Heet hoefje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Heet hoefje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 14:56

Ik zit een beetje in onzekerheid op dit moment.. Bonita heeft linksachter een warme hoef en heeft pijn aan haar straal op een klein plekje als je haar hoef uitkrabt. Verder loopt ze niet gevoelig. Haar ene hoef was duidelijk veel warmer als de andere 3.

Ik had gisteren gelijk de hoefsmit gebeld, die zei dat ik nog 1 dag aan moest kijken.. Zometeen ga ik eerder weg uit mijn werk (zit ik nu nog) en ga ik gelijk maar even bij mijn paardje kijken. Maak me toch best een beetje zorgen, want ik kon gistern niet echt iets vinden, geen bloed, stinkt niet, maar wel warm.. Ik denk dat ze zelf in iets getrapt heeft, maar vind het echt eng.. Ik hoop dat het zometeen weg is als ik ga kijken en dat er niks aan de hand bleek te zijn..

Heeft iemand van jullie dit weleens gehad en wat was het dan bij jullie paard?

Alvast bedankt voor jullie reacties..

IndianSummer

Re: Heet hoefje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:58

Staat ze ook op het puntje van haar hoef?

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:59

Misschien heeft ze zoals je zelf al zegt ergens op gestaan en is het een klein kneuzinkje. Er liggen genoeg scherpe steentjes overal hoor.
Als het paard niet onregelmatig loopt moet je je niet al te druk maken en inderdaad nog eventjes aankijken en is de hoef straks nog steeds zo warm.. dan haal je er een dierenarts of hoefsmid bij.

Succes

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:01

dat heeft Suprise ook!
ik heb er iemand naar laten kijken en het was waarschijnlijk een hoefzweer!
loopt ze ook kreupel ?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 15:08

Nee, ze loopt niet kreupel en ontlast haar straal ook niet door op het puntje van haar hoef te gaan staan.. Daarom vind ik het ook zo gek.. Gisteren heb ik haar gelongeerd (middendraf oefeningen) en ze deed gewoon hartstikke goed haar best. Ook na afloop liep ze niet onregelmatig of gevoelig.. Ik hoop dat ze gewoon op een steentje gestaan heeft en dat het nu weg is, want ik vind het echt niks als mijn beesjes wat mankeren

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:09

Kan wel een beginnend hoefzweertje zijn. Als het erger wordt kan de smid hem er zo even uitsnijden.

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:11

ja kan wel beginnend zijn!!
ik vind het ook helemaal niks als me verzorg pony's iets hebben :S

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 15:15

Nou, ik ga nu vertrekken vanaf mijn werk en het hoefje voelen.. Laat vanavond wel weten hoe het afgelopen is.. Mocht in ieder geval de hoefsmit altijd bellen, ook 's avonds.. Ze is hartstikke lief en attent!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:17

Ik denk ook aan een hoefzweertje of gewoon een gevoeilig plekje in de zool. Laat zeker iets weten!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 15:18

Thanx, voor jullie gedachtegangen!

Tot vanavond!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:21

je kunt altijd voor de zekerheid de hele voet inpakken met warme, natte watten met betadine, bandages erom heen en nachtje laten 'weken' dat helpt goed tegen kleine ontstekingen!

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:25

mijn paard heeft ook warme hoeven en die is hoefbevangen..1 hoef is er eigenlijk nu nog warm en de rest koud..bij haar is dat een teken dat de ontsteking er nog zit... misschien is ze hoefbevangen

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:34

birgit_evita schreef:
mijn paard heeft ook warme hoeven en die is hoefbevangen..1 hoef is er eigenlijk nu nog warm en de rest koud..bij haar is dat een teken dat de ontsteking er nog zit... misschien is ze hoefbevangen

Nounou dat lijkt me in dit geval toch íets overdreven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:57

Kan op een hoefzweer wijzen. Als dit aanhoudt; VA contacten.

