Dampig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarosa

Dampig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:07

Hai,

Mijn paard Sarosa heeft een paar maanden gehoest. De DA is al 3 keer geweest en ze heeft al 2 keer en antibiotica kuur gehad. De eerste en tweede keer dat de DA kwam dacht hij dat het broncitus was en de derde keer had hij geconstateerd dat ze Dampig was, omdat ze niet meer hoeste (sommige dagen hoest ze niet en als ze hoest doet ze het alleen binnen of als ik aan het rijden ben, en dan alleen als ik dingen doe die moelijk of erg inspannend voor haar zijn).

Heb je tips voor dingen die ik haar moet voeren (bijv. iets slijmoplossends?) of dingen die ik aan de stal moet veranderen (wat moet ik op de grond leggen?) zeg het dan ff

Alvast Bedankt

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:43

hennep als bodembedekking is vrijwel helemaal stofvrij. je kunt je paard ook nat hooi voeren. succes!

Sarosa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:51

Bedankt!

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:56

hier ook een dampig paard gehad,
ik gaf van cavalor de bronchixliquid het is een fles met groen etiket,niet met de blauwe want dan heb de verkeerde.
het hielp bij haar erg goed en is dankzij die fles van de ventipulmin af gekomen(medicatie),
en voordroog in plaats van hooi voeren(kuil)

Sarosa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 19:00

O oke, bedankt! Maar waar kan ik dat kopen?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:01

het beste is als je die mogelijkheid hebt je paard dag en nacht buiten te zetten. Zo krijgt ze het meeste frisse lucht namelijk. Wel schuilstal als die mogelijkheid er is. Maar zoveel mogelijk naar buiten de frisse lucht is.
En nat hooi minimaal een nacht in een ton laten weken.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:02

ik ben het eens met yuongster...ik heb ook een dampige pony..en het gaat goed sindsdien ze dag en nacht buiten staat met ondersteunig va hoestkruiden merk bronchovetsan..werkt goed..

Holaso

Re: Dampig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:32

Ja, die bronchixliquid is zeker aan te raden. Heb er ook erg goede ervaringen mee, maar is wel vrij duur.

Sarosa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 18:57

Ja oke hartstikke bedankt, maar ik heb even op de site gekeken en de winkels die het hebben, maar die zijn allemaal in zuiden van Nederland. Ik woon in het westen dus dat is niet zo handig!
P.s waar kun je die hoestkruiden kopen?

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:59

Kijk even op de site van de paarden drogist, die hebben dat vast wel!

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:05

mijn paard krijgt hoestkruiden die ik heb gekocht via paardenkruiden@wanadoo.nl kost niet veel en bij mijn paard werken ze super goed! kunnen ook een langere tijd gebruikt worden

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:11

Sarosa schreef:
Ja oke hartstikke bedankt, maar ik heb even op de site gekeken en de winkels die het hebben, maar die zijn allemaal in zuiden van Nederland. Ik woon in het westen dus dat is niet zo handig!
P.s waar kun je die hoestkruiden kopen?

de hoestkruiden bij www.homeovet.nl echt een aanrader want de homeopaat daar maakt het zelf..mijn pony is erg vna opgeknapt

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 03:56

Heb je het paard al door een DA in zijn longen laten kijken?

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 08:01

Sarosa schreef:
O oke, bedankt! Maar waar kan ik dat kopen?

je kan het overal kopen waar ze iets van cavalor hebben.je moet het gewoon daar bestellen.
het kost rond de 32 euro
maar je gebruikt het 5 dagen en dan wanneer je merkt dat je pony het wat moeilijk heeft(hoesten enz.

Het is inderdaad wel het beste als je een combinatie van alles wat kan doen.

Een hoge goed verluchte buitenstal(met hennep)
en veel buitenloop,dan heb je de cavalor bijna niet meer nodig en heb je de bus wanneer ze een aanval heeft of geef je het voor het rijden(dan hoest ze niet)

Indien je ze niet veel buiten kan zetten,zou ik de cavalor aan 1/4 dosis per dag aanhouden geduurende overhand de dag

Ik heb daar goede resultaten mee.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:32

Weet iemand waar je dat kunt bestellen?
Dat bronchixliquid van Cavalor?

Kun je dat ergens op internet bestellen?

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:34

mijn paardje zat ook een paar jaar lang tegen dampigheid aan, nu heb ik houtkrullen als bedekking en alle ellende is voorbij dit komt waarschijnlijk omdat ze vroeger al haar stro opat, dus met haar neus heel de tijd in de drollen stond. Dit kan ze niet opeten dus staat ze ook niet in de amoniakwalmen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:47

IndianSummer schreef:
Weet iemand waar je dat kunt bestellen?
Dat bronchixliquid van Cavalor?

