Paniekaanval bij paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gabbertje

Paniekaanval bij paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 10:51

Gisteren heeft mijn paard een soort van paniekaanval gehad. Zomaar en zonder aanleiding begon hij als een gek door zijn stal te rennen en te weven (hij heeft nog nooit een stalgebrek gehad) Hij begon natuurlijk vreselijk te zweten, het water liep overal af en hij was helemaal doorweekt. Dit bleef maar doorgaan. Hij heeft zelfs in zijn angst/paniek de gietijzeren drinkbak van de muur geslagen en zich daar ook nog aan verwond. Ik kon hem ook nergens mee geruststellen. Niet met brok, niet met hooi en zelfs niet met een likkit (die vreet hij normaal in no time op). Ik wist echt niet meer wat ik ermee aanmoest en heb de veearts gebeld. Deze is direct gekomen en heeft hem gesedeert.
Daar werd hij natuurlijk rustig van en de veearts heeft hem verder onderzocht. Het onderzoeken was tijdens zijn paniek totaal niet mogelijk. Hij vertoonde geen enkel teken van koliek o.i.d. en de veearts wist ook niet wat er met hem aan de hand was.
Het kan zijn dat hij een tia heeft gehad (een lichte hersenbloeding) of misschien een epileptische aanval. Het is gissen naar de oorzaak.
Er was ook totaal geen aanleiding voor. Er waren geen vreemde geluiden en er gebeurde in de stal ook niets anders dan normaal.
Natuurlijk schrikt mijn paard ook wel eens ergens van zoals ieder ander paard maar dat is dan ook direct weer over. Dit bleef maar doorgaan.
Ik heb meerdere dekens voor hem en heb deze ook telkens vervangen want de dekens waren helemaal vol met zweet. Het water droop van de dekens af.

De veearts vertelde mij dat als hij na de sedatie weer in paniek zou raken, ik direct weer moest bellen en eventueel aan inslapen moest gaan denken. Gelukkig was hij na de sedatie redelijk rustig. Wij zijn vannacht gaan kijken en toen was hij weer wat onrustig maar lang niet zo in paniek. We hebben het licht weer uitgedaan en hij stond weer rustig op zijn hooi te knabbelen. Vanochtend was hij weer normaal en heeft gewoon gegeten.

Nou heb ik dit dus nog nooit meegemaakt en hoop ik dat jullie iets hierover weten of nog adviezen hebben.
Het is een gepensioneerde ruin van 18 jaar oud en mag al 2 jaar niet meer bereden worden.

simodi

Re: Paniekaanval bij paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:00

Jemig, wat eng!!! Nooit van gehoord (gelukkig), hopelijk gebeurt het niet meer, maar het is wel angstig als je paard opeens zo raar doet zonder aanleiding. Zou ie opeens heel erge pijn gehad kunnen hebben (bijv. ik noem maar iets: een niersteen of zo, dat is verschrikkelijk pijnlijk en komt ineens op als zo'n steen in beweging komt). Van pijn kunnen dieren helemaal door het lint gaan, het klinkt alsof ie zich helemaal geen raad meer wist met zijn lijf. Gaat de DA 'm nog helemaal onderzoeken, intern bedoel ik? Misschien mest en urine onderzoeken? Sterkte hoor!

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:32

Misschien inderdaad pijn? en dat hij in paniek raakt omdat ie in een stal staat waarin hij dan geen kant op kan? Moeilijk!!! Waarom mag hij al 2 jaar niet bereden worden als ik vragen mag? sterkte ermee!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:09

het kan toch wel degelijk een koliek aanval zijn geweest..
niet elk paard reageerd namelijk met rollen..

ik heb ooit eens met mijn eigen pony gehad, dat hij panisch in zijn stal was, net alsof hij ergens vreselijk van was geschrokken, het leek heel raar.
hij rolde met zijn ogen, was bezweet, liep onrustig rond en was echt bang...

toch veearts laten komen en die heeft het behandeld als zijnde koliek, ook bij mijn pony was het toen moeilijk vast te stellen wat er ana de hand was, de veearts dacht aan krampkoliek, en dat mijn pony zulke pijn had dat hij daardoor dus erg bang werd en niet wist hoe dit te uiten...

het hoeft bij de jouwe niet te zijn, maar vond het namelijk wel overeenkomen met de mijne.
houd hem goed in de gaten, verminder zowiezo even zijn hoeveelheid krachtvoer, of laat deze gedurende een paar dagen even helemaal weg..

heeft hij minder beweging gehad de laatste dagen?

