Piephak...wel of niks aan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottew

Piephak...wel of niks aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:41

Mijn lieve merrie heeft zich eergisteren n piephak getrapt, in de stal . Het is behoorlijk dik, een echte bult, en warm, vandaag was ook een stuk been onder de hak wat dikker en warmer dan normaal, na het rijden was dit gelukkig minder, hak was hetzelfde.

Mijn vraag is dus nu; wat doen jullie aan n piephak, en wanneer de DA erbij ivm bloedvergiftiging (einschuss)? Toen ze dit in de zomer had was de DA gekomen, gaf een soort vloeistof om erop te deppen, meer niet. Mn instructeur raadt me aan even af te wachten, als t dikker wordt DA erbij. Koelen, klei en zgn. 'trekzalf' schijnen ook te helpen, wil t even aanzien met dat spulletje van de DA.
Vraag me af of jullie iets weten wat écht helpt, als dat überhaupt bestaat. En wanneer dus de DA erbij?

Groetjes Lotte

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:19

Van de zomer had ik het zelfde probleem met het paard wat ik rijd. Ik koelde het 20 min met slappe straal water en goed blijven bewegen, want dat voert het vocht af. Dus koelen (2x per dag als het kan of na arbeid) en bewegen.

Begreep niet uit je verhaal of het ook open was? Want een oppervlakkig wondje is goed schoonhouden het idee. Goed in de gaten houden of het niet dikker wordt. Dus zwelling moet afnemen, anders DA even bellen. Maar als er geen wondje was is volgens mij de kans op bloedvergiftiging erg klein.

Aan een echte piephak is volgens mij verder niet veel te doen. Weet niet of dierfysiotherapeuten tegenwoordig nog paarden behandelen met Ultra-geluid, scheen wel eens te helpen.
Verder in de gaten houden dat ze er niet kreupel aan loopt en probeer het verder te voorkomen. Sommige mensen hangen rubbermatten in de stal als een paard blijft slaan.

LiNDz

Re: Piephak...wel of niks aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:30

Op stage ook een paard met piephak. Hier moest ik voor het rijden een koelende gel op smeren, wat ze altijd deden in dat geval.

Het schijnt te helpen. Weet even niet hoe het heet

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:16

Ze loopt niet kreupel en heeft geen wondje, dus bloedvergiftiging kan alleen komen van wondjes, had al zo'n vermoeden dat t niet helemaal klopte wat ik dacht . Rubbermatten zijn we idd van plan op te hangen, ze trapt niet vaak maar als ze trapt is t ook meteen raak :S. Denk dat ik ook gewoon doorga met voor t rijden koelinggel en na t rijden koelen & spul van de DA erop. Iemand nog tips?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:19

Wat heel goed helpt is er klei op te smeren zo snel mogelijk. Trekt het vocht eruit. Vermindert de zwelling en koelt

Hippotha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:10

Had mijn paard ook jaren terug. Men adviseerde mij om gedurende de eerste 2 weken na het gebeuren goed te koelen/afspuiten.
De dierenarts zei dat het weinig nut zou hebben en dat er waarschijnlijk altijd wel een (onschuldige) bult zou blijven.

Ik heb toch voor de zekerheid flink gespoten en heb het idee dat het toch veel minder zichtbaar is dan eerst.
Dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen! Succes!!
Laatst bijgewerkt door Hippotha op 10-02-06 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tantethee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:12

ik heb het ook gehad 2 weken lang iedere dag gekleid, gekoeld.
iets verdikt is het wel maar het kan geen kwaad..

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:27

Inderdaad ik denk dat goed inkleien elke dag een goed resultaat kan opleveren!!!

Hippotha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:30

RodaniaJaman schreef:
Inderdaad ik denk dat goed inkleien elke dag een goed resultaat kan opleveren!!!

Is dit groene klei? Of iets anders?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:24

je kan inderdaad groene leem nemen,
maar er zijn ook andere soorten op de markt, kant en klaar , met en zonder toevoegingen.

tipje:
zet de klei voor je gaat afspuiten (zachte straal) 10 minuten in de koelkast of vriezer.
op het moment dat je dan gaat smeren is het dan extra koud.

mocht je er wel een piephak aan over houden, kan de DA hem leegzuigen. de resultaten zijn echter wisselend.

als het je echt stoort of als het een keuringspaard betreft willen ze zelfs wel eens overgaan tot operatief verwijderen van de piephak.
ze halen dan een stukje uit de huid (het uitgerekte stuk) en het vocht weg en naaien het weer dicht (net als bij hangende oogleden van mensen zeg maar)

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 11:28

Dat het dikker uitziet stoort me niet echt, oke het is minder mooi, maar het gaat me vooral erom of zij er last van heeft of niet. Klei heb ik ook al aan gedacht, maar mag die niet maar max. 12 uur op het been zitten?

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:03

Ik heb er ook altijd klei opgesmeerd en elke dag goed gemasseerd met gel, soms wel tot 3x toe op een dag, naar verloop van tijd werd het minder dik.

In het begin heb ik op advies v/d DA er zelfs bananenschillen opgedaan met een bandage er omheen. en dit een paar dagen lang. Ik moet je wel vertellen dat ik niet meer weet wat daar de werking van was, zal ook wel met vochtopname te maken hebben gehad.

Soma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:03

Flogestan is een goed middel, is een scherpe klei die je 1x per dag moet aanbrengen, is fantastisch spul. Bij mijn paard was de piephak voor 80% verdwenen. Is slechts iets verdikt gebleven en het was echt een enorme hak!

Succes!

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 20:25

@Soma:Enig idee waar je die kunt kopen?
De DA is toch maar geweest vandaag omdat het hele been dik was, en nu blijkt dat het dus toch einschuss is, ook al heeft ze geen wondje :S. Ze krijgt nu dus antibiotica, we moeten nu veel stappen en koelen, niks erop smeren voorlopig. Hopelijk gaat t nu beter, ze heeft er ook last van...