paard dood na spuit in de bloedbaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newton

paard dood na spuit in de bloedbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 10:26

Wie heeft het weleens meegemaakt. De dierenarts geeft je paard een spuit in de bloedbaan en het paard valt ter plekke dood neer. Kan je de dierenarts daarvoor aansprakelijk stellen of niet??

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:32

DA waar ik stage liep heeft het ook gehad een keer.
friese merrie, moest opgevoelt worden, kreeg onspannings spuit in de hals, maar foute plek, viel zo dood neer. (zo ging het geloof ik)
ik was er niet bij maar ze zijn zich kapot geschrokken.
hoe het met aansprakelijkheid zit weet ik niet.
mijn gevoel zegt dat DA het paard moet vergoeden.
maar misschien maakt het ook nog wel verschil op wiens erf het gebeurd.

LiNDz

Re: paard dood na spuit in de bloedbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:39

Neem aan dat men de DA hiervoor aansprakelijk kan nemen, en dat deze sowieso een deel moet vergoeden.
Ook als er een medische fout bij mensen word gemaakt, toch?

Stel dat het een duur sportpaard van enkele tienduizenden euro's is..

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:43

Met ivomec spuiten heb je dat risico ook toch? Ik ken iemand die zn paarden daarmee laat spuiten en ik dacht dat hij daarvoor ook moest tekenen dat het eigen risico was. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:44

Dat lijkt me erg, hoe kan zo iets gebeuren..???

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:48

Dierenartsen hebben een aansprakelijkheidsverzekering dus die kun je aansprakelijk stellen voor medische fouten. Zo hebben wij eens een dierenarts aansprakelijk gesteld die onze merrie drie keer gescand had en toen kreeg ze toch nog een tweeling. De verzekering heeft toen alles uitbetaald (dekgeld en kliniekkosten omdat de veulentjes wel leefden maar daarna toch nog gestorven zijn).

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:49

volgens mij doordat er een beetje lucht nog in de spuit zat, en dat komt dan in de bloedbaan en kan naar het hart gaan en dan is het paard dood.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:50

een luchtbelletje idd, dat zijn banketstaaf dingen.

de DA is aansprakelijk, maar die is verzekerd de verzekering van de DA betaald dus uit

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:53

Mijn vriendin heeft het laatst gehad met haar paard. Paard had nageltred opgelopen. Voor de zekerheid naar de kliniek gegaan. Daar werd geconstateerd dat het paard er hoogstwaarschijnlijk niets van over zou houden, maar er werd geadviseerd toch een bepaald soort anti-biotica in te spuiten. Tijdens het spuiten werd verteld dat het heel langzaam moest, omdat het paard anders zou bezwijken. Ook werd verteld dat sommige paarden er allergisch op reageren, maar dit zou direkt zichtbaar zijn en kon dan met een anti-allergicum worden opgelost.
Paard mocht mee naar huis, maar was bij aankomst drijfnat en zeer onrustig op de trailer. Is nog naar zijn box gelopen en is daar kreunend neergevallen. Vriendin heeft direkt de kliniek gebeld, het kon absoluut geen reactie zijn, ze moest maar gaan stappen.
Later een andere veearts laten komen, die heeft anti-allergicum gespoten. Het paard kwam hier iets op bij, maar de hersenen waren al zo beschadigd, dat hij kansloos was. Heeft de hele nacht geleden en is uiteindelijk gestorven.
Nogmaals gebeld met de kliniek, die schrokken en zijn langsgekomen om het uit te praten. Erkende dat het toch een allergische reactie moet zijn geweest.
Twee weken naderhand krijgt vriendin vette rekening gepresenteerd. Zelfs het betreffende middel stond erop vermeld. Gesprek aangegaan met de kliniek, die erkennen niet dat ze fout zijn geweest en blijven het middel gewoon gebruiken. Hoewel als ze meteen gereageerd hadden na het eerste telefoontje het paard nog een goede kans had gemaakt.

Zo zie je maar, het gaat wel vaker mis... Paard kwijt en fikse rekening...