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 14:01

@Simodi: Je staat inderdaad heel raar te kijken bij je paard. Zolang hij nu rustig blijft doet de veearts er verder niets mee. Hij heeft zijn mest bekeken en het hele paard goed onderzocht. Hij heeft naar zijn darmen en zijn hart geluisterd.

@Djoois: Pijn zou inderdaad wel kunnen maar de veearts heeft hem op "pijn/ziekte" onderzocht. Hij kon er helemaal niets vreemds aan ontdekken. Gabber (het paard dus) oogde ook zeer gezond naar zijn en mijn mening.
Gabber mag niet meer bereden worden omdat hij een versleten sesambeentje heeft en lollypops in de hoefkatrol. Hij mag nog wel lichte arbeid doen maar absoluut niet meer intensief rijden. Een rondje stappen en een kort drafje maar niet meer werken. Ik doe dat alleen niet meer omdat ik nogal zwaar ben. Als er iemand op hem rijdt die lichter is dan ik merk ik aan hem dat hij het daar makkelijker en meer plezier in heeft. Ik rij hem dus zelf nagenoeg niet meer.

@Ellepel: Ik heb ook zeker zelf aan koliek gedacht i.v.m. het zweten. Maar Gabber heeft wel eens koliek gehad n.a.v. te vers gras of stro en dan staat hij er als een zombie bij. De veearts heeft hem ook onderzocht en zijn darmwerking was prima in orde. Zijn darmen functioneerden dus goed. Daarbij komt dat het na de sedatie over was. Als het koliek was geweest had de sedatie mijns inziens ook niet geholpen. Vond jij dat niet heel raar? Dat je zo machteloos bij zo'n dier staat wat zo vreselijk angstig is?
Gabber krijgt bijna geen krachtvoer omdat hij dat eigenlijk niet meer nodig heeft. Hij krijgt nog een klein beetje krachtvoer en wat muesli 2x per dag meer voor het idee. Daarnaast krijgt hij veel hooi.

Omdat Gabber al een 'zorgenkindje' is begon de veearts dus ook over inslapen. Om het hele medische circuit met een paard in te gaan dat al slecht is leek hem wat ver gaan.
Misschien is het dat ook wel maar ik vind het nogal een rigoreuze aanpak... misschien ben ik daar ook niet hard genoeg in.

Vvincent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:16

Klinkt heel klote om zoiets mee te maken, Succes ermee!

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 20:02

Het is vandaag de hele dag goed gegaan maar vanavond liep mijn vriend met een kruiwagen langs en het is weer helemaal misse boel!!

Ik weet echt even niet wat ik ermee aanmoet...

Ik kijk het nog heel even aan en anders bel ik de veearts weer.

Iemand nog adviezen/raad?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 08:57

"Omdat Gabber al een 'zorgenkindje' is begon de veearts dus ook over inslapen. Om het hele medische circuit met een paard in te gaan dat al slecht is leek hem wat ver gaan.
Misschien is het dat ook wel maar ik vind het nogal een rigoreuze aanpak... misschien ben ik daar ook niet hard genoeg in.[/quote]"

Natuurlijk zou dat een heel moeilijke beslissing zijn, die hoef je ook niet direct te nemen, maar ik kan me wel voorstellen dat als Gabber dit vaker krijgt dit voor hem heel erg angstig is en dat is ook geen fijn leven voor hem. Bovendien loopt ie kans dat ie zichzelf verwondt en ook zijn hart zal een flinke optater krijgen van zo'n aanval. Soms zul je toch - juist omdat je zoveel om je paard geeft - moeten beslissen dat laten gaan beter is voor 'm. Ik wens je veel sterkte met 'm en uiteraard hoop ik voor je dat 't toch weer wat beter zal gaan!

