Koorts, wat heeft hij? enige spoed!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Koorts, wat heeft hij? enige spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 14:04

Gister was ik bij mijn pony's en zag dat eentje heel lusteloos voor zijn eigen uit zat te kijken. Toen ik naar hem toe kwam wilde hij wel even knuffelen.
Toch even zijn temperatuur opgenomen en die bleek 40,3 te zijn ( normaal heeft hij 36,8). Hij liet ook zijn brokken staan terwijl hij normaal er alles voor over heeft.Ik schrok dus best wel.
Ben naar de da gelijk gegaan om te vragen hoe en wat. Die vertelde mij dat ik het nog even moest afwachten tot woensdag mits hij deze temp blijft houden. Wel moest ik hem s nachts op stal zetten met hooi.Normaal staat hij 24/7 buiten.
Vanochtend was ik er om hem buiten te zetten. Hij begroette me en heb gelijk weer zijn temp opgenomen. Die was nu 40,5 heel vreemd eig omdat normaal s ochtends de temp het laagste is.
Verder is hij ook nog eens aan de diarree en is hij druk bezig met zijn tanden.
Heeft iemand dit ook gehad bij zijn paard?En wat had hij dan?

Hij is niet verkouden, hoest niet alleen zijn buik ziet er erg "hard" uit.
Nu komt dit vaker voor bij hem omdat hij zeer gevoelige darmen heeft dus als er ook maar iets verandert in het gras is hij aan de diarree.
ik denk ook niet dat het koliek kan zijn, omdat hij niet extreem zweet, niet rolt, niet naar zijn buik kijkt/slaat.
Hji eet trouwens wel gewoon zijn hooi.
Ik ga zo nog een keer zijn temp opnemen is hij nou nog niet gezakt vraag ik zeker wel advies aan de da, maar ik widle graag jullie mening hierover horen.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:11

Ik zou zeker de DA laten komen of iig advies vragen zoals je zelf al aangaf, 40,5 is erg hoog. Een paard kan er erg ziek van izjn.
Sterkte!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:16

Ik zou de DA bellen en laten komen. Met zo'n Temperatuur valt daar niet mee te spotten ook een harde buik is niet goed, kan zijn dat jepaard toch koliek heeft en dat hij niet alle symptomen laat zien. Het niet eten, lusteloos en de hoge koorts is absoluut niet goed.

ellepel

Re: Koorts, wat heeft hij? enige spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:34

zeker een veearts laten komen, desnoods een andere, 40,3 is te hoog, ik zou geen risico nemen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:38

vreemd dat jouw DA niet gelijk komt.

toen de mijne na haar doodgeboren veulen 38,5gr had kwam ze gelijk al en dat liep nog op naar 39.5gr

zij vondt dat ernstig!

ik zou als ik jou was of deze dwingen om te komen of anders een andere bellen.

dit is echt niet goed hoor!
wat een lakse DA zeg! ik zou echt voet bij stuk houden!

sterkte!

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:48

Ik zou ook inderdaad dan met spoed een andere dierenarts bellen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:01

Of als je niet zo gauw een arts weet naar de kliniek gaan
Je dierenarts is erg laks,zo'n hoge temperatuur MAG je niet verwaarlozen!
Zeker nu er verhoging is zoals TS zei

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:49

jah ik zou ook gelijk de dierenarts bellen voor er iets ergs is en t te laat is voor je paard

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:22

Ik ben idd weer langs de da geweest, omdat de koorts nog steeds niet oer is wel iets gezakt naar 39,5 vanochtend.Wel heeft hij nu hele vieze oogjes met groen spul erin en hij hoest af en toe.
Dit heb ik ook tegen de da gezegd maar hij zei: (letterlijk)
"Tsja als ik zo bij iedereen langs moet komen om zoiets dan zat ik nu al op een tropisch eiland in de zon".

Dit kan en mag een da toch niet zo tegen je zeggen? Hij zei daarna dat ik nog steeds moest afwachten tot morgen en als het dan nog niet over is, dat ik dan kan bellen voor een afspraak. hij dacht zelf aan een virusinfectie...

