Slokdarm verstopping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiNDz

Slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 10:36

Nou, gisteravond weer genoeg meegemaakt.
Mn pony staat aan huis, mn ma gaat 's avonds voor t slapen altijd nog even een snoepje geven en alles op slot doen.

Bleek de pony in de paddock te liggen, zwaar ademen, veel 'geroggel', enorm veel slijm uit dr neus, kreunen, kortademend en duidelijk erg benauwd, niet goed dus.
Dierenarts gebeld, die kwam meteen. (De pony is 18 jaar, new forestje, staat al 9 jaar dag en nacht in in-en uitloopstal met zand paddock, en gaat overdag paar uurtjes de wei in)

Heeft even geluisterd, maar ze moest even overeind komen. Pony overeind gehaald en in de stal gebracht.
Pony nog steeds kort zwaar ademend, erg veel slijm uit de neus wat er met vlagen echt uitdroomde, hoofd laag.
T zag eruit alsof ze in iets stikte, of misschien een soort van koliek.

Dierenarts gaf eerst een injectie tegen de benauwdheid (weet de namen niet meer) , heeft overal geluisterd, gevoeld in de keel, zat niks dwars, mest onderzocht, was erg plat cement achtig.
De handschoen-test met water gedaan en er bleek wat zand in te zitten.
Toen heeft ze een injectie darmverslapper gekregen, weer luisteren..

Hij twijfelde om de slokdarm/maag schoon te spoelen, omdat ze het al zo benauwd had, maar het was toch noodzakelijk.
Injectie slokdarm verslapper, slang in de neus, en met trechter en water te 'hevelen'. Water erin, laten zakken, en weer terug laten lopen en zodoende leeghalen/spoelen.

Toen we hier een tijdje mee bezig waren (er kwam indd een hoop rotzooi van zand en voer mee) ging hier steeds beter, ze ademde weer dieper en uiteindelijk hoorde je geen geronk meer van het slijm, en ademde ze weer normaal.
Zo zijn we wel 2uur bezig geweest om het schoon te spoelen.
Slokdarm verstopping, aldus de dierenarts.

Als laatste nog een 1,5liter parafine-olie door de trechter.
Van 23:00 's avonds tot 2uur bezig geweest.
Vandaag moet ze de hele dag in een kale stal staan, niks eten, enkel vanavond een klein beetje slobber.

Komende 4 dagen ook enkel slobber voeren, en voortaan regelmatig zand-weg en lijnzaad-olie over het voer.
Zand-weg hebben we al eens eerder gehad, toen de pony ook opeens heel suf hangend in de wei stond met erg veel diaree.
Toen was het een lichte vorm van zandkoliek, maar niks ernstigs.

Zijn er mensen die dit herkennen of ook hebben meegemaakt?
Ik twijfel nu toch of ze misschien zand zou eten ofzo. Ze loopt 's morgens altijd gewoon rond in de paddock en stal, ze krijgt 's morgens 1 kilo normale brok en een halve kilo muesli, en 's middags gaat ze een paar uurtjes de wei in, 's avonds ook 1kilo brok en halve kilo muesli.

Ze krijgt geen hooi/stro meer omdat ze daar 1,5 jaar geleden opeens van ging hoesten. Dierenarts adviseerde toen om haar ipv hooi op een weitje te zetten, en dit hebben we kunnen regelen met een boer naast ons.

Misschien schrokt ze dr eten te snel naar binnen?
Haar tanden zijn pasgeleden nog nagekeken, alles was in orde.
Ze is 3 weken geleden ontwormd, dus dat kan het ook niet zijn.
Ze heeft ook niet meer of minder voer gekregen als normaal, ook geen ander soort voer, en ook geen bedorven zak, want met deze zak doet ze al enkele dagen.
Ik ben de wei nog doorgelopen voor misschien iets waar ze van gegeten kan hebben, takken, bosjes, planten, maar niks..

Ze staat nu een beetje suf in dr stalletje naar buiten te kijken, op zich gaat het dus gewoon goed, af en toe een kuch, maar dat is normaal volgens de dierenarts, omdat de slokdarm geirriteerd is..

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:39

Ik heb een paard in de kost staan die,als hij droge bix krijgt,9 van de 10 keer een slokdarmverstopping krijgt.Hij krijgt nu biks die een nacht geweekt heeft in water en heeft er al een jaar geen last meer van.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:43

I kheb het een keer bij mijn eigen paard meegemaakt, en je schrikt je helemaal het apezuur. Gelukkig hoefde de DA niet in te grijpen (had wel gebeld, maar tegen de tijd dat ze er was, was het al over) en kon ze het zelf oplossen, maar een bellenblazend en boerend paard (nooit geweten dat ze dat konden) is geen pretje.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:48

In principe hoort een paard ook niet te boeren overgeven kunnen ze ook in princiepe niet en als ze het ewel doen is er dus vaak ook iets goed fout.

Nare dingen hoor slokdarmverstopping ben blij dat je pony wel weer opknapt.

