Dikke benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Byron15

Dikke benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 10:05

Byron heeft van de ene op de ander dag 2 dikke harde achterbenen (lijkt op olifantsbenen). De benen zijn niet warm maar knoerhard, van de hoef tot aan boven aan net onder de knie.
Hij loopt de hele dag buiten, dus het zijn geen stal benen. Hij heeft geen pijn, hij loopt wel rad.
Byron is wel oud(25+), misschien een ouderdoms kwaaltje?
Heeft iemand hier ervaring mee?
B.v.d. Ellen

(edit) hij heeft ook geen wondjes aan zij benen.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:12

Einschluss? heeft ie mok gehad? of een klein wondje? (misschien was het niet zichbaar? Wel raar dat het dan gelijk 2 benen zijn
Over het algemeen hebben oudere paarden wel vaker dikke benen, gewoon door de ouderdom, maar niet echt van de olifant-poten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:33

Zijn het geen stalbenen? Vooral oudere paarden hebben hier snel last van en stalbenen zien er ook al gauw uit als olifant-poten. Hoewel ik eerlijk gezegd niet weet hoe stalbenen horen aan te voelen.

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:37

Tot aan de knie? of tot aan het spronggewricht?

Veel stukjes stappen en afspuiten, wordt het daar minder van?
Als het erger wordt, niet slinkt na beweging, of langer dan een paar dagen blijft zeker de veearts laten komen.

Byron15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:59

Bedankt voor de reacties.

@muiszje, hij heeft wel wat korstjes, maar geen mok. Het lijkt mij ook raar dat hij in een keer beide benen dik heeft door de korstjes, als het een ontsteking is zouden de benen volgens mij ook warm moeten zijn. Wat bedoel je met einschluss?
@Miirthe Stalbenen lijkt me ook sterk aangezien hij niet op stal staat er er anders geen last van heeft.
@Kelly_ann Tot boven het spronggewricht en onder de knie. Vanmiddag gaan we even op harde ondergrond stappen, de veearts bellen we zowiezo voor advies.

Vraag me af of iemand dit eerder heeft gezien. Echt dikke, harde en niet warme benen?

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:19

Einshuss is een ontsteking van de lymfebanen. Bekende oorzaak hiervan zijn heel kleine wondjes of mok. Het been wordt snel veel dikker doet vaak pijn, paard kan ook koorts hebben.

Dat het hier om twee benen gaat maakt het vreemd. Maar zou ook maar even temperaturen. Als het om einshuss gaat moet de veearts komen en zsm antibiotica gaan geven.

Byron15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 16:26

Bedankt voor de reactie.
We komen net terug van de pony's. De benen zijn al wel dunner, maar nog steeds opgezet. We hebben op straat gestapt, maar het doet hem geen pijn ( hij is niet kreupel). Wel loopt hij wat onhandig.
Het been is niet warm, maar we kunnen helaas niet temperaturen,
daarom gaan we zowiezo de veearts bellen. Maar als je nog meer tips of oorzaken weet laat het ons dan alstjeblieft weten.