Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Hij heeft er alleen bij de hoefsmid last van en mijn paarden staan toevallig NIET op ijzers, maar de smid slaat er liever dus geen ijzers onder.
heleenxx schreef:Een krampachtig achterbeen komt meestal vanuit de rug. Kijk daar maar eens extra naar. Meestal kan bijvoorbeeld een osteopaat dit wel verhelpen.
Imerose schreef:Mijn merrie is ook krampentrekker aan beide achterbenen. Ze kan ook niet naar de smid, zelfs door haar steun langs een wand tegen of sedalin enzo te geven, gaat het absoluut niet.
Als ze nerveus is of schrikt krampt ze, langer als 5 sec een achterbeen optillen kan ze niet, als ik haar benen afspuit danst ze door de spuitplaats en achterbeenbeschermers omdoen is een drama.
Toch is het zoals de anderen zeggen, met rijden merk je er echt helemaal niets van. Roos heeft een erg goede stap en ook halthouden en achterwaarts zijn geen probleem.
Wel merk ik dat ze nu ze ouder wordt sneller stijf en stram is en geregeld (maar dat is met name tijdens de hengstigheid) een gespannnen rug heeft. Als stijver is krampt ze meer en vooral in het begin moet je erg wennen, even achtervoeten uitkrabben gaat niet, de smid i een probleem, achterbeenbeschermers gaat niet en daarbij is het erg moeilijk iemand te vinden die zo'n paard wil verzorgen (merk toch dat mensen het vaak eng vinden)
Maar elke gek heeft z'n gebrek en ook ik ben nog elke dag blij met m'n paardenbeest....ondanks de gebruiksaanwijzing van haar achterbenen.
Als je je een beetje aanpast en oefent met je paard is er heel goed mee te leven.

Renske_ schreef:ik heb een krampentrekker, die werd 100% geaccepteerd in de verzekering en heeft t/m Z1 nooit ergens moeite mee gehad
hanetred is echt iets anders, daarbij tit het paard zn been met hanetred(soms 1 achterbeen, dat is nadeliger dan wanneer het aan 2 achterbenen gelijk is) verder op, heb je een paard met hanetred die dat in stap en voral draf aan 1 achterbeen laat zien, heb je pech op wedstrijd, zuiverheid vd gangen scoor je laag en je kans zelfs ivm onregelmatigheid eruit gezet worden
paarden met lichte hanetred aan beide achterbenen lijken juist overdreven aktief te lopen, en daar krijg je dus geen negatief commentaar op van de jury
mn krampentrekker had het in lichte mate, met hele dag weidegang was er niets aan te zien, behalve de eerste 2 stappen uit de stal
hij is op zn rug gevallen en daarna verergerde het kramptrekken en werd hij lastig bij de smid, had moeite met scherp draaien en met correct achterwaarts gaan(benen diagonaal oppakken en achterwaarts zetten lukte hem niet)
toen zn rug&bekken rechtgezet zijn was dat probleem ook weer opgelost
steffi die bij mijn paard komt vertelde dat 90% van de kramptrekkers een blokkade achterin de rug richting staartwortel hebben zitten, is die bokkade weg, dan is het kramptrekken ook een stuk minder
en lichte mate van kramptrekken is echt geen probleem, ook niet in de omgang en op wedstrijden etc
een erge krampentrekker, wat die van mij na het vallen was geworden, dat is wel een ramp, oa bij de hoefsmid en hoe meer t paard gespannen raakt hoe erger het wordt
die van mij moest een praam op +sedalin voor hij achter bekapt kon worden
nu kan het weer zonder iets, mits de smid geduldig is en hij al wel ff heeft gelopen dus niet rechtsreeks uit stal komt