Van de ene kant zeg ik, ben altijd erg overbezorgd over mijn pony's maar van de andere kant stel dat er wel wat ergs is?
Een nadeel is ook ik ben nog niet bekend hier in Breda en weet dus ook nog geen da te vinden. Deze da was van een dierenkliniek dus ik dacht dat moet wel goed zitten. Maar na zijn uitspraak twijfel ik daar toch wel erg aan.
Wat vinden jullie? afwachten tot morgen of een andere da zoeken?
In geval van het laatste weet iemand nog een goede da omg breda?

Iig bedankt voor de reacties.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:42

nou, ik vind niet dat je met deze temp over bezorgt bent.

ik kan niet zien hoe de pony zich voelt ,maar als mijn pony deze koorts had ,was er toch echt al een DA bij geweest!

en als deze daar geen behoefte in ziet zou ik een ander bellen.
helaas ben ik niet bekend bij jou.

maar ik woon in Hellevoetsluis en heb een DA uit Vlaardingen.
ook omdat ik de kliniek in ons dorp[kleine stad] niet hoog op heb wat paarden aangaat.

als jij zelf denkt dat de ponynog wel een nachtje zo kan blijven,dan moet je dat doen
maar als je twijfelt...bel dan een andere kliniek
in het tel boek zal je best wel een DA vinden.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:17

Onze dierenarts wilde ook een keer niet 's avonds langskomen voor een paard met 40,3, de volgende kwam hij wel, omdat het dier nog steeds hoge koorts had en toen kon er meteen de hele medicijnkast in verdwijnen.
Ik vind boven de 40 graden koorts bij een paard zowieso een reden om wel langs te komen.
Is er geen andere dierenarts die je kunt laten komen?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:55

ik zou met spoed een andere DA zoeken ! boven de 40graden is een spoedgeval voor een paard !

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:25

Die reactie van je DA slaat nergens op! Je betaalt hem toch! Ik zou absoluut een andere DA benaderen, er zijn er genoeg. Ik zou geen vertrouwen hebben in een DA die zo gemakzuchtig denkt te kunnen oordelen op afstand!!
Boven de 40 graden gedurende een paar dagen is echt veel te hoog en gevaarlijk voor je paard, omdat z'n hart een hoop te verduren krijgt. Het klinkt idd als een infectie, misschien heeft hij een holteontsteking in zijn hoofd. Een paard op onze stal had dat ook en de eigenaresse vertelde dat hij ook die symptomen had (vieze ogen etc.). Dat paard kreeg een penicilinekuur, dus er werd wel degelijk iets aan gedaan. Sterkte met 'm en laat je niet met een kluitje in het riet sturen, het is jouw paard!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:15

MET SPEOD EEN DIERENARTS BELLEN. dIT ZIJN VOORTEKENEN VAN SHOCK!!! jE PAARD IS WAARSCHIJNLIJK OOK UITGEDROOGD. aLS JE NU GEEN GOEDE PAARDENARTS BELDT GA JE ER SPIJT VAN KRIJGEN. aLS EEN PAARD ECHT IN SHOCK TERECHT KOMTIS HET MAAR DE VRAAG OF DE ORGANEN HET NOG GAAN DOEN.

Wat je zelf nog kan doen is de hartslag meten als die heel hoog is is er nog meer speod vereist!! Ook de slijmvliezen (tandvlees) controleren. Wordt dit na indrukken niet meer snel roze dan is je paardje echt uitgedroogd.

Als je zelf geen paardenarts hebt moet je er naar vragen. Ze moeten je gewoon helpen. Laat niet een gewone huis tuin en keuken arts komen.

