Hoeveel slobber voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Hoeveel slobber voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:57

Mijn merrie moet nog wat bijkomen, is aan de magere kant. Ze is in de 20 en kan niet zo goed meer kauwen. Krijgt nu 3 x 1 volle voerschep muesli en 2x kuil per dag, aangevuld met wat wortels en regelmatig een schep kruidenmuesli gemengd met maismeel (ook slobberachtig).
Daarnaast geef ik af en toe echte slobber. Ze krijgt regelmatig lichte beweging.

Mijn vraag is: hoe vaak kun je slobber geven (elke dag?) naast bovengenoemd voer en hoeveel geef je dan per keer? (Als 't aan mijn paard ligt kan ze nl. wel een hele voerton slobber op, zo lekker vindt ze het!! Doen we natuurlijk niet!). Wat geven jullie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:34

Ik voer momenteel iedere dag slobber, en dan 1 volle schep per dag.
Het moet namelijk op, ga op E-nummers vrij voer over en dit was het restantje van mijn oude voer!

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:03

Ik zou slobber niet iedere dag geven, maar het word natuurlijk moeilijk als je paard niet meer zo goed kan kauwen. Is het maismuesli wat ze nog krijgt, want mais is heel slecht voor paarden, het breekt stoffen af in de organen in het lichaam, waardoor die slecht kunnen gaan reageren op bijvoorbeeld het verteren van voedsel. Je zult nog even verder moeten zoeken er zijn nog veel meer voeders voor paarden !

mirgino

Re: Hoeveel slobber voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:04

op mijn vorige stal stond een vrouwtje die haar paarden [een fries en KWPN] elke dag een emmer slobber voerde tussen de middag.
en dat deed ze al jaren!

ik stond daar echt raar van te kijken,er is mij ooit verteld dat je slobber als lekernij erbij geeft ,1 a 2 p/w

en dat het voor de darmen niet goed is om elke dag voorgeweekte kost te krijgen,de darmen zouden daar traag van worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:51

[quote="Natural_Lady"]Ik zou slobber niet iedere dag geven, [quote]

Waarom niet als ik mag vragen?

[paard] ondervind er tot op heden geen hinder aan.
Wel is het de bedoeling als mijn slobber op is op weer ander voer over te gaan, maar momenteel krijgt [paard] dus dagelijks slobber.
Er staat ook niks over op de zak vermeld!
Ben erg benieuwd waarom dus niet.
Ruwvoer zorgt er immers voor dat de darmen voldoende aan het werk moeten blijven en dat krijgt [paard] in ruime mate van hoge kwaliteit!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:27

Memuska krijgt op aanraden van de DA elke dag een schep slobber bij. Ze doet het er prima op

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:42

Ik denk dat je het beter niet kan voeren vanwege de scheva verhouding tussen kalium & (fosfor?).. , zover ik weet is dat niet goed voor paarden in de groei.
Aan mijn bijna 3 jarige paard geef ik amper 250gr. slobber per dag, gewoon voor de 'lekker' (en de toevoeging vitaminensupplementen) aangezien ze bijna volledig op ruwvoer leeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:44

mirgino schreef:
op mijn vorige stal stond een vrouwtje die haar paarden [een fries en KWPN] elke dag een emmer slobber voerde tussen de middag.
en dat deed ze al jaren!

ik stond daar echt raar van te kijken,er is mij ooit verteld dat je slobber als lekernij erbij geeft ,1 a 2 p/w

en dat het voor de darmen niet goed is om elke dag voorgeweekte kost te krijgen,de darmen zouden daar traag van worden.

Ik weet wel dat je het ongeveer 20 min. moet laten staan zodat het als het ware uitzet in de emmer zelf en niet in de darmen, misschien dat dat uitzetten dan ook veroorzaakt dat de darmen trager werken?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:08

mijn paardjes krijgen ook bijna elke dag slobber meestal na het trainen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:51

Miirthe schreef:
Ik denk dat je het beter niet kan voeren vanwege de scheva verhouding tussen kalium & (fosfor?).. , zover ik weet is dat niet goed voor paarden in de groei.
.

Gelukkig is [paard] al even uit gegroeid!
[paard] is namelijk al 14.....

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:31

Ik geef elke avond slobber op aanraden van de DA. Mijn volbloedje verdraagt niets anders 's avonds. Ik zou niet weten waarom het niet goed is.

Nizpie95

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:48

mijn paardje heeft ook een tijdje op slobber geleefd , omdat hij koliek had gehad en dit moest 1,5 wk tot 2wk voeren om de darmen weer goed op gang te laten komen.
maar moest het wel goed mengen ,want anders zette het teveel uit in de darmen