Dik heet been van stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Dik heet been van stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 10:28

Heej allemaal,
Ik heb een vraagje..
Vorige week woensdag heb ik gewoon gereden met mijn pony. Niks speciaals, gewoon beetje rustig aan met een paar oefeningen. Zoals altijd peesbeschermers om.

Donderdag haal ik hem van stal en zijn linkervoorbeen is gloeiend heet een heel erg dik. Hij kon er bijna niet op staan. En als je eraan zat ging hij echt zitten.
De dierenarts is geweest en die heeft hem (donderdag en vrijdag) antibiotica gegeven en hem in het verband gezet tegen de zwelling.
Zaterdag avond mocht het verband eraf en was het been weer mooi dun en kon hij er weer normaal op stappen en staan. Ik kon alleen niet zijn voorhoefjes uitkrabben en hij wilde er niet teveel op steunen, maar zolang ik ze dicht bij de grond hield ging het wel.

Zondag kwam ik op stal en was het weer dik en liep die er weer minder op. (allemaal gekeken in stap, want ik ga niet draven als die al moeilijk stapt toch?) Dus ik even gestapt en het afgespoten en ingesmeerd met van die speciale klei.

Gister (maandag dus) zou ik er van de dierenarts weer op mogen stappen. Dus ik hem gepoetst, hij deed nog wel moeilijk met uitkrabben, maar goed. Daarna deed ik zijn peesbeschermer om en hij trekt meteen zijn been weg. Daar schrok ik wel van, want dat doet die nooit.

Daarna rustig op gezadelt, maar hij bleef raar doen met dat been dus ik vertrouwde het niet, maar volgens mijn moeder en een instructeur moest ik gewoon even kijken. dus ik stap erop en geef ben om weg te stappen en hij trekt bij iedere pas dat been super hoog op. Dus na 5 passen er weer afgestapt en hem afgespoten.

Nu gaan we morgen naar de kliniek, misschien een beetje overdreven, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Vooral omdat ik al sinds mei vorig jaar met hem steeds aan het opbouwen ben en dan krijgt hij weer iets. (wel steeds iets anders)

De dierenarts wist trouwens niet wat het zou kunnen zijn, hij dacht een ontsteking, maar kon geen wondje vinden. Max heeft wel aan allebei zijn voorbenen littekens zitten dus de dierenarts dacht dat het daar misschien aan lag.

Heeft één van jullie dit ook wel eens gehad. of heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik weet dat ik het morgen wel te horen krijg, maar misschien weten jullie wat, want ik ben nogal ongerust.

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:45

Iemand?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:47

Waar komen die littekens van?

IK zou toch even de beenbeschermers aflaten, en proberen hoe hij loopt zonder. Kan best dat de beenbeschermers zelf de oorzaak zijn van de blessure.

En hou het voorlopig maar op een week of twee a drie stappen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:06

De oorzaak kan een minuscuul klein wondje zijn, dat je niks kunt vinden zegt niet veel.
Een ontsteking is héél pijnlijk en blijkbaar drukken je beschermers ergens op wat toch niet goed zit.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:09

Heeft de DA overigens nog antibiotica voorgeschreven?

Margreet

Re: Dik heet been van stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:10

MyWishMax schreef:
De dierenarts is geweest en die heeft hem (donderdag en vrijdag) antibiotica gegeven en hem in het verband gezet tegen de zwelling.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:20

Kan zijn dat hij tijdens het rijden een verkeerde beweging heeft gemaakt of het been teveel belast is misschien. Maar ik zou zeker geen antibiotica geven, want dat stopt juist het ontstekingsproces, zodat de koorts er niet uit kan komen en het steeds terug komt. Ook geen bandages enzo, knelt de zo nodige bloedtoevoer af, dus lichte beweging is juist goed. Heb het zo al veel zien verbeteren!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:35

Bij Einschuss (als het dat is) is antibiotica anders toch écht de aangewezen behandeling....

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:51

Bij mijn DA niet, totaal niet zelfs, is anti-anitbiotica omdat zulke dingen dan steeds terug keren.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:32

Weet je wel wat Einschuss is?

Als je dat niet goed behandelt met antibiotica kun je je paard er zelfs aan verliezen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:09

Ja, dat weet ik , een vorm van bloedvergiftiging.
En daarbij is alleen in een acuut stadium soms antibiotica zinvol, het is veel beter om traumeel of dergelijke te geven. Mijn mening

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:10

Een blauwe-plekken zalfje bij een ontsteking van de lymfvaten.... Niet te geloven....

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:12

Wie zegt dat het dit is? Het is trouwens niet enkel blauwe plekken zalfje, tenzij jij andere kent...
Ik heb hiermee goede resultaten gehaald, zonder al die antibiotica brol eerst in te spuiten die toch geen resultaten geven.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:15

Dan twijfel ik ernstig of jij wel eens een paard met écht Einschuss gezien hebt.... Zo'n dier heeft koorts en véél pijn, niet adequaat behandelen is wreed.

