Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
TJolieke schreef:Mijn paard krijgt donderdag de jaarlijkse enting, mag ik meteen daarna rijden?

Hetja schreef:Onze DA zegt dat ze gewoon kunnen werken, niets aan de hand.
Rij al jaren gewoon die dag, na enting, en nog nooit problemen gehad of gezien bij andere paarden. (stuk of 100 per jaarlijkse enting)

ElCamino schreef:\Halfjaarlijks is nog niet verplicht. Alleen FEI wedstrijden.
Verder voldoet de jaarlijkse of 10 maandse enting prima.
Heb het toevallig aan mijn DA gevraagd omdat er twijfel over was.
Ze zijn er nog niet over uit en eer alles definitief en vastgelegd is ben je een tijd verder.
TJolieke schreef:Mijn paard krijgt donderdag de jaarlijkse enting, mag ik meteen daarna rijden?
heleenxx schreef:Klopt. Tegenwoordig wordt er geënt met een zgn. dode enting. Daardoor kan je gewoon rijden, paard wordt er niet ziek van.
Vroeger werd er met een levend virus geënt, daarom mocht je een paar dagen niet rijden.
Je mag nu gewoon direct rijden, voor de zekerheid zou je 24 uur kunnen wachten.
. Wat ik meestal probeer is al gereden te hebben voor de enting en dan de dag erna gewoon normaal zoals altijd. Ik hou er niet echt speciaal rekening mee. Hetja schreef:Onze DA zegt dat ze gewoon kunnen werken, niets aan de hand.
Rij al jaren gewoon die dag, na enting, en nog nooit problemen gehad of gezien bij andere paarden. (stuk of 100 per jaarlijkse enting)
Citaat:en wat die halfjaarlijkse enting betreft: ik vindt het allemaal maar onzin, pure commerciele geldtrekkerij..
die afweer blijft nog wel langer in het lichaam zitten dan een jaar!
In Amerika zijn ze nou al zo ver dat ze gezelsschapsdieren maar een keer in de paar jaar testen..(moeten wel ieder jaar antilichaam waarden in bloed gemeten worden om te kijken of die nog voldoende zijn..)
Ik denk dat dit niet lang meer duurt voordat ze dat hier ook gaan toepassen, laatst tijdens een groot congres van DA in Brussel hadden ze het daar namelijk over!
(ik weet btw niet of het bij paarden in Amerika ook zo gebeurt...)