus ik neem aan dat als daar iets niet goed zou zitten dat ze dat dan wel hadden gezien of gezegd?

Groetjes pammie

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:55

Dan hadden ze dat lijkt me wel behandeld ja.. Verder zou ik het echt niet weten.. Hebben ze ook zijn bloeddruk gecontroleerd? Bij hoge bloeddruk heb je ook eerder kans op bloedneuzen.. Perst hij soms heel erg hard tijdens het mesten?

Of Diabetes, maar dat had uit de bloedtest moeten komen, kan je onmogelijk over het hoofd zien..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:58

vitamine C gebrek?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:09

Er zijn paarden die dit hebben zonder dat er direct iets mis is. Vooral Engels volbloeden zijn er gevoelig voor. Ze worden ook gewoon in de sport uitgebracht, het heeft geen invloed op de prestaties, het ziet er alleen een beetje naar uit. Ze hebben daar onderzoek naar gedaan, maar ze kunnen geen afwijking vinden. Het kan gebeuren dat er af en toe een haarvaatje knapt (in de longen) bij of na inspanning wat de neusbloeding veroorzaakt. Maar dit ter info, ik weet natuurlijk niet het fijne er vanaf.

Maar dit wist je denk ik al:

Bloedneus/Neusbloeding,

Een weinig bloed uit de neus komend hoeft niet ernstig te zijn, maar
is wel reden om het paard endoscopisch te laten onderzoeken. Er zijn
talloze oorzaken voor aan te geven, van een gesprongen adertje in de
neus, wat volkomen onschuldig is, tot een echte longbloeding, zoals we
dat vaak bij sportpaarden zien die wat lidtekentjes in de longen
hebben door een vroegere bronchitis in combinatie met extreem hoge
bloeddruk in de longen (sportbelasting). Minder vaak zien we
woekeringen of poliepjes in de neus. Een enkele keer kan een woekering
op het reukslijmvlies (Ethmoidaal haemathoom) de oorzaak zijn. De
ernstigste vormen van bloedneuzen hebben hun oorzaak in een aangetaste
luchtzak. De luchtzakken zijn een blaasvormig vergrootte uitzakking
van de buis van eustachius bij het paard. Hier zien we af en toe
schimmelinfecties die de bloedvaten in de wand van de luchtzak kunnen
aantasten. Daardoor ontstaan bloedingen die, als er niet tijdig wordt
ingegrepen, zelfs fataal kunnen verlopen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 17:30

Ja dit wist ik allemaal al...maar toch bedankt voor het opzoeken
Alleen bij de renpaarden gebeurdt het tijdens inspanning en bij die van mij telkens in rust. Ook niet na een inspanning.

Zijn luchtzakken zijn ook bekeken en hij heeft ook geen tumor in het hypovyse en ook geen etmoïdaal hematoom.
Ik heb wel net m'n eigen VA gesproken en die zou meteen weer contact opnemen met Moerbeke. Dat hoor ik dus van de week.

Groetjes pammie

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:24

Bevat je voer soms veel erwten? Beetje vreemde vraag misschien, maar van erwten is bekend dat ze long/neusbloedingen kunnen veroorzaken. Niet als er 3 erwtjes in het veor zitten of zo, maar wel als er iedere dag een flinke hand erwten aan het voer wordt toegevoegd.

kamatz

Re: Ik word hier zo moedeloos van:bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 00:13

Nee hoor, er zitten totaal geen erwten in zijn voer.
Hij krijgt gewoon de pavo condition, stimix, slobber en melange en voor de rest hooi en kuilgras. Wel krijgt hij er af en toe een mangel bij maar geen erwten Maar dat wist ik niet van die erwten.
Weer wat bijgeleerd

Groetjes pammie

jollyv71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:36

Ik heb niet alles gelezen dus misschien heb je deze info al eens gehad, maar mijn paard heeft dit ook gehad. Werd er moedeloos van. Bleek dat er een miniscuul gaatje (geprikt door stro oid) in haar neus zat dat steeds open ging. Was echt bijna niet te zien. In een periode van een 1,5 maand kwam die bloedneus regelmatig terug. Dit heeft ze meerdere malen gehad (nu al een aantal jaar). Niks ernstigs, maar je schrikt wel steeds.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 19:23

Hoe kwam je daar zo achter dan? En ik neem aan dat het bij jouw paard constant uit hetzelfde neusgat komt?
Bij die van mij kwam het eerst uit zijn rechter maar nu de laatste keer door zijn linkerneusgat.

