Onsteking onderkant hoofd, oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Onsteking onderkant hoofd, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 20:23

Beetje korte titel dus ik zal het even uitleggen. Het begon vorige week, mijn bijrijdpaard had een soort schuurplekje onder haar hoofd. Ik poets haar hoofd altijd goed en het halster dat ze heeft draagt ze ook al minstens een jaar. Ik rijd haar met een lage neusriem dus van het hoofdstel kan het ook niet komen.

Nou kwam ik vandaag op stal en zag ik dat haar hele huid los hing. Ze had de wond helemaal open geschuurd aan de staldeur. Deze zat onder de etter & bloed, ik schrok hier wel erg van. Meteen eigenaar gebeld en de wond schoongemaakt en ontsmet. De plaats van de wond is nog steeds opgezwollen.

Het zou haar halster kunnen zijn, maar die heeft ze vanaf vorige week niet meer om gehad. Hoe kan het dan toch zo erger zijn geworden?
Zou het een vorm van exceem kunnen zijn? Sinds korte tijd heeft ze ook schuurplekken van haar deken die ze eerst nooit had.

Ik vind het zo vreemd dat zo'n klein schuurplekje zo'n wond is geworden zonder dat er enige irritatie is geweest naar mijn idee.
Misschien weten jullie waar het door zou kunnen komen?

Even een foto om te laten zien waar de wond zit;
Het zit precies op dat bot (kaak?) onder haar hoofd.

Afbeelding

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:09

Vraag er een dierenarts bij zou ik zeggen, het kan eventueel een ontstoken kies zijn.

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:14

Het kan ook Droes (zeer besmettelijke paardenziekte) zijn. Dat uit zich vaak in een abces dat steeds groter wordt en uiteindelijk openspat, met een hoop pus en viezigheid. Als je paard droes heeft. heeft hij vaak ook verhoging (of zelfs koorts). van droes kan je paard (en de medestalgenoten) heel ziek worden dus misschien toch maar even laten kijken door een veearts inderdaad

simodi

Re: Onsteking onderkant hoofd, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:58

Ik sacht ook gelijk aan droes. Voor de zekerheid DA dit laten checken en uitsluiten.