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 10:45

Gelukkig was het gisteravond niet zo erg als de dag ervoor. Na zo'n drie kwartier werd hij ook weer rustiger. Op dit moment is hij ook rustig maar wel erg alert.

Je hebt helemaal gelijk Simodi. Zo denk ik er zelf ook over. Als dit met regelmaat aan blijft houden is het voor Gabber ook geen leven meer en ook voor mij niet om hem in deze toestand te zien. Gabber heeft ook een heel mooi leven gehad. Hij is al 8 jaar bij mij en heeft het echt goed gehad al zeg ik het zelf.
Ookal weet ik dat hij een heel goed leven heeft gehad bij mij blijft het toch vreselijk moeilijk om de beslissing te nemen dat je je paard, waar je zo gek mee bent (en andersom) moet laten gaan...
Maarja, ik wist 8 jaar geleden ook dat er ooit een moment van afscheid komt. Misschien is dat moment nu heel dichtbij aan het komen.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:13

Wat akelig! Ik hoop dat ze toch een oorzaak achterhalen en dat het meevalt. Ik ken helaas een minder positief geval, dat was bij een paard dat een herseninfarct had gehad; die werd ook compleet gek en moest ingeslapen worden. Misschien dat het bij jouw paard idd bijv. een tia geweest is?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:23

Misschien loopt er een muis of rat in zijn stal??
Een paard kan namelijk heel erg bang zijn daarvan.

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt.
De pony was verschrikkelijk bang, zweten en grote ogen. Echt heel zielig.

Misschien is het dit wel niet, maar ik wil het je toch even zeggen.

Heel veel sterkte met je paard meid!

Liefs

nivonne1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:17

En als je hem buitenzet word hij dan rustig of ook niet?

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 18:59

Ik moet het afkloppen maar Gabber is vandaag de hele dag al de oude Gabber die hij was. Hij is vrolijk en alert, eet ook gewoon normaal. Er is nu niets bijzonders aan op te merken!

Kyona: was dat paard continu gek? Ik dacht idd ook aan een tia maar zou hij dan niet constant zo in paniek zijn?

Wirona: dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen! Hoe lang duurde het bij de pony?

Nivonne: tijdens die aanval is hij niet te benaderen en durf ik ook niet met hem aan de hand te lopen moet ik eerlijk zeggen. Maar als ik hem buiten heb wordt hij niet rustiger.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:10

Heeft de DA al bloed getrokken? Er kan ook iets intern mis zijn (bijvoorbeeld met zijn lever) waar hij zo "vreemd" van wordt. Eerlijk gezetgd dacht ik zelf ook meteen aan koliek of 1 of ander klein beestje dat feest viert in zijn stal. Maar het kan natuurlijk ook iets ernstigers zijn.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:42

ik ga mee met de lever en het ongedierte.
beide kan dit veroorzaken.
laat bloed tappen als dat nog niet is gebeurd en voor het ongediete,kan je hem verplekken naar een andere box?
ik weet ook paarden die door een muis!!! in hun box compleet konden gaan flippen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:33

ik hoop dat je er achter komt wat het geweest is, sterkte ermee

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 11:35

Hij is nu gewoon normaal, zoals hij altijd is. De dierenarts wil het afwachten voordat hij verder gaat met onderzoeken. Als het inderdaad 'gewoon' door een muis/rat o.i.d. komt is het niet nodig.
Naar een andere box kan hij niet. Er is maar 1 paardenbox en hij is ook het enige paard. De rest zijn allemaal koeien/kalfjes.