Groetjes

jollyv71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:46

kamatz schreef:
Hoe kwam je daar zo achter dan? En ik neem aan dat het bij jouw paard constant uit hetzelfde neusgat komt?
Bij die van mij kwam het eerst uit zijn rechter maar nu de laatste keer door zijn linkerneusgat.

Groetjes

Sorry sorry, was een tijdje niet in de buurt van een computer. Ik heb haar neusgaten met een lampje van binnen gekeken nadat mijn vriendin had verteld dat haar paard dat ook eens had gehad. Ze heeft het uit beide neusgaten gehad. Nu staat mijn paard op koolzaadstro dat wat stugger en harder is als gewoon stro. Ik zou de neus goed naspeuren. Was echt een gaatje van een milimeter, bijna niet te zien, maar bij dichtgaan blijft de huid heel lang heel dun. Ik hoop dat dit het is bij je paard, want das niet erg, alleen af en toe schrikken.

Succes

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:23

Mijn vorige paard had ook geregeld een bloedneus toen ik hem pas had. Meestal na inspanning, niet na een rustig bosritje, maar na een half uur stevig werken in de bak. De veearts verzekerde mij toen dat het niets ernstigs was.
Ik weet niet of het ermee te maken had, maar toen hij beter in conditie kwam hielden de neusbloedingen ook op.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:27

Misschien stomme vraag, maar kan het zijn dat hij zijn neus telkens ergens hard tegen aan stot of duwt, bijv. tegen de voerbak, op de grond bij het grazen of tegen zijn voorbeen met jeuk?
Mijn merrie had ook een aantal keer last van een bloedneus en wat bleek: als ze kuil eet met lange stengels heeft ze een grote pluk in d'r mond. Ze slaat/duwt dan met haar kop (dus met die pluk kuil) tegen de voerbak of de stalwand om de pluk wat kleiner te krijgen (ze kan niet zo goed meer kauwen dus grote stukken is lastig). Ze deed dit echter soms zo fanatiek dat ze gewoon haar neus daarbij kapot stootte en een bloedneus kreeg!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:41

Ik heb in de tussentijd mijn eigen VA nog gesproken en die had contact gehad met Moerbeke.
Ik hoef me eigen nergens zorgen over te maken Hij heeft gewoon hele dunne bloedvaten, deze waren ook te zien tijdens de endoscopie.
Bij het minste geringste kan hij gewoon een bloedneus krijgen net zoals sommige mensen dat hebben.

Gelukkig is het helemaal niet ernstig voor de rest alleen ik moet het wel in de gaten blijven houden. Over een half jaar moet ik nog een keer op controle komen.
Ik hou nu ook al vanaf oktober een dagboek van Diablo bij Maar in ieder geval voor alle informatie en reacties

Groetjes pammie

stabik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:43

wij hadden vroeger ook een pony die zijn bloedvaatjes kapot snoot , gewoon als hij eens proeste ofzo.. vooral met koud / vriezend weer... het is niets ernstig gelukkig maar je schrikt wel..

Krullebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:24

Hallo,

ik ben blij hier wat over te lezen. Ik heb mijn paard nog maar drie maanden en hij had totaal geen conditie. Gisteren had ik nogal een stevige rit met een vriendin gemaakt en toen ik thuis kwam had hij dus een bloedneus. Ik schrok me raar. Dus heb gelijk de veearts gebeld maar die verzekerde dat het niets erngstigs is omdat het wel vaker voor komt. Zeker bij dravers. ik had gisteren ook nogal hard gereden dus vandaar.

Groetjes marit

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:54

ik kende een pony en die kreeg ook steeds een bloedneus en dit bleek uiteindelijk te komen door een allergie voor hooi/stro

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:58

mijn verzorgpony heeft soms ook een bloedneus als hij bijv. heel veel gedaan heeft met longeren maar hij is ook al 19. is je pony al op leeftijd?