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:09

volgens de dierenarts is het voor eigen risico het is inderdaad met ivomec gebeurt

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:24

Belletje lucht in de spuit daar gaat je paard niet dood van. Maar ood Arten maken fouten het blijven gewoon nemsen. Als de zrts de juiste procedures volgt en wel kundig te werk gaat dan nog kan er its fout gaan zonder dat de arts er wat aan kan doen. Dus of je ze aansprakenlijk kan stellen hangt af van of het echt een medische fout is of een ongelukkige samenloop van omstandigheen denk ik.

LiNDz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:26

winnie96 schreef:
Mijn vriendin heeft het laatst gehad met haar paard. Paard had nageltred opgelopen. Voor de zekerheid naar de kliniek gegaan. Daar werd geconstateerd dat het paard er hoogstwaarschijnlijk niets van over zou houden, maar er werd geadviseerd toch een bepaald soort anti-biotica in te spuiten. Tijdens het spuiten werd verteld dat het heel langzaam moest, omdat het paard anders zou bezwijken. Ook werd verteld dat sommige paarden er allergisch op reageren, maar dit zou direkt zichtbaar zijn en kon dan met een anti-allergicum worden opgelost.
Paard mocht mee naar huis, maar was bij aankomst drijfnat en zeer onrustig op de trailer. Is nog naar zijn box gelopen en is daar kreunend neergevallen. Vriendin heeft direkt de kliniek gebeld, het kon absoluut geen reactie zijn, ze moest maar gaan stappen.
Later een andere veearts laten komen, die heeft anti-allergicum gespoten. Het paard kwam hier iets op bij, maar de hersenen waren al zo beschadigd, dat hij kansloos was. Heeft de hele nacht geleden en is uiteindelijk gestorven.
Nogmaals gebeld met de kliniek, die schrokken en zijn langsgekomen om het uit te praten. Erkende dat het toch een allergische reactie moet zijn geweest.
Twee weken naderhand krijgt vriendin vette rekening gepresenteerd. Zelfs het betreffende middel stond erop vermeld. Gesprek aangegaan met de kliniek, die erkennen niet dat ze fout zijn geweest en blijven het middel gewoon gebruiken. Hoewel als ze meteen gereageerd hadden na het eerste telefoontje het paard nog een goede kans had gemaakt.

Bah daar word je toch boos om

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:32

Dat is een van de redenen waarom je ook goed moet uitkijken als je bijv. de TA laat komen, die de paarden verdoofd zonder dat hij daar een opleiding voor heeft gehad. Het is heel banketstaaf als je je paard op zo'n manier verliest, maar de DA zal dit soort fouten nooit met opzet maken, en er iig van leren voor de volgende keer.

rivarachella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:34

ik vind wel dat je de DA aansprakelijk moet stellen. Hij spoot op de verkeerde plek , en dat hoor je als dierenarts niet te doen. Ik vind het wel zielig voor de eigenaren van de Fries (en andere ponys ook ) want die zijn nu hun fries en veulen kwijt

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:39

LiNDz schreef:
winnie96 schreef:

Bah daar word je toch boos om

Zeg maar razend.... en heel verdrietig. Vriendin is er kapot van.

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:32

winnie96, het lijkt me dat jouw vriendin de rekening zeker niet moet betalen en dat zelfs schadevergoeding van de falende kliniek zou moeten krijgen. Gaat ze nog iets ondernemen?

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:40

van een luchtbelletje gaat je paard echt niet dood!!! het ligt er helemaal aan wat er ingespoten wordt, misschien heeft het paard een allergische reactie erop en raakt het in shock, of het wordt op een verkeerde plek geinjecteerd! Maar goed, een DA is ook een mens en kan niet altijd op alles voorbereid zijn of alles altijd even perfect doen!! Ik snap ook heel goed dat als het mis gaat je door emoties iemand de schuld wilt geven, dat zou ik ook doen!!
Als het idd nalatigheid is van de DA zoals het een beetje lijkt in LiNDz haar verhaal dan moet je er echt wat mee doen!! Ze hebben notabene zelf nog gewezen op de gevaren!! Maar zoiets blijft altijd erg moeilijk!!!