Ik heb dit zelf meegemaakt en het is niet goed afgelopen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:20

Paardenpraktijk West Brabant
Steenovenstraat 23
4706 RA Roosendaal
Tel:0165-559368

Geen idee of het een goede is maar iig wel een paardenkliniek gewoon even bellen en anders verwijzen ze je wel door

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:25

Ik heb de da vandaag weer gebeld en ik kreeg iemand anders.Die is net langs geweest.
De koorts is gelukkig gezakt naar 38,5 wel ademt hij heel zwaar en hij hoest. Hij moet dan echt naar adem happen voor het hoesten.
De da zei dat hij idd een infectie heeft aan zijn luchtwegen.Ook het wisselen van zijn tanden heeft er mee te maken. Hij wilde liever nog niet aan de antibiotica omdat hij al een aangetaste darm en lever heeft en het nog niet nodig was omdat de koorts was gezakt.
Ik heb nu een soort siroop gekregen om zijn luchtwegen en longen te zuiveren.Hij moet dit gedurende 10 dagen 2x daags. Het middel heet: Ventipulmin siroop (bronchospasmolyticum)
Ook moet ik zijn temperatuur elke dag bijhouden en als ik het niet vertrouwde kon ik altijd bellen en kon hij verder kijken.
Gelukkig was deze da wel heel aardig. ik hoop dat hij nu snel opknapt.

De da dacht eerst aan droes, maar dat was het gelukkig niet.Hij had geen opgezette klieren.

Ik wacht het maar af iig bedankt voor jullie reacties

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:28

nou gelukkig is de koorts flink aan het zakken!

nu maar hopen dat hij zich snel beter gaat voelen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:33

Gelukkig lijkt het mee te vallen. ben blij dat je de juiste dierenarts hebt gevonden. Ik maakte me erg ongerust

orsini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:37

ik weet niet of iemand er alweer aan heeft gedacht maar er is ook weer rhino in de omloop!! Ik zou hier wel even snel op laten testen als ik jou was!!!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:52

Blijf voor de zekerheid ook goed de temperatuur van je pony opvolgen. Alleen ventipulmin is in mijn ogen immers onvoldoende om die te doen zakken. Dit product zet de longen open, maar doet verder helemaal niks wat de uitlokkende infectie kan tegengaan. En alsnog een andere DA zoeken want van ernst en beroepseer hebben ze in die kliniek blijkbaar niet veel kaas gegeten.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:09

Als de temperatuur al zakt is het inderdaad niet nodig om meteen aan de antibiotica te gaan, dus dat is van deze dierenarts niet zo'n verkeerde keuze. Aangezien de TS ook opdracht heeft gekregen om de temp in de gaten te houden, kan ze meteen aan de bel trekken mocht deze weer oplopen. 38,5 is in elk geval geen verontrustende temperatuur meer.
Kortom, ik denk dat deze dierenarts wel juist gehandeld heeft.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 17:26

Ik heb nu net is even lopen zoeken op het internet over deze siroop. Nu lees ik eig overal dat het idd de oorzaak niet wegneemt maar onderdrukt.Ook blijkt deze siroop stervens duur te zijn. Niet dat ik dat niet over heb voor hem, maar als het niet goed helpt....
Wie weet meer over dit middel?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:14

Ik weet helaas niets over het middel
Ik ben blij dat het al wat beter gaat

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:16

oosterhoff schreef:
MET SPEOD EEN DIERENARTS BELLEN. dIT ZIJN VOORTEKENEN VAN SHOCK!!! jE PAARD IS WAARSCHIJNLIJK OOK UITGEDROOGD. aLS JE NU GEEN GOEDE PAARDENARTS BELDT GA JE ER SPIJT VAN KRIJGEN. aLS EEN PAARD ECHT IN SHOCK TERECHT KOMTIS HET MAAR DE VRAAG OF DE ORGANEN HET NOG GAAN DOEN.

Wat je zelf nog kan doen is de hartslag meten als die heel hoog is is er nog meer speod vereist!! Ook de slijmvliezen (tandvlees) controleren. Wordt dit na indrukken niet meer snel roze dan is je paardje echt uitgedroogd.

Als je zelf geen paardenarts hebt moet je er naar vragen. Ze moeten je gewoon helpen. Laat niet een gewone huis tuin en keuken arts komen.

Ik heb dit zelf meegemaakt en het is niet goed afgelopen

Ik snap je even niet?Bij deze situatie dacht ik niet meteen aan een shock
Bij een shock hoort volgens mij een paard echt in paniek te zijn,hersens,longen en hart werkt nog maar de rest niet

Sorry als ik fout zit,je kan best gelijk hebben,ben gewoon nieuwsgierig waarom je dat denkt