Lofrika

Re: Slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:51

Wij hebben dat ook gehad. Mijn zusje kwam me roepen omdat Lofrika aan het overgeven was. Toen gingen meteen de alarmbellen rinkelen. De DA gebeld en ondertussen Lofrika met water afgedaan ze was zeiknat van het zweten en het was zo warm. De DA was er heel snel en ging met een slang naar binnen en zoog zo alles eruit. Er was even sprake van dat ze naar de kliniek moest maar die rit zou ze niet overleven dus toen doorgegaan en ineens was er een " gaatje" en kon de DA doen wat ze moest doen. Ik heb me geloof ik nog nooit zo machteloos gevoeld als toen. Verschrikkelijk. Inderdaad lijnzaadolie over de brokken en af en toe een kuurtje zand weg.

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 12:21

Ik stond me indd groot te houden om niet te huilen. Mn kleine lieve pluisje Kheb dr 9 jaar nu. Schrok me dood. Gelukkig knapt ze indd op, ze staat wat te dromen over de staldeur, beetje slapen en water drinken.

Sneu is wel dat elke keer als we gaan kijken ze altijd hinnikt, en dat dat pijn doet en dr meteen een hoest achteraan komt.

T komt geloof ik allemaal goed

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:31

onze pony heeft vorig jar een slokdarmverstopping gehad na het te gulzig eten van een appel, het is een rotgezicht en je zou denken dat het beest dood gaat maar meestal loopt het goed af. raar vind ik dat jou pony geen antibiotica heeft gehad want als er slijm in de longen terecht komt is de kans op longonsteking wel aanwezig. parafine ken ik alleen als zijnde gebruik bij verstoppingskoliek en niet voor de slokdarm.

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 15:27

We moesten vandaag en morgen nog 2x per dag de temperatuur meten van de pony, als deze 38,5 of hoger zou zijn zou dat kunnen wijzen op ontsteking oid.
Vanmorgen gemeten en het was 38,3.
Vanavond nog even meten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:47

Goed middel ter voorkoming van slokdarmverstoppig is een paar grotere ronde stenen in de voerbak. Je paard moet er zijn brok tussenuit zoeken en eet daardoor wat minder gulzig.

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:34

Ik heb het 1x meegemaakt met een paard die het op de trailer kreeg, hoeste veel wit slijm op.
Oorzaak: inderdaad te snel musli gegeten, dat is gaan uitzetten in de slokdarm

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:53

Mijn pony heeft het ieder jaar een paar x als hij van 24/7 in de wei weer naar stal gaat. Dan eet hij het hooi veel te snel en dat blijft dan hangen. Gelukkig heb ik er nog nooit de DA voor te hoeven bellen, de waterslang door zijn keel en daar lukt t mee. Dat komt ook omdat het echt een van de eerste happen is waar hij het mee krijgt. Ik probeer het dan op te lossen door zijn hooi in een hooinet te doen zodat hij niet zulke grote happen neemt. Sterkte met je pony!

volbloedje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:00

Hallo, herken je verhaal, mijn paard heeft tot nu toe (hij is 15) 2 keer slokdarmverstopping gehad. Inderdaad met een hoop slijm uit de neus, kokhalsneigingen (paarden kunnen helaas niet overgeven) enz. Ik was erbij toen het gebeurde, hij was gewoon aan het eten en ineens stopte hij met zo'n blik van: Oh jeee. Ik zag meteen dat er iets mis was, hij liep ook meteen weg van z'n eten. Hij schrokt nooit, ook toen niet, het is hem gewoon verkeerd gevallen. Inderdaad de slang met de trechter en 2 uur aan het spoelen geweest. De volgende dag was alles weer prima en sindsdien heeft hij er ook geen last meer van gehad. Krijgt gewoon nog hetzelfde voer enzo. Ken wel een paard dat het heel vaak heeft gehad, die krijgt nu alleen maar slobber, omdat hij het echt 2 keer per week had. Je moet trouwens wel oppassen, want van die verstopping kan littekenweefsel in de slokdarm komen en dat kan ervoor zorgen dat hij het nu sneller krijgt. Bij mijn paard is dat gelukkig niet zo geweest. Je kunt voor de veilige weg kiezen en vanaf nu alleen slobber en kleingemaakte worteltjes, appeltjes enz geven. Gewoon geen grote stukken meer geven. Mijn paard gaat ook elk jaar naar de tandarts, dus daar lag het niet aan.

Succes!

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:41

Ik heb ook dezelfde ervaring met onze pony van 21 jaar, je schrikt heel erg wanneer je zoiets voor de eerste keer ziet/meemaakt!
Hij had het daarvoor ook een keertje gehad, maar veel minder erg en het schoot toen blijkbaar wel door de slokdarm heen.
De laatste keer niet, DA erbij en ook zo'n 2 uur bezig geweest met spoelen, en wat ook erg naar was bij Pepsi, was dat er ook veel bloed meekwam omdat de slokdarm beschadigde door de rubberen slang. Hij kreeg ook gelijk een antibiotica injectie tegen een eventuele ontsteking.
Gelukkig alles goedgekomen en sinsdien geven wij de bix en de muesli altijd geweekt in water, dat helpt goed en het is niet meer teruggekomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:47

Mijn paardje had het 3 keer achter mekaar, en ik kon de oorzaak maar niet vinden. Mijn veearts kreeg er ook het heen en weer van en er kwam maar geen oorzaak boven water. Totdat ik de oudere buurvrouw betrapte terwijl ze hem vanuit de wei een paar handjes schapenbiks stond te voeren Dat zet uit als een gek en daardoor verstopte de boel.