En nee, in dit geval heb je geen idee of het dat is, maar TS heeft de DA er al bij gehad en die zal het wel weten he?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:19

Nee, echte einschuss heb ik idd nog niet gezien, maar ik weet wel dat alleen in een acuut stadium zo'n therapie mogelijk is. (gevraagd voor mijn verslag) Ik heb gewoon geen goede dingen gezien bij paarden die een 'lichte ' ontsteking hebben van de benen al direct te behandelen met antibiotica. En zoals je zegt, haar DA zal het wel weten te zeggen hoop ik....

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:23

Houden zo, want het is geen lol. En écht een spoedgeval voor de dierenarts. Het been wordt gigantisch dik (olifantspoot) en de zwelling breidt zich uit. Dat red je niet met zelf dokteren en traumeel smeren hoor
Als aanvulling is het heel nuttig spul, maar niet als hoofdbehandeling, absoluut niet.

Berucht voor het ontstaan van Einschuss is een klein "speldeprikje", bijvoorbeeld van de mestvork.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:33

wel antibiotica doen hoor !

Lot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:24

Astragirl schreef:
Nee, echte einschuss heb ik idd nog niet gezien, maar ik weet wel dat alleen in een acuut stadium zo'n therapie mogelijk is. (gevraagd voor mijn verslag) Ik heb gewoon geen goede dingen gezien bij paarden die een 'lichte ' ontsteking hebben van de benen al direct te behandelen met antibiotica. En zoals je zegt, haar DA zal het wel weten te zeggen hoop ik....

Holy moly, nou van zo'n ervaren iemand moet je vooral advies aannemen...
Eindschuss is geen lolletje, als je niet acuut handelt hou je een paard over met een olifantenpoot. Daarbij is het op het moment zelf vreselijk pijnlijk en traumeel smeren en afwachten is echt never niet voldoende!!

Ik weet dat er mensen zijn die veel te snel de DA bellen, maar dat toch tien x liever dan zelf doktertje spelen terwijl je geen kennis van zaken hebt..!!

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 09:58

Even over de peesbeschermers, die moet hij eigenlijk wel om, anders schopt hij zijn benen open.

En de antibiotica hielp wel, 1 dagje. De volgende dag was het weer dik.

En ik haal liever de dierenarts er te snel bij, dan dat ik zelf denk van: ik ga zolang stappen. Want ik vond het nogal eng dat hij er niet op wil staan. Daarom gaan we ook naar de kliniek en ook omdat hij al zo lang steeds dingen heeft.

De littekens heeft hij al zolang ald ik hem heb. Het kan wel van zijn peesbeschermers zijn gekomen bij zijn oude eigenaaresse, want hij heeft ook witte haren op zijn benen van te strakke peesbeschermers.

joriwester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:13

Hoi

Klinkt niet zo prettig wat je pony heeft. Ik zou inderdaad met hem naar de kliniek gaan en x-rays laten maken van de gewrichten en ook van de hoef. Laat anders ook een scan van de pezen maken. Een peesblessure geeft de eerste 24 uur na het letsel ook een forse ontstekings reactie, en jammer maar helaas daar helpt geen antibiotica tegen. Maar met aan de hand stappen en afspuiten en koelen ben je dan wel goed bezig. succes verder met je pony.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:04

Lot, ik zeg zelf dat ik met die ernstige vorm geen ervaring heb, en zeg nergens dat je daarvoor geen ab mag gebruiken, alleen dat het enkel helpt in een acuut stadium, dus waar maak je je druk om?
Ik zeg enkel mijn mening en oplossing die voor mijn paard hielp over een lichte ontsteking, wat kan bokt alles weer opblazen (letterlijk en figuurlijk) ...

En natuurlijk moet ze er de DA bijhalen, dat is toch normaal?
Jammer dat de ab maar 1 dag hielp...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:11

Einschuss = Einschuss En dat is áltijd ernstig!!

Ik twijfel er nog steeds sterk aan of je wel weet waar je over praat.
Besef je wel dat je met je foutieve adviezen behoorlijk wat leed aan kunt richten? Hoe goed bedoeld ook....

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:17

Ik zeg toch juist dat ik niets 'adviseer' of hoe je het ook wil noemen over einschuss. Want ik ben geen DA, net zomin als jullie (denk ik)
Ik geef alleen mijn ervaring met lichte ontsteking en ab., al dat al niet mag, dan is het ver gekomen...; Waarvoor dient bokt dan? Om mekaar maar na te apen, ja dus.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:18

I rest my case...

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:19

goed