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 16:17

ook bij ons heeft iemand nog gezegd dat er een gevaar aan zat maar de dierenarts vond dat onzin de kans was zo enorm klein dat zoiets gebeurde en wimpelde dat heel makkelijk weg en zei dat dit de beste oplossing was.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:19

De meeste antibiotica enz worden niet in de bloedbaan gespoten. Maar het kan een nekele maal voorkomen dat de naals toch een ader raakt en het in de bloedbaan trecht komt en daar kan een paard aan dood gaan en plots klaps omvallen. Daarom trekt de DA altijd even aan de spuit (als hij er al inzit) of er ook bloed terug komt zodat hij weet of hij goed zit of niet. Spuit zelf ook altijd antibiotica en heb van al die keer maar één maal een ader getroffen. Dan zet je de injectie op nieuw. Maar ik kan me goed voorstellen dat het eens mis gaat. Mijn DA en tevens Chefin heeft het ook in haar opleiding eens gehad en is daardoor extra voorzichtig maar toch...

soesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:29

Een luchtbel ( en dan niet zo`n kleintje) kan wel degelijk tot de dood leiden. Het verschil is of het direct in de bloedbaan word gespoten (en dus naar het hart gaat) of dat het in het weefsel wordt gespoten.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:24

Idd soesie. zo is het bij mensen ook toch.
Als je een luchtbel in je bloed krijgt dat het snel afgelopen is?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:56

Bij Bravura heeft de DA een koliekspuit verkeerd gezet. Hierdoor viel het paard tijdens het spuiten al om (ging eerst heel geleidelijk vanuit de achterhand). De DA spoot gewoon verder toen ik aangaf dat het paard aan het omvallen was. Ik riep nog tegen hem "trek die spuit er uit!" maar dit werd gewoon genegeerd. Uiteindelijk heeft Bravura op de grond liggen spartelen en viel half het stalpad in, waarbij ze met haar mond op het beton sloeg. Ik dacht dat ze op dat moment aan het "uitstappen" was. Gelukkig wist ze zich in het stalpad weer overeind te zetten en wankelde vervolgens naar buiten. Daar heeft ze een andere spuit toegediend gekregen. Ze is zeker 4 dagen gigantisch suf en gammel geweest. Zo erg zelfs dat ik eigenlijk verwachtte dat ik haar dood in het weiland zou aantreffen (ik durfde haar echt niet meer op stal te zetten).

Deze DA mag dus echt nooit meer aan mijn paarden zitten. Als ik toen wist wat ik hier nu lees (aansprakelijk stellen) had ik dat zeker gedaan, aangezien ze nadien de slokdarmverlamming heeft gekregen.
Van een collega van hem hoorde ik pas enkele weken later dat die DA verkeerd had gespoten. Dit heeft de l*l zelf nooit durven te zeggen!
Fouten maken is menselijk, maar kom er dan gewoon voor uit!

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:16

als je een naald 2x gaat gebruiken kan het paard ook dood eraan gaan.

Marielle82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:21

soesie schreef:
Een luchtbel ( en dan niet zo`n kleintje) kan wel degelijk tot de dood leiden. Het verschil is of het direct in de bloedbaan word gespoten (en dus naar het hart gaat) of dat het in het weefsel wordt gespoten.

Ook een grote luchtbel, die direct in de bloedbaan wordt gespoten hoeft niet dodelijk te zijn voor een paard. Het lichaam (en ook dat van een mens) heeft zelf de cappaciteit om een luchtbel op te lossen.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:09

Mijn paard is gespoten met ivermectine (of hoe het rotspul ook mag heten) en leeft gelukkig nog. Later hoorde ik pas van een andere, mijn huidige DA dat paarden daar dus dood van neer kunnen vallen, en dat zij het dus absoluut niet gebruiken.
Baalde stevig van het feit dat ik dit dus achteraf hoorde. Mijn paard is toch wel minstens 3-4 keer er mee in gespoten.

Lijkt mij ook dat mocht het gebeuren, je de DA aansprakelijk kan stellen.