Röntgenfoto van heup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Röntgenfoto van heup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:07

Ze loopt niet helemaal lekker, maar heb eerst de osteopaat erbij gehad.
Het leek weer wat beter te gaan, maar helaas is het nog niet over.

Nu ga ik maandag naar de dierenarts. Daar word een kreupelheidsonderzoek gedaan en eventueel fotos gemaakt van haar been. Maar ik (en mensen op stal) zijn er van overtuigd dat het eerder in de heup zit dan het been. Dus heb ik de dierenarts weer opgebeld of daar ook wel een foto van gemaakt kan worden dan.

Als antwoord kreeg ik: foto's van de heup kan alleen maar in Utrecht.
Heeft iemand een idee of dat echt waar is, of waar omg. Hoogeveen foto's worden gemaakt van de heup van een paard?

tienus63

Re: Röntgenfoto van heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:21

Kan Weggemans in Beilen dat niet? Of anders Van Unen in Noordwolde/vinkega.
Eventueel bij kliniek in Hellendoorn informeren. Daar zit ook een goede (orthopedisch) smid bij, dus die kan eventueel zijn mening ook nog geven.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:15

Ik wist niet eens dat het in Utrecht kon. Je hebt er een mega-sterk rontgen apparaat voor nodig omdat het zó veel paard is om doorheen te schieten.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 13:07

Sorry voor de late reactie..... computer is kapot.

Weggemans in Beilen wil ik niet heen.
Ik wacht sowieso mijn eigen da af, maar vond het zo vreemd dat je alleen in utrecht een heup foto kunt maken.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:00

ik zat met t zelfde probleem, en zelfs utrecht zei dat voor foto's van heup en bekken het paard t beste op zn rug kan liggen, onder narcose dus...anders krijg je het eigenlijk niet scherp en duidelijk op de foto
en aan een onduidelijke foto heb je ook niets, want dan is het nog gissen wat er precies te zien is

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:20

Ik dacht dat het helemaal onmogelijk was om daar een foto van te maken?

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:53

Ze kunnen heupen tegenwoordig ook scannen, dat kan so sie so in Utrecht, lijkt me.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:19

Cassidy schreef:
Ik dacht dat het helemaal onmogelijk was om daar een foto van te maken?

bíjna onmogelijk idd
enige optie op een zo scherp mogelijke foto is onder narcose op de rug leggen is mij verteld, maar dan krijg je al een vertekend beeld omdat t paard zn heup op dat moment niet belast en hij in een onnatuurlijke houding ligt
en de kans op een onduidelijke foto is nogsteeds groot omdat je door veel 'paard' heenmoet voor je de heup op de foto hebt

mij is het dus afgeraden om alleen voor zo'n foto je paard onder narcose te brengen, en daar was ik het helemaal mee eens(dit was in Utrecht)

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:22

Als je twijfelt over waar het zit, kan je dan niet beter eerst thermografie doen? Dan weet je iig waar je moet gaan zoeken.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:46

Voor een rontgenfoto van de heup moet hij inderdaad onder narcose op zijn rug liggen, dus vandaar dat het een heel gebeuren is en alleen in utrecht gedaan wordt!
Bij mijn pony was ook het probleem dat er in de rest van haar been niks te vinden is (foto's/scans etc.), maar ze loopt al wel 2 jaar afwisselend onregelmatig. Ik heb het er alleen niet voor over om haar hiervoor onder narcose te laten brengen, ik denk niet dat dat het waard is. Daarom overweeg ik ook een thermografie (hoewel ze op dit moment weer erg goed gaat), misschien is dat ook een idee?

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 19:02

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij paardenkliniek Vinkega in Vinkega bij dierenarts Albert van Unen.
Hij kan wel foto's maken van de heupen.

Iemand ervaring met deze kliniek?

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:47

Albert van Unen is één van de beste dierenartsen van Nederland. Nu kan iedereen fouten maken, maar bij Albert heb je in ieder geval héél weinig kans dat ie een fout maakt.
Succes!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:50

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=15&t=542591&hilit=

Hier het verhaal.

Ik hoor ook allemaal goede verhalen over Albert van Unen.
Daardoor hoef ik ook geen second opinion van een andere dierenarts.
Zou niet weten waar ik een betere da moest vinden.
Als het nog de plaatselijke dierenarts was, dan was het anders...

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:56

Groot gelijk, en laat je niet gek maken door alle meningen op Bokt, het gaat om jóuw paard en wat jíj wil. Het geven van een mening van achter een computerscherm is erg makkelijk, maar geen van ons hier is dierenarts en geen van ons zit in jouw situatie.

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:06

Sharif had vorig jaar (vermoedelijk) zijn heup ontwricht, mij is ook verteld dat een heupfoto niet echt een optie is.
Ze kunnen wel een MRI (?) scan doen, ik geloof in Emmeloord, maar dat zit niet in de verzekering (bij de meeste) en is achterlijk duur.
Uiteindelijk is het bij die van mij met rust over gegaan, maar als je echt wil weten wat er is is dat misschien een optie.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 20:57

Polly schreef:
Sharif had vorig jaar (vermoedelijk) zijn heup ontwricht, mij is ook verteld dat een heupfoto niet echt een optie is.
Ze kunnen wel een MRI (?) scan doen, ik geloof in Emmeloord, maar dat zit niet in de verzekering (bij de meeste) en is achterlijk duur.
Uiteindelijk is het bij die van mij met rust over gegaan, maar als je echt wil weten wat er is is dat misschien een optie.

We zijn er dus al uit wat het is.

Het is een oc in haar knie en een ocd in haar spronggewricht.
Dus waarschijnlijk om de pijn te verlichten zakt ze door haar been.