Ouderdom => minder wintervacht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Ouderdom => minder wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 20:57

[***] staat nu onder een winterdeken , tegen mijn wil eigenlijk
Gisteren stond ze hevig te trillen op stal , DA erbij gehaald en [***] heeft dus te weinig vacht
Nu snap ik niet waarom ze dan voor de rest van de winter geen kou heeft gehad , het is namelijk al veel kouder geweest
DA zei ook dat het waarschijnlijk kwam omdat ze al wat 'ouderdom' heeft (ze is bijna 14)
Kan dit volgens jullie , en heeft iemand dit ook eens meegemaakt?
En 14 is toch niet oud?

santos

Re: Ouderdom => minder wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:04

Ik vind 14 jaar ook nog jong. MIjn paard van 23 heeft een vacht als een beer.
Heb wel gehoord dat oudere paarden het inderdaad koud kunnen krijgen als ze ouder worden. Dit zou geloof ik te maken hebben met het minder snel verteren van het voedsel, waardoor ze moeilijker zichzelf kunnen warm houden.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:49

ik dacht juist dat veel oudere paarden juist een dikkere wintervacht ontwikkelen...
Verder vind ik 14 jaar idd niet echt oud en het is idd ook al veel kouder geweest.
Wad verder alles in orde volgens de DA?

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:09

14 is veel te jong, ik zal je even een idee geven:

Wij hebben een Quarterhorse merrie staan die dag en nacht buiten loopt, ze is 25 en zij zit zeker goed in de wintervacht. Haar haren zijn behoorlijk lang en dik. Heb je je paard vroeger misschien geschoren gehad? Dat kan misschien iets zijn, ook kan het aan het voer liggen, Paarden bij ons eten 70% van de dag, maar beweegt ook 70% van de dag Paarden moeten ten alle tijden ruwvoer tot kun beschikking hebben. Hebben ze bij ons ook, en van arabier tot fjord, alles staat bij ons door elkaar 24/7 buiten en ik heb nog noooooiit iemand zien rillen van de kou ! Toch door dat paarden zich warm houden door te eten !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:18

Ik denk dat er iets anders mankeert aan je paard en zou dan ook raad vragen aan de VA.
Oudere paarden ontwikkelen geen minder wintervacht, ze raken em alleen moeizaamer kwijt (verharen), wat de rede is dat aan oudere paarden lijnzaad vaak gegeven wordt.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:06

Wat een onzin zeg; een paard van 14 is echt helemaal nog niet oud. Heeft je DA haar temperatuur opgenomen? Stond ze niet gewoon bv te rillen van de koorts?

Echt oudere paarden maken juist vaak steeds mee vacht aan; maar dat is per paard ook weer verschillend.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:28

mijn pony van 25 heeft een wintervacht als een beer, onbeperkt hooi, en heeft toch nog een deken nodig... Zonder deken valt ze namelijk te veel af door de energie die het haar kost om de wintervacht nog dikker te maken, en in het voorjaar om die vacht weer kwijt te raken... Zo is het redelijk goed te doen.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:12

De dikte van de wintervacht op zich heeft volgens mij niets met ouderdom te maken. Mijn paardje wordt over precies een maand 29 en in de winter ziet hij er uit als en beertje, zo dik is zijn vacht. Hij staat 24 uur per dag buiten en heeft het niet koud.

joriwester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:17

Natuurlijk heeft een paard wat een winterdeken draagt een minder dikke vacht. Ik denk dat het rillen niet van de kou is, maar eerder een teken van koorts of iets dergelijks. Ik zou hem eerst eens temperaturen en anders ook eens een bloed beeld laten maken. Dan weet je direct hoe het met het innerlijke systeem van je paard gesteld is. Misschien heeft hij wel een tekort aan het een of ander en verklaart dat het rillen.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 17:17

[***] heeft in haar hele leven geen winterdeken opgehad en dus ook niet geschoren geweest.
Ze is al van haar 3 jaar bij ons , dus ik denk dat de kans daarop zeer klein is aangezien zij tot 1.5 jaar in de opfok heeft gezeten. Op haar 2 is ze voor de sulky ingespannen (ze is een draver)

DA zei dat het ook kon dat ze gewoon een virus in haar bloed had ofzo en dat er heel wat factoren op hebben ingespeeld.

Joriwester: [***] krijgt elke dag een halve emmer eten (biks , slobber en mais) + wortels en een hele berg hooi. Daarbij gaat ze zoveel mogelijk op de wei. Dus ik denk dat ze niet echt een tekort heeft aan iets

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:08

Maar heeft hij nou haar temp opgenomen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:30

Ik zou d'r sowieso nog eens temperaturen. Eigenlijk is een paard van 14 helemaal nog niet oud, dan heb je het meer over dieren vanaf 20 jaar. Over het algemeen hebben oude paarden juist een dikkere vacht omdat ze niet meer zo goed kunnen verharen (dat kost veel energie en die hebben ze voor andere dingen nodig). Maar op elke regel is een uitzondering. Mijn merrie van in de 20 heeft het snel te warm, dus zij staat zeker niet met hele dikke dekens op stal. Je kunt ook zien of je paard het koud heeft door aan zijn oren te voelen, die moeten niet ijskoud zijn (koude puntjes mag wel) en te kijken of zijn haartjes overeind staan; als ie z'n vachtje uitzet heeft ie t idd koud.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:33

Nog even over je voeding: je voert niet echt veel energierijk voedsel, in mais en wortels zit niks en een halve emmer is niet veel. Mijn oude paard werd steeds magerder, ik werk niet met haar maar ze krijgt wel rustige beweging. Toch adviseerde mijn DA dat ze 3 kilo biks per dag moet hebben, omdat een ouder paard minder gemakkelijk voedingsstoffen uit zijn eten kan halen (darmen werken minder goed). Veel mensen - ik toen ook - denken dat een ouder paard minder eten nodig heeft, maar dat is juist niet zo! Ze hebben de energie hard nodig om warm te blijven, dus wellicht heeft je paard het koud doordat ze te weinig voedingsstoffen/energie binnen krijgt!

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 19:37

Temperatuur was net geen koorts

Dus moet ik haar meer gaan voeren simodi?
Want ze ontploft nu al bijna als ik ga rijden
Ik denk wel dat ze genoeg VS binnenkrijgt , want ze is goed dik , of heeft dat er neits mee te maken?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:58

Als ze ontploft moet je niet hetzelfde meer gaan voeren, maar je zou eens kunnen informeren naar een biks of muesli waar geen "ontplof" spul in zit, zoals haver, bijv eens bellen met Pavo. Heb ik ook al eens gedaan en die kunnen je goede voedingsadviezen geven. Anders raak je van de regen in de drup, met een paard dat onhandelbaar wordt ...

Als ze goed in model is zal dr conditie op zich wel in orde zijn, maar een DA kan dat a.d. hand van een bloedmonster zo voor je checken.