Vreemde plekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stanleytje

Vreemde plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:54

Sinds een paar weken heeft mijn haflinger op 2 plaatsen *zie hieronder op foto* 2 vreemde plekken.
Het is net alsof er heel slordig is geschoren beetje moeilijk uit te leggen. De haren zijn zeg maar voor de helft afgebroken.
Hij staat op een grote wei met nog 3 ruinen en ze spelen dan ook vaak nou dacht ik aan bijtplekjes maar ze zijn op het moment zo groot *de plekken* dat dat niet meer kan de ene is zeker 20 cm breed en 10 cm lang. En die op zijn been trekt zich heel lang van zijn elleboog tot zijn knie ongeveer zijn hele bovenarm dus .
Nou was ik benieuwd of meschien iemand enig idee heeft waar dit van kan zijn en of er wat tegen te doen is:j ????

Foto:

Afbeelding

Chonelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:52

Afgebroken haren in het zadelgebied kan duiden op een beginnende drukplek. Hou het in de gaten, vooral na het rijden en kijk of het erger wordt als je vaker rijdt.. Die andere plek op haar been misschien een schuurplekje van het stoeien?

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:56

Kun je er misschien een close-up foto van maken? Dan is er misschien iets meer over te zeggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:33

Ik zie niks, close-upje ?

Stanleytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:49

Morgen ga ik ff langs hem om close-upje te maken!
Hoop dat het dan wat duidelijker wordt nog ff geduld tot morgen dus;)

Stanleytje

Nu met foto`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 17:47

Heb close-upjes gemaakt zie hieronder

Afbeelding
Hier zie je de plek duidelijk zitten.
Afbeelding
Plek is hier nog beter te zien.
Afbeelding
En hier ook goed te zien.
Afbeelding
En nog gewoon een lief fotootje van hem!

Stanleytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 18:31

Het topic wordt door veel mesen bekeken maar niemand laat berichtje achter!
Kom op *SCHOP* *SCHOP* *SCHOP*
En als je niet weet wat het is weet je dan meschien een oplossing?

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:37

Ziet er ook wel uit als schuurplekken.
Controleer hem eens op luis?

Stanleytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 18:45

Vanmiddag nog gedaan er zit niks geen beestjes of wat alleen een paar schilfertjes.

Eirikur

Re: Vreemde plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:18

Op deze foto's is het idd. veel beter te zien. Voor zover het vanaf een foto überhaupt te beoordelen is, denk ik dat je je hier geen ernstige zorgen om hoeft te maken, iig. niet zolang de huid niet echt helemaal kaal wordt.

Zo te zien staat ie overdag buiten met speelkameraadjes, dus er wordt dan wrs. idd. flink met elkaar gespeeld en aan elkaar geschurkt en gekloven. De vacht raakt daardoor beschadigd en zo laat in de winter als nu groeien de winterharen niet weer opnieuw aan als de temperatuur dat niet vereist.

Hij heeft een flinke wintervacht en naar het einde van de winter toe worden die dus vaker een beetje mottig, mijn IJs krijgt ook in de loop van iedere winter een handjevol van dit soort plekken. Maar als ze in het voorjaar haar vacht gewisseld heeft zijn ze weer helemaal verdwenen, dan zie je er echt niks meer van.

Houdt het voor de zekerheid wel in de gaten en als de huid wel helemaal kaal wordt en/of ook flink gaat schilferen, laat dan je da. er ff naar kijken, dan zou het ook een schimmelinfectie kunnen zijn. Da's wel vervelend, maar ook niet heel ernstig. Een paar keer wassen met Imaverol en het leed is weer geleden. Wel ook je borstels en harnachement etc. ook doen dan, anders blijf je de boel lekker herbesmetten.

ellepel

Re: Vreemde plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:54

ik denk dat ericprast gelijk heeft...

Stanleytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 14:59

Beankt voor het advies EricPrast en ellepel en allemaal!
Maar nou had ik nog ff een vraagje mij lijkt dat het niet zo fijn aanvoelt tijdens het rijden omdat het zadel daar ook ligt en aangezien er daar vrij koorte haartje zitten en dit eerder schuurt zou het zinvol zijn om todat hij weer verhaart een zachter dekje te gebruiken weet je wel van zo`n teddy stof?

Timmie2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:55

Als ik het zo bekijk zou ik ook zeggen een schimmelinfectie