mega jeuk en oedeem? Wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

mega jeuk en oedeem? Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:18

Herkent iemand dit toevallig? Pablo heeft sinds gisteren opeens mega mega jeuk en ook oedeem. De dierenarts denkt niet aan een allergische reactie maar misschien dat het komt door een ontsteking/infectie/virus van binnen. Pablo heeft geen koorts (vanochtend 37.8 en gisteravond 37.7)

Gisteravond heeft hij cortico steroiden (of hoe je dat ook schrijft) en iets tegen het vocht gespoten gekregen. vanochtend had hij nog hevig jeuk en lijkt het alsof hij over zijn hele lichaam wat vocht aan het vasthouden is. Aan 1 kant is nu ook zijn koker dik van het vocht.

Er is bloed afgenomen om te kijken wat daar uit komt (nieren en lever, eiwitten geloof ik).

De voorkant met kale plek van het schuren
Afbeelding

Vocht hangt tussende voorbenen
Afbeelding

Voorkant vanaf onder de buik gezien
Afbeelding

Koker aan 1 kant oedeem
Afbeelding

Smoezelige zijkant
Afbeelding

Machonito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:46

Voeren jullie kuilgras
ik heb een Appaloosa gehad die dikken olifants benen kreeg en grote oedeem platen op haar lichaam ze zag er niet uit

kwam door het kuil gras

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:03

Hij heeft wel gewone dunne benen. Ze krijgen paardenvoordroog maar de dierenarts zei dat het hele goede voordroog was en dat het daar niet van kwam (heb ik wel gevraagd).

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:55

Heb je iets veranderd in zijn omgeving? Voeder, rij- en rusttijden, weidegang, medicatie enz enz... Het lijkt mij toch (maar het is moeilijk te zeggen vanop een foto) een soort van anaphylactische reactie, dus een soort allergie. Welk ras is je paardje, of heb ik daar over gelezen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:04

Nee, er is niets zomaar veranderd. Ik dacht eerst ook aan een allergie maar de dierenarts (paardenarts) vond het vandaag er echt niet meer uitzien als zoiets.
Het is een 12 jarige ruin die dit nog nooit eerder heeft gehad. Hij is 50% engels volbloed, 25% arabier en 25% Welsh-Cob

laida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:24

mijn paard had dit dinsdag ook opeens, het ziet er precies hetzelfde uit als bij mijn paard . Ik had ook niets aan het voer veranderd. Bij mijn paard was het wel een allergische reactie.(mischien heeft iemand van buitenaf je paard iets gevoerd?)

Chronos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:42

Mijn paard heeft een soort gelijke reactie gehad geen koorts maar dan allemaal bulten en ook heel veel jeuk en dat was een allergische reactie op een tekenbeet...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:00

Omdat de dierenarts juist niet aan een allergische reactie denktben ik wel nieuwsgierig naar andere paarden die dit ook hadden door een virus/infectie ofzo.

Pablo heeft trouwens ooit een keer helemaal onder de vochtbulten gezeten als reactie op veel steken van dazen/horzels. Dat waren echt dikke plakaten en zag er heel zielig uit maar anders dan dit.

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:30

Onze groninger had dat ook vorig jaar, wrs een allergische reactie op teken?? Bij die van ons wel. Is nu over..

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:40

afgezien van die ene bloederige foto, leek het op wat tal vorig jaar had: dood ordinaire schimmel. zag er echt niet uit!

DianneM

Re: mega jeuk en oedeem? Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:16

Lijkt mij eerlijk gezegd wel op een allergische reactie, een nierprobleem (verminderde urineproductie, waardoor hij vocht vasthoudt) of een leverprobleem (bilirubinestapeling in de huid, dit jeukt ook erg).. Heeft hij al een anti-histamine medicatie gekregen?

Corticosteroïden (Hydrocortiderm) werken wel goed tegen de jeuk, maar remmen ook enigszinds de histamineproductie, maar niet van binnenuit, maar van buitenaf.

Als hij geen koorts heeft, lijkt mij het niet en ontsteking/virus te zijn.. Zou voor de zekerheid toch een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts..

Hoe lang heb je Pablo al?
Edit: zie net dat je hem al 12 jaar hebt, heb in je profiel geneusd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:53

Ik zal maar even het bloedonderzoek afwachten. Daarbij werd gekeken naar nieren en lever.
Over de rest van zijn lichaam is het niet erger geworden maar als je goed kijkt zie je wel dat zijn huid hier en daar wat dikker is maar er zijn geen bulten bijgekomen. Het oedeem tussen zijn voorbenen en koker is wel flink. En de jeuk op zijn borst ook.
Gisteravond had hij 38.11 dus niet echt verhoging maar voor zijn doen wel wat hoger dannormaal (meetsal heeft hij 's avonds tot 37,8) maar vanochtend had hij weer keurig 37,3.

Hij kan eigenlijk niet aan de plekken komen maar hij heeft er toch aan staan schuren zo te zien.
Afbeelding
Afbeelding

DianneM

Re: mega jeuk en oedeem? Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:37

Dit is waarschijnlijk van het schuren aan de voerbak of waterbak.. Geloof me, als een paard echt jeuk heeft verzinnen ze de gekste dingen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:49

Ja, dit is van het schuren. Hij heeft gewoon jeuk dus hij zal wel een manier hebben gevonden dat hij er toch bij kan.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:33

ik ken dit.
allereerst; is het hart nagekeken???
geen allergie en koorts maar wel deze oedeem kan op het hart wijzen. dit moet echt eerst bekeken worden.
ik heb een oud ruintje gehad [38] die dit zelfde kreeg en bij hem was het zijn hartje.
ook heb ik een merrie staan met dit zelfde probleem,alles getest en geen allergie,hartproblemen of wat dan ook,na maanden werd er bekend dat zei het krijgt door haar eigen hormoon huishouding.
dat is een overdreven reactie daarop zeg maar.
ik heb daarover hier ook wel eens een oproep gedaan maar niemand had het al eens meegemaakt,het komt niet veel voor.
zou dat ook eens voorleggen aan je dierenarts.
succes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:29

De Da heeft naar zijn hart en longen geluisterd en dat klonk gewoon goed.

De uitslag van het bloed is intussen bekend. De nieren en lever waren prima maar het eiwitbeeld wees wel op een ontsteking. Waarschijnljk heeft hij dus ergens een ontseking maar ondat hij nu geen koorts heeft en verder firs is krijgt hij even geen medicijnen maar trekt het hopelijk met een paar dagen mooi weg. Maar wat er nu precies is, is dus nog iet duidelijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:14

Het oedeem is nu helemaal weg en hj heeft ook geen jeuk meer. Alleen nog wat kale plekken van het schuren. Nu maar hopen dat het nooit meer terug komt.

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:21

Gelukkig maar dat het weg is en i.d.d. hopen dat `t niet meer terug komt!