slijmbeurs ontsteking in schouder van paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

slijmbeurs ontsteking in schouder van paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 21:08

hallo, we hebben hier een paard op stal dat in zijn box rondjes loopt, hij doet dit voornamelijk tijdens voertijd of als hij jaloers is en aandacht wil

altijd links om.
hierdoor heeft hij waarschijnlijk zijn linkervoorbeen overbelast wat zich uit in een slijmbeurs ontsteking in de schouder.

Een soort RSI bij paarden.

de symptomen zijn dat hij zijn linkervoorbeen niet goed/soepel meer kan gebruiken, zowel naar voren en naar achter, en hij trekt in stand zijn linkerschouder omhoog en rust op zijn rechtervoorbeen

zijn been plaatst hij onder zijn lichaam en hij ontlast iets de verzenen.
daarbij gaat hij in de knie staan (je drukt hem zo naar voren)

precies omgekeerd dus als bij arthrose of HKO waarbij de meeste paarden juist het zieke been naar voren gaan plaatsen.

heeft iemand dat ook al eens gehad of ervan gehoord ?
en zo ja, hoe is dit behandeld ?

ik snap dat 24/7 naar buiten doen de meest ideale oplossing zou zijn, maar gezien de grondsoort hier en de nattigheid van de weilanden is dat nu geen optie.

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:50

Ik weet niet als hoeveelste paard hij zijn eten krijgt?Als hij als laatste zijn voer krijgt duurt het rondjes lopen ook langer.Als het kan zou ik hem als eerste zijn eten geven,daar los je natuurlijk niet alles mee op maar in elk geval iets.Heel vervelend allemaal,veel sterkte met hem.

lolclub

Re: slijmbeurs ontsteking in schouder van paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:39

bedankt voor je reactie en je steun,

het probleem is echter met dit paard dat hij dus een hap neemt en dan al kauwend er een rondje mee gaat lopen

het is een typisch geval van stereotiep gedrag.
vastzetten zou kunnen tijdens het eten, alleen hij doet het ook als we met een ander paard bezig zijn en hij dus jaloers is.

wat ik nu dus doe is zijn schouder insmeren met warmtezalf en dan een staprit door het bos maken, rechtuit.
daarnaast komt hij een paar uur los buiten met zijn vaste vriendje.

een optie zou wezen zijn schouder in te laten spuiten met ontstekingsremmers maar dan moet hij wel ook ophouden met de rondjes lopen anders heeft het geen zin.

weet iemand wat voor behandelingen er nog verder zijn voor ontstekingen/overbelasting in spieren ?