raar smak-geluid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

raar smak-geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:59

hallo,
Mijn pony van 30 maakt een heel raar en hard smak-geluid als ze hooi/kuil eet. Netalsof er iets tussen dr tanden zit of er een tand loszit.

Nu is ze paar maanden geleden naar de tandart geweest en ze miste 1 kies, voor de rest was haar gebit helemaal weer inorde na de behandeling (met sedatie, dus echt goed gedaan).

Het is maar heel soms dat ze dat smak-geluid maakt, ook maakt ze er dan proppen bij . ( dus proppen van het hooi/kuil maken doet ze ook soms, niet altijd. Over het algemeen eet ze dr hooi/kuil erg goed en is er geen probleem..)

Wat kan ik hieraan doen, en wat is de verklaring van dit geluid?

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:01

Hmm, lijkt wel of ze het niet zo goed wegkrijgt... Heeft de tandarts nog iets gezegd over die missende kies? Proppen draaien kan haken op de kiezen betekenen... Misschien kun je je tandarts even bellen?

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 21:50

Die missende kies zou geen probleem zijn, ook gezien haar leeftijd is dat heel normaal.
Wat ik zo vreemd vind is dat ze het normaliter wel gewoon goed wegkrijgt, maar soms lukt het op de een of andere manier gewoon niet..

Merr

Re: raar smak-geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:52

Normaal zou je zeggen misschien haken op de kiezen, maar als ze net naar de tandarts is geweest

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:03

melmel schreef:
Normaal zou je zeggen misschien haken op de kiezen, maar als ze net naar de tandarts is geweest

Nou dat kan best
Verzorgpaard was een maand geleden naar de tandarts geweest en meneer had een maand later weer een haak,hij had problemen met het vermalen van paardensnoepen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:47

Als je je er zorgen over maakt even de Paardentandarts langs laten komen, is sowieso 2x per jaar een must (controle) voor oudere paarden.

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:43

Maakt ze proppen van haar hooi,dan kan ze op haar oude leeftijd het hooi niet goed meer verwerken.Aangezien ik div. zeer oude pony's heb gehad(twee van bijna 40)weet ik dat ze op een gegeven moment moeite krijgen met hooi.Sommige pony's bleven er erg goed onder ,maar ik heb er ook twee gehad die mager werden.Deze pony's hebben het nog jaren gered op grasbix.Hou haar in de gaten of ze niet mager wordt en ga anders over op grasbix(of lucernebrok)Super dat je zo'n oud dier nog zo goed verzorgd!!!!

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:43

hihi, dankjewel.
Ze krijgt sowieso genoeg bix (subli Ponybrok) en daarbij elke dag een halve schep zemelen met mais-meel, appelazijn, olie, levertraan en wat knoflook. Ze krijgt naar mijn idee daarmee genoeg van wat ze nodig heeft, ook qua stimulerende vezels voor dr darmen.
Ze maakt dus SOMS proppen, niet altijd. Wat ik ook heb gemerkt is dat ze eerst dat rare smakgeluid maakt, daarbij proppen, maar na een kwartier stuntelen met dr hooi kan ze et normaal eten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:39

Ik denk dat het van het kuil/hooi afhangt of ze proppen maakt. Hoe langer de stengels, hoe moeilijker te kauwen voor een paard op die leeftijd. Ik zie dat verschil bij de mijne ook. Sommig kuil gaat prima en ander kuil wordt 2x gekauwd (kauwen, prop laten vallen, prop kauwen ...). Wel opppassen of ze de proppen ook uitspuugt, want doorslikken kan verstopping geven, dus even goed in de gaten blijven houden.