ik zal wel even van voor af aan met mijn verhaal beginnen..
Laatst ging ik oefenparcours springen met mn paard in de B. met in springen ging het super. de 1e 3 hindernissen in het parcours ook.. toen ik bij de 4e hindernis kwam, sprong hij er normaal overheen.. hij kwam mooi passend uit. alleen bij de landing ging het mis; hij lande op alle 4 de benen tegelijk. vraag niet hoe het kan, ik weet het zelf ook niet maar het ging dus behoorlijk raar. ik kon ook wel gewoon verder rijden en er was niks aan de hand.. ik was afgestapt om te kijken maar er mankeerde niks en hij liep ook niet kreupel. ik stapte op en reed een paar rondjes; niks aan de hand. tot de 5e hindernis. hij klapte er vol in. het was net of hij niet van de grond kon komen. toen ik er weer op aan reed, stopte hij en ging recht omhoog. ik ben dus maar gestopt en naar de inrij bak toegelopen. daar ging hij ook meerdere keren omhaag en heb ik hem maar aan de hand uitgestapt.
de volgende dag hebben we voor de zekerheid de dierenarts er bij laten komen. die zij dat het aan de spieren lag en heeft toen mijn paard een spuit gegeven voor de spieren. ik mocht ook gewoon door trainen zei hij.
maar goed ik stapte de dag erna weer op, hij wou nooit een keer lopen! hij ging alleen maar recht omhoog. echt dood eng gewoon!
we vertrouwden het nog niet en zijn toen naar een paarden kraker/fysio geweest. hij heeft hem 2 keer behandelt (met een week ertussen) en ik merkte wel vooruitgang. mn paard ging wat beter lopen en wat minder staken, maar met minder bedoel ik niet dat het ophielt! die fysio/kraker zei dat het waarschijnlijk nu tussen "de oren' zat. het paard denkt natuurlijk: als ik ga lopen doet het pijn. die man zij dat je zoveel mogelijk moest proberen hem voorwaarts te houden tijdens het rijden en dat het dan wel minder zou worden. maar het hielt dus niet op!
we hebben toen besloten om bij een andere fysio/kraker een afspraak te maken. en we mogen echt heel blij wezen dat we dat hebben gedaan!! ik moest hem daar longeren op de harde ondergrond en toen zag zij dat er iets niet goed was met het rechter voorbeen. ze ging met haar vingers over de spieren heen (linkerkant nek-hals-schouder en rechter kant) en hij flipte gewoon toen ze dat bij de rechter kant deed. ze heeft toen rontgen foto's gemaakt van de schouder en een echo/scan van de pezen en gewrichten.. en daar uit bleek dat hij een verrekte Gewrichtsband had, en dus al die tijd ongeloofelijke pijn heeft gehad! ze vertelde ons ook dat als we ongeveer een maand later bij haar waren geweest met mijn paard, dat hij dan ingeslapen moest worden omdat de gewrichtsband was afgescheurd!
ze heeft hem 2 spuiten in zn been gegeven, ern behandelt met accupunctuur in de schouder en hals. en nu mag ik 6 week lang alleen maar met hem "wandelen" om het te laten herstellen.
als die 6 week voorbij zijn moeten we terug komen bij haar voor controle, en dan kunnen we de draad waarschijnlijk weer langzaam oppakken.
sorry dat het zo'n lang verhaal is, maar ik moest het gewoon even kwijt. zijn hier misschien meer mensen die dit met hun paard heeft gehad?
Hay Wat een naar verhaal.Ik zou in elk geval een andere dierenarts gaan zoeken.Een dierenarts die zegt het ligt aan zijn spieren,ga maar lekker door,ik geef hem wel een spuit voor de pijn,is in mijn ogen geen goede dierenarts.Heel verstandig dat je naar een ander bent gegaan!!Sterkte met je paard en ik zou zeggen ,stap ze.
zijn er meer mensen die dit bekent voor komt, of waarvan het paard hert heeft gehad? zo ja, is het na de "rust periode" weer helemaal goedgekomen met het paard?
mijn paard heeft ook verrekte gewrichtsband gehad, bij de hoefkatrol. Liep niet echt kreupel maar ook niet zuiver. In eerste instantie dachten ze aan een zoolkneuzing omdat het acuut opkwam maar ze liep na 2 weken nog niet helemaal lekker. Naar de kliniek gegaan en allerlei onderzoeken waaruit dit naar voren kwam.
Bij mijn paard kwam het omdat ik net van manege was veranders en ze had het er niet naar haar zin, veel steigeren op stal en door de box rondrennen, en tja dan is het helaas zo gebeurd. Ik heb haar 4 maanden op het land gezet op advies van de veearts en alle ijzers eraf gehaald. In de tussentijd wel welke 6 weken terug naar kliniek voor controle. Na 4 maanden mochten er weer ijzers onder maar omdat haar hoeven en zolen zo zacht waren geworden kon dat niet dus heeft ze 1,5 maand gipsen voetjes gehad zodat de zolen rust kregen en konden genezen. Daarna is ze op ijzers weer gegaan rondom en voor heeft ze hoofpad (siliconen maar dan nog elastischer) en een leren zooltje. De zool zit er nog steeds bij onder maar de siliconen inmiddels niet meer. Ze is gelukkig helemaal hersteld ! Ik ben na het eerste bezoek aan de veearts vanaf de kliniek ook gelijk naar een andere stal gereden, (waar ze ook het land op kon) voelde me zo banketstaaf en schuldig ! nu staat ze gewoon lekker rustig en veilig op stal !