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:02

Mijn shetje had ook eens een warm hoefje, liep eerst niet kreupel maar na een paar dagen wel! had ie een ontsteking in zijn hoefje. Dierenarts heeft het er uit gesneden, en mn shetje moest een paar dagen met zijn voetje in een emmer warm water met soda (vond ie nog lekker ook! haha)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 21:09

Pfff, gelukkig viel het allemaal mee! Ze heeft waarschijnlijk een steen tussen haar straal en steunsel gehad en die heeft in haar straal gesneden, net niet tot in het leven. Er mist nu een stukje straal en dat was gevoelig. De hoefsmit heeft het netjes schoongemaakt en er zit nu een propje teerwatjes in het gaatje in de straal. De hoef vas vanmiddag een stuk minder warm gelukkig.. Ze had verder geen ontsteking, was er godzijdank snel genoeg bij!

Hoefbevangen kan niet, dat is ze voorheen wel geweest, maar ik voer haar daarom nu heel erg mager.. Zat ik ook aan te denken, maar met haar dieet kan dat niet. En ook was het een achterhoef, terwijl het met de voorhoeven begint normaal gesproken..

Al met al dus een reuze meevaller en ben blij dat ik er op tijd bij was!

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:07

Miirthe schreef:
Kan op een hoefzweer wijzen. Als dit aanhoudt; VA contacten.

Bij hoefzweren en zulke dingen kan je beter de smid erbij halen.
Kost je een stuk minder en die hebben meer verstand van hoeven dan de gemiddelde dierenarts

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:07

Mijn paard had dit ook toen ik hem net een week had. Was helemaal blij dat we hem gekocht hadden, wou lekker gaan rijden, en toen liep hij enorm stijf uit zn stal. In de bak: hartstikke kreupel aan zn voorbeen. Hoefsmid erbij, kon alleen niks vinden terwijl zijn hoef wel warm was. Paar dagen later was er nog niks doorgekomen wat op een eventuele hoefzweer zou lijken. heb hem toen 3 dagen in de soda gezet, en 3 dagen in de biotex daarna. na een weekje was hij niet meer kreupel, heb toen t rijden weer voorzichtig opgebouwd. Tot nu toe is er nog steeds niks verschenen en heb ik ook niks raars meer gezien aan zn been. Denk dat hij gewoon ergens op had gestaan of een rare tik had gekregen van een ander paard (hij was natuurlijk nieuw in de kudde) Misschien valt het bij jou paardje ook wel mee, maar als je toch te erg twijfeld zou ik er een hoefsmid bij halen ipv een vee arts want net zoals mariek87 zegt, die zijn veel goedkoper!! succes ermee!

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:03

Aaah gelukkig dat het allemaal wel meevalt!
En ook een heel groot geluk dat je doorhad dat haar hoef warm was..
Aangezien je paardje niet kreupel liep of haar been ontlastte had je er gemakkelijk "overheen" kunnen kijken en was het uiteraard wel in een ernstiger stadium gekomen.

Wel done!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:53

Ja, ik ben erg blij dat ik wat dat betreft wel een mietje ben, bij elk pijntje waarschuw ik altijd iemand.. Liever 10 keer te veel als 1 keer te weinig..

De hoefsmit heeft niks in rekening gebracht, Ach zei ze, ik krijg altijd een kop warme Chocolademelk als ik klaar ben met bekappen Hartstikke lief van haar!

Moet hoefproblemen waarschuw ik ook altijd liever eerst de smit, als zij er niks mee kan, kan ik altijd nog naar de dierenarts..

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:21

bij mijn shet hadden we ook de VA er bij gehaald, kwam een paar dagen later de smid, en die zei ook: je had beter mij er bij kunnen hale, ik ben ook nog goedkoper;)
maar gelukkig dat er niks ernstigs aan de hand was!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:26

Ja ik heb afgelopen zondag de DA erbij gehad voor een hoefzweetje.
Tja ik wist niet zeker of het een zweer was.
Voetje was warmer, maar ze liep op drie benen.
Ze had erg veel pijn.
DA heeft een behoorlijk stuk weg moeten snijden voordat de zweer te voor schijn kwam.
Nu doe ik haar 2 x per dag in een bak met soda..
Ze loopt nu al stukken beter.
Maar Hoefsmid was inderdaad goedkoper geweest.
Nou fijn voor je dat het meevalt en dat je z'n leuke smid hebt.