kreupel en dikke ontstoken hak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

kreupel en dikke ontstoken hak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 22:20

Woensdag haalde ik één van de veulens uit de wei en liep hij niet helemaal lekker en had een iets dikke hak. Vandaag liep hij helemaal niet meer en was zijn hak nog dikker en warm. Dus vandaag DA erbij geweest en het is dus ontstoken.
De DA heeft een aantal injecties gegeven, wat precies weet ik nog niet want ik was er toen niet bij. Ik hoor morgen het hele verhaal, heb voorlopig alleen door de telefoon gehoord dat het dus onstoken is.
Iemand ervaringen met ontstekingen aan de hak/spronggewricht?

lolclub

Re: kreupel en dikke ontstoken hak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:56

ja ikke, maar het is wel al een 10 jaar geleden.

hier het verhaal.

mijn toenmalige paard was pas 2 jaar oud en een echte rampentoerist.
altijd wel kleine wondjes, beten, enz.

hij had dus een ienieminie schaafwondje op de hak, niks bijzonders zou je zeggen, dus ik spoot er was acederm op (zou ik dus nu nooit meer doen) het was een uur of 4 s'middags !
om 8 uur s' avonds kom ik om te voeren en het beestje stond op drie benen. met veel moeite uit de box gehaald en hij had een joekel van een hak, gloeiend heet en ik mocht er echt niet aankomen.

da gebeld en die kwam meteen, heeft er een grove injectienaald van afstand in gemikt en werkelijk waar de pus spoot een meter verderop tegen de muur. (en dat heeft zich dus ontwikkeld in een paar uur tijd).
toen de druk eraf was, heeft de DA het nog iets open gemaakt en het advies gegeven om de harde koude waterstraal rechtstreeks in de wond te zetten.

daarnaast kreeg hij een dikke cocktailspuit en voor twee weken bute (dat had je nog toen)

het mocht absoluut niet te snel weer dicht gaan en ik moest spuiten tot de pus helemaal weg was en de wond rood doorlopen was.
daarna moest er verdunde (!) betadine op en de wond moest open blijven, dus zoveel mogelijk haalde ik de korst eraf.

twee keer daags ging ik heen om af te spuiten

twee maanden ben ik bezig geweest en de wond genas heel langzaam (ook door dat watergeweld natuurlijk) maar er is uiteindelijk geen litteken over gebleven.

hoop niet dat je veulen net zoiets ontwikkeld als dit paard.
de angst van de DA was namelijk dat ook het botvlies zou gaan ontsteken.
gelukkig is dit uiteindelijk niet gebeurt.

sterkte en succes

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 23:14

In eerste instantie lijkt het hier gelukkig niet zo erg. Er is aan de buitenkant niks te zien van een verwonding ofzo en ik kon zijn hak ook nog gewoon bevoelen. Ik heb ook niet gehoord dat er pus of vocht uit gekomen is toen de DA er was.
Ik heb zijn hele been onderzocht op verwondingen omdat ik bang was dat hij in het hek vast gezeten had ( er is een deel van het hek kapot waar ze over heen en weer kunnen lopen) maar zie echt nergen wondjes.
Morgen komt de DA weer kijken en dan hoor ik het hele verhaal.

lolclub

Re: kreupel en dikke ontstoken hak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:28

de koude (zachte) waterstraal er dan maar op zou ik zeggen.

sterkte met je paardje in ieder geval