Immuniteit na (lichtere vorm van)droes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Immuniteit na (lichtere vorm van)droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:02

Mijn paard heeft net een lichtere vorm van droes gehad ( erge snotneus en wat opgezette klieren en slikmoeilijkheden, maar geen abces)
En ik vraag me af of ze nu immuun is voor droes, dus ook de zwaardere vorm?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:37

Mijn driejarige ruin heeft als jaarling ook een lichte vorm van droes gehad. De dierenarts zei mij toen dat het niet uitmaakt in welke mate ze het gehad hebben, maar wel DAT ze het gehad hebben en dat het lichaam dus antistoffen heeft aangemaakt. Sommige paarden kunnen alsnog op latere leeftijd droes krijgen ook al hebben ze het al een keer gehad, maar dan krijgen ze meestal niet de zware verschijnselen. Maar dit zijn uitzonderingen en meestal paarden die al een lagere weerstand hebben.

tienus63

Re: Immuniteit na (lichtere vorm van)droes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 07:49

Het kan natuurlijkoko zo zijn dat het helemaal geen droes is geweest, een verkoudheid kan ook de verschijnselen van droes geven.
In veel gevallen wordt gewoon het zekere voor het onzekere genomen en wordt gezegd/aangenomen dat het droes is. Dan blijven de mensen in ieder geval thuis met hun paard.

Is het zelfs niet zo dat droes alleen maar met zekerheid vast te stellen d.m.v. een bloedtest??

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:16

Ik zou niet weten hoe het zit met een bloedtest...
We doen dat nooit

Bij ons is het altijd vrij duidelijk met al die koortsige paardjes, bulten en opengebarsten abcessen.
Paarden die alleen koorts krijgen en de rest niet vallen bij ons onder de categorie "jammer, nu krijgt hij het volgend jaar weer"
Soms gebeurt dat soms niet...
Het is een lastige ziekte maar als het heerst dan heb je pech en met een paar weken is het over..uitzonderingen daargelaten.

Mijn paard heeft het wel gehad en heeft daarna nog op 3x een stal met een droesgeval gestaan en heeft het niet meer gekregen.
Een veulen at alleen koortsig was kreeg het jaar erop wel degelijk droes...

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:20

Bij mijn -toen- jaarling was het idd ook zo dat hij in een opfokkudde stond met paardjes die dus het complete beeld vertoonden incl de abcessen. Dan kun je er idd wel vanuit gaan dat een snotneus bij je eigen paard in zo'n geval ook droes is. Hij heeft het overigens daarna niet meer gehad, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk ...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:45

Mijn paard heeft in deopfok droes gekregen. Hij was verkouden en hoeste maar kreeg geen abces. Op mijn aandingen bloed laten onderzoeken en toch droes het was naar binnen geslagen en het abces heeft zich op het hart gezet en dat heeft een hartruis veroorzaakt. Ik wil je niet bang maken maar ik zou altijd adviseren een bloedonderzoek en het slijmvlies op bacterieen te laten onderzoeken bij droes verdachte paarden zonder abces.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:47

Moet er ook nog bij vertellen dat mijn paard toen de koorts weg was hel fit oogde maar eigenlijk hartstikke ziek was. Wezen de onderzoeken uit. Hij heeft meer als 6 weken antibiotica gehad

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:08

Het is wel zeker dat het droes was, want er zijn heel veel paarden ziek, een aantal met hele grote abcessen en een aantal ook net als die van mij wat minder ziek.
Ze is er ongeveer een weekje ziek van geweest. Maar is wel gewoon levendig, ze lijkt nu weer helemaal beter.
Ik weet wel dat er een paard is die eerst ook de lichtere vorm had, en 4 weken later opeens nog een gigantisch abces kreeg, maar die was in de tussentijd ook een beetje ziekjes gebleven..
Maar het is nu dus niet zo dat ze helemaal geen risico meer loopt?

Xox; dat is wel heel vervelend zeg... Maar is de kans groot dat het toch naar binnen slaat of was dat meer een zeldzaam pechgeval?
Anders moet ik misschien toch maar even bloed laten testen...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:32

Lisa_Melody schreef:
Het is wel zeker dat het droes was, want er zijn heel veel paarden ziek, een aantal met hele grote abcessen en een aantal ook net als die van mij wat minder ziek.
Ze is er ongeveer een weekje ziek van geweest. Maar is wel gewoon levendig, ze lijkt nu weer helemaal beter.
Ik weet wel dat er een paard is die eerst ook de lichtere vorm had, en 4 weken later opeens nog een gigantisch abces kreeg, maar die was in de tussentijd ook een beetje ziekjes gebleven..
Maar het is nu dus niet zo dat ze helemaal geen risico meer loopt?

Xox; dat is wel heel vervelend zeg... Maar is de kans groot dat het toch naar binnen slaat of was dat meer een zeldzaam pechgeval?
Anders moet ik misschien toch maar even bloed laten testen...

Het komt wel eens voor als meerdere paarden bij elkaar droes krijgen. Dat het bij enkele naar binnen slaat. In dat geval betrof het meerdere paarden waarvan alleen de mijne het heeft gehaald. Die van mij rende door de wei alsof er niks aan de hand was en mijn DA geloofde het ook niet maar ik had de andere paarden gezien en blij dat ik door gezeurd heb anders had ik haar waarschijnlijk helemaal niet meer gehad. Ik zou persoonlijk wel bijde onderzoeken laten doen. Dan weet je het zeker

My Dominique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:28

je zou zeggen van wel.
want bij een vaccinatie wordt ook een verzwakte ziekteverwekker ingespoten.
dus zoals jij het zou noemen de " lichtere vorm"
het gaat erom dat ze anti stoffen aanmaken. dit doen ze ook bij een lichte vorm. maar dan moet je er natuurlijk wel zeker van zijn dat het echt droes was.

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:45

Droes kan vastgesteld worden door een kweekje te maken van bacteriën. Er wordt wat snot o.i.d. afgenomen, dat wordt op verschillende voedingsbodems gedaan, na enkele dagen wordt er vastgesteld of het om de bacterie Streptococcus equi gaat.