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:51

Biks zet inderdaad uit, nu ik het al wat in water week, kan het niet meer in de slokdarm gebeuren. Omdat de pony al wat ouder is kan de slokdarm iets minder werken en als er dan biks blijft vastzitten en het gaat uitzetten, dan krijg je dus een verstopping.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:34

Ik heb het een keer meegemaakt met een manegepaard. Het is echt een afschuwelijk gezicht, je denkt dat hij erin blijft.

Het kan aan het voer liggen. Bietenpulp en zemelen bijvoorbeeld mag je nooit ongeweekt geven. Geef ook nooit peen in plakjes gesneden! Zorg voor voldoende drinkwater.

Zorg er tenslotte voor dat het gebit in orde is, zodat je paard goed kan kauwen.

Nou, ik hoop dat je pony weer over de schrik heen is en dat hij geen longontsteking gekregen heeft (kan nu niet meer, hoor). Dat gebeurt nl. nog wel eens door het verslikken. Sterkte ermee!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:10

Djeezes, ik heb nog nooit een slokdarmverstopping meegemaakt maar dat lijkt me echt verschrikkelijk,zou buiten het masseren van de nek niet weten hoe ik erop moet reageren
@Beantsje(of misschien weet iemand anders het antwoord)waarom mag je peen(dus wortels) nooit in plakjes snijden? Dat verband zie ik niet

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:43

Wanneer je een wortel in plakjes snijdt kan zo'n plakje in de slokdarm blijven zitten en ook een verstopping veroorzaken.
Wanneer een paard zelf zijn wortel opeet, kan hij het stuk wat hij eraf eet goed kauwen en dan doorslikken, een plakje kan hij vaak niet goed kauwen, vandaar!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:43

precies, een plakje peen is zo klein dat een paard het mss niet goed kauwt, maaar zo doorslikt. En door die ronde vorm kan hij precies blijven steken. Als je een hele peen voert, moet hij wel kauwen.
Echt, plakjes wortel zijn berucht hierom!

toen ik het zag gebeuren, stond het paard met een horizontaal gestrekte hals/hoofd vreselijk te hoesten, had het overduidelijk benauwd en het snot en kwijl liep uit zn neus. Je denkt gewoon dat hij stikt. het is echt een spoedgeval voor de DA! (moet wel leuk zijn voor een DA dat je een dier dan zo goed kan helpen; als de verstopping weg is, is de benauwdheid ook in een keer weg). Mocht je het ooit zien, zorg dan dat het paard geen water drinkt! Als het idd pulp ofzo is, zwelt het nog verder op...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:47

beantsje schreef:
precies, een plakje peen is zo klein dat een paard het mss niet goed kauwt, maaar zo doorslikt. En door die ronde vorm kan hij precies blijven steken. Als je een hele peen voert, moet hij wel kauwen.
Echt, plakjes wortel zijn berucht hierom!

toen ik het zag gebeuren, stond het paard met een horizontaal gestrekte hals/hoofd vreselijk te hoesten, had het overduidelijk benauwd en het snot en kwijl liep uit zn neus. Je denkt gewoon dat hij stikt. het is echt een spoedgeval voor de DA! (moet wel leuk zijn voor een DA dat je een dier dan zo goed kan helpen; als de verstopping weg is, is de benauwdheid ook in een keer weg). Mocht je het ooit zien, zorg dan dat het paard geen water drinkt! Als het idd pulp ofzo is, zwelt het nog verder op...

En wat doe je dan terwijl de DA op komst is?

Ok van die plakjes,maar kleine worteltjes gaan nog he?Of moet je echt alleen de dikke grote penen geven?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:01

@blue_star
Tja, je kunt in afwachting van de DA weinig doen. Hooguit zorgen voor rust en gillende penny-meisjes uit de buurt houden.

kleine worteltjes gaan best hoor, het is ook de ronde vorm van zo'n plakje, die kan zeg maar halverwege de slokdarm kantelen en dan als een stop alles blokkeren.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:30

beantsje schreef:
@blue_star
Tja, je kunt in afwachting van de DA weinig doen. Hooguit zorgen voor rust en gillende penny-meisjes uit de buurt houden.

kleine worteltjes gaan best hoor, het is ook de ronde vorm van zo'n plakje, die kan zeg maar halverwege de slokdarm kantelen en dan als een stop alles blokkeren.

Dus geen nek masseren etc?Nou,dan sta je echt wel machteloos
Als je het zo bekijkt is voer best gevaarlijk,bij alles moet je opletten hoe je het geeft

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:32

Soms helpt het wel de nek te masseren!