Ontwormen met kruiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilsejee

Ontwormen met kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:43

Hoi Allemaal,

Ik wil graag weten hoe jullie denken over het ontwormen met een wormverdrijvend kruidenmengsel.

Alle reacties zijn welkom!

Als je eerst wat meer wilt lezen over een kruidenmengsel dat speciaal ontwikkeld is om wormen bij paarden te verdrijven kun je even kijken op:

vermeld ook even als conclusie bij je antwoord of je het wel of niet voor je paard zou gebruiken.

Heel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anya op 17-02-06 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd.

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:08

Het lijkt mij opzich geweldig als je met kruiden zou kunnen volstaan met ontwormen, ik heb er alleen nog te weinig positieve (lees: geen) ervaringen over gehoord om erop te kunnen vertrouwen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:13

Nee ik zou er niet op vertrouwen dus ik zou het niet gebruiken. En ik zou er ook niet gecharmeerd van zijn als een stalgenoot het zou gebruiken. Ik zou eerst gedegen wetenschappelijk bewijs van de werking willen zien.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:21

Het enige kruid in de mix waarvan in de omschrijving vd kruiden staat dat het wormafdrijvend is, is Alsem

Er staat ook bij dat dit niet voor drachtige merries is, en dat is niet voor niets. Teveel alsem kan nare gevolgen hebben. Krampen.
De overige kruiden doen helemaal niets tegen de worm.

De echt ontwormende kwaliteit zie ik er niet van in?
Nee dus.

PS vroeger gebruikte men boerenwormkruid om vee te ontwormen. Helaas ging daar bij verkeerde dosering niet alleen de worm van dood...Niet alle kruiden zijn even onschuldig.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:31

Ik zou het absoluut niet doen. De huidige wompasta's zijn er niet voor niks en doen goed hun werk als je ze in de juiste hoeveelheid en afstand en de juiste werkzame stof geeft in de juiste periode. Ken meerdere mensen die hier helaas anders overdachten. Even een voorbeeldje. Mijn Da komt bij mensen met een pard met koliek. Ze vraagt wordt het paard ontwormt? Ja ook met zo'n soort middel. Ze voelt het paard op en heeft de hele arm vol wormen zitten. Paard heeft het ook niet gered....

ellepel

Re: Ontwormen met kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:19

http://www.biologischeveehouderij.nl/Bi ... 018019.pdf

gaat wel over t gebruik bij varkens,maar toch een interresant artikel om te lezen..

Dragon is ook een kruid wat wormafdrijvend werkt, evenals boerenwormkruid, citroenkruid, Zwarte walnootschil , kruidnagel en
Alsemkruid ...

heb alleen geen flauw idee of paarden deze kruiden wel zomaar mogen eten

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:37

Mmmm,
ik zou het persoonlijk niet gebruiken.
Behalve als het wetenschappelijk zou getest zijn, want de huidige ontworming werkt uitstekend!

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:42

Ik had inderdaad al het idee dat men nog niet veel vertrouwen heeft in het ontwormen met kruiden en op zich kan ik jullie geen ongelijk geven, er is nog weinig onderzoek naar gedaan.

12 weken geleden hebben wij 5 paarden ontwormt met Verm-X en vorige week een mestonderzoek laten doen.
3 van de 5 paarden waren volledig wormvrij, 2 van de 5 hadden een lichte besmetting met kleine stronglyden (wel vrij van spoelwromen, aarswormen, lintwormen en endoparasieten)

Ik hoor graag nog meer reacties waarom men het wel of niet zou gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:38

VMR --> MD.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:44

Ben wel benieuwd naar de werking van kruiden als ontwormmiddel. Er is vast meer over te vinden op natural horsemanship-sites.
Dat de chemische wormkuren hun werk goed doen geloof ik wel, maar het is aan de andere kant ook hartstikke rotzooi wat je er in stopt! Lees de bijsluiter maar eens (je moet zelf direct je handen wassen na gebruik, het niet zelf binnen krijgen etc., terwijl je paard het moet doorslikken!). Mijn paard krijgt ook vaak last van d'r darmen na ontwormen (behalve met Equest, daar heb ik geen last mee), dus dat geeft aan dat t niet echt goed valt.
Iets natuurlijkers lijkt mij prima. Paarden reageren ook vaak goed op homeopathische middelen.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:48

Waarom zou je hiermee willen ontwormen vraag ik me af?

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:20

ik zou het niet gebruiken, ik mis de wetenschappelijke onderbouwing!
een proef op 5 paarden vind ik persoonlijk niet representatief.
Helemaal niet omdat ze op dezefde stal staan en "weidebeleid" ook een grote rol kan spelen in wel/ niet besmetting van wormen.
Ik zou het dus niet gebruiken, ik zie ook geen nare gevolgen van de huidige manier van ontwormen dus daarom alleen zou ik al niet switchen

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:36

Ik ben er ook mee begonnen. Mijn paard heeft eczeem, en raakt evt. chemische gifstoffen niet goed kwijt. Ik wil het gaan combineren met chemisch(de chemische dus verminderen en tussendoor de kruiden). Overigens krijg je bij de aankoop van dit wormmiddel (bij 4 pakjes) het mestonderzoek gratis, verzenden moet je wel zelf regelen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:51

Hier een slotje. Ik heb niet de indruk dat de vraag van topicstarter door nieuwsgierigheid is ingegeven. Er zit een commerciële achtergrond aan en dat is tegen de boktregels. Bovendien zijn enquetes zonder toestemming (of verzoeken enquetes elders in te vullen) op medisch niet toegestaan zonder toestemming van één van de moderators medisch.