Kun je dat ergens op internet bestellen?

Je kan het bestellen in de betere ruitersport zaken,
en veevoeder winkels.
Waar men het merk cavalor verkoopt,kan je het suplement bestellen.
Kost wel iets over de 30 euro,maar ik gebruik het bij erntsige dagen,5 dagen na elkaar,en dan alleen wanneer paard er echt behoefte aan heeft.

ik kom met een busje een 3 maanden toe.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:26

Buiten het voer moet je ook goed kijken hoe het met het weer is: als het heel vochtig is of heel benauwd, geef je paardje dan rust want dit is heel moeilijk voor ze om te ademen.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:29

Tyrza schreef:
Buiten het voer moet je ook goed kijken hoe het met het weer is: als het heel vochtig is of heel benauwd, geef je paardje dan rust want dit is heel moeilijk voor ze om te ademen.

hier ben ik helemaal mee eens want dit herken ik zekers aan mijn pony die ook dampig is die rijdt ik heel af en toe nog stukje bos in verder niet en dan hoofdzakelijk alleen stap en dan alleeenin de herfst en winter kan dat met haar..dan vaak niet meer,krijgt ze weer meer last..

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 03:38

Dampigheid los je niet op met kruiden e.d. Kruiden kunnen wel verlichting geven. Bij dampigheid zijn de longen (longblaasjes) onherstelbaar beschadigd. Het slijm in de longen belemmert het uitademen waardoor de longblaasjes teveel kracht moeten leveren en dit de elasticiteit vermindert. Dampigheid is het gevolg van langdurige bronchitis. Als het paard dan ook nog eens flink werk te verrichten heeft is het kwaad geschied.
Als het paard kortademig is en moet knijpen (zgn dubbelslag) bij het uitademen is hij naw dampig. Maar dat is pas echt te constateren bij een bronchoscopie en drukmeting van de longen.
Weet je zeker dat hij geen bronchitis heeft of gewoon een stofalergie.
Belangrijk zowel in het geval van bronchitis alsook een stofalergie is je paard stofvrij te houden liefst buiten of buitenstal op krullen of vlas. Voordroog of kuil te eten.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 07:49

mijn paard is allergisch voor stof ,maar mijn vroegere was dampig, ze kreeg zelfs cortisone en ventipulmin
we hebben dat goed kunnen houden,en met de cavalor was ze goed
maar zware arbeid was wel uitgesloten
Maar die met de stof allergie doet het perfect op cavalor .
En die moet wel hard werken,kucht niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:13

Volgens mij is dampigheid het vervolg op chronische bronchitis en dan zijn de longen en de bronchien al aardig aangetast. Staat je paard ook te pompen, dus zie je dat ze zwaar adem haalt als ze stil staat?

Mijn paard heeft ook CB, maar nadat de reguliere DA geweest was, antibiotica en ontstekingsremmers, poeders e.d. had gegeven, constateerde hij ook dampigheid.

Ik ben naar de kliniek gegaan, heb een bronchoscopie laten doen, dan kijken ze met een cameraatje of de bronchien zijn aangetast, hoe veel littekenweefsel er is ontstaan, of er slijm in de luchtpijp zit. Mijn paard had alleen ontstoken bronchien, was rood gekleurd en ik was op tijd, zodat er geen littekenweefsel was gevormd waardoor de bronchien nauwer worden en een paard dus moeilijk adem kan halen.

Mijn paard staat op vlas, en krijgt afgespoeld hooi, zodat het stof niet in zijn neus kan komen en overdag buiten. In de kliniek heeft hij antibiotica spuiten gehad, poeder helpt nl niet, ontstekingremmers die ik zelf om de paar dagen moest spuiten in het dikke gedeelte van de borst, slijmoplosser. Nu ben ik 3 jaar verder en mijn paard is totaal genezen. Ik ben heel consequent geweest en ik voer sinds 3/4 jaar Mijten en ik moet zeggen, ze vertelde mij dat hij daar beterder van zou worden. Ik geloofde dat niet , maar ze heeft gelijk. Deze winter heb ik nl droog hooi moeten voeren ivm de vorst en onze waterleiding afgesloten was, en hij heeft geen een keer gehoest, gekucht of een snotneus gehad.

Ik zou nl als ik jouw was ook deze onderzoeken laten doen en het niet te licht inschatten. Wellicht is je paard nog niet zo ver heen, maar als je het er bij laat, komt het stadium van dampigheid zeker en je hebt geen idee hoe benauwd hij het kan gaan krijgen in de zomer, gewoon naar om te zien.