Maar ik moet het afkloppen... hij heeft het hele weekend niets geks gedaan...

abby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:41

Dit komt mij wel erg bekend voor. Paard bij ons op stal had dit ook. Het gebeurde meestal als er dingen op stal waren die anders dan anders waren. Ook als haar buurvrouw uit haar gezichtsveld verdween raakte ze regelmatig overstuur.
Een duidelijke verklaring hiervoor is nooit gekomen (bij mijn beste weten) maar tia zou een heel goede verklaring zijn. De aanvallen kwamen ook steeds frequenter voor. Helaas heeft deze merrie zich bij een zo'n aanval dermate geblesseerd dat haar eigenaar haar heeft moeten laten inslapen. Overigens was dit ook een ouder paard.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:42

Mijn tip, laat hem readen (ik weet wel iemand maar er is ook iemand hier op het forum die dat kan zie viewtopic.php?f=13&t=520733&hilit=&start=125) Mijn paard was ook panisch af en toe snachts en stond gewond in de stal.. bleek bang te zijn in het donker... raar maar waar... ik merk het in de wei ook, is ze bang van me als ik haar in het donker ga halen en wil ze me aanvallen) In het kader van baat het niet dan schaad het niet denk ik zeker handig! Ze kan dan precies vertellen waardoor ze zo panisch wordt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:50

Rot is dat he.

Ik had het gisteren met Urban opeens na het aanslingelen van de longeersingel ging hij vol uit zijn plaat. Bokken steigeren en toen in volle galop door de gang. Liep daar uit paniek over iemand heen. Ik schrok mij kapot.

10 minuten later weer alles oke totdat iemand de singel/buik aanraakt en ging weer in paniek. Gelukkig niets gebeurt.

Ga dus komende tijd veel oefenen met die singel bij het zadel heeft hij het niet. De singel is zacht en niets mis mee. Als ik eraan denk schrik ik nog.

Hij had dit soort paniek uitbastingen al een tijd niet gehad komt voort uit zijn hoge maat van sensibelheid. Dit kwam toen ook met zadelmak maken voor en verdween ook snel weer.

Met rust en oefenen gaat het wel weer over.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:51

kan het niet zijn dat er haren of een velletje verkeerd zaten?

nivonne1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:14

het is altijd moeilijk om erachter te komen wat het is mijn paard heeft het ook dit komt door harde vreemde geluiden b.v heien bij mij word ze wel gelijk rustig als ik haar buiten zet het is echt puur op stal ik weet hoe rot het is en ik wens je er sterkte mee

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:25

Ik jheb aren geleden zoiets ook meegemaakt met met mijn verzorgpaard, deze bleek cushing te hebben en kreeg een soort van epileptische aanvallen. Hij had verder geen symptomen van cushing, dit paard is ingeslapen omdat de aanvallen steeds frequenter kwamen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:21

hay

mijn merrie heeft dit ook gehad, alsof ze aan het hallicuneren was. Kon van het één op het andere moment ze zien vliegen, ik hoefde dan ook écht niet de stal in te gaan om te kalmeren want dat was té gevaarlijk. Vond het verschrikkelijk als ze zo deed! Ben van stal veranerd en toen was het over, alleen zo af en toe had ze het nog.

Ik heb mijn probleem voorgelegd aan Charlotte van de kliniek van Eric Laarakkers ( mijn paard werd ook door hun nagekeken) en zij heeft mij een recept gegeven, weet alleen niet meer hoe het heet, was via Hahnemann apotheek (alleen op recept van een homeopaat )te verkrijgen. Moest gedurende 4 weken, 3x per week 4 korrels geven. Daarnaast kreeg ik nog stress compositum voor als ze onrustig was (kon ik ook aan mezelf geven zei ze heb ik ook gedaan hoor!! en gebruik het nog voor ons allebei op wedstrijd! Tot nu toe heeft mijn paard er geen last meer van!

Ik weet hoe eng het is als ze zo'n aanval krijgen, en het jammere is dat ze niet kunnen praten! Die van mij was ook niet te kalmeren en stond zeiknat van het zweet op stal, zo zielig.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:29

nog eventjes ;

ik moest het bij mijn merrie zien echt als paniekaanval, mensen kunnen het ook wel eens hebben. Het medicijn wat ze voorschreef is homeopatisch en kan geen kwaad. Mijn paard is ook een zorgenkindje, snel last van stress en gevoelig voor dingen en veranderingen. Toch blijven de aanvallen nu uit! Ze staat gewoon vol in training en is happy en relaxt.

ben heel benieuwd hoe het met jou en je paard verder gaat! Zeker omdat het zo herkenbaar is, hou je me op de hoogte ?