2 dikke achterbenen, wat kan dat zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

2 dikke achterbenen, wat kan dat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:40

Bij ons op stal een powny met 2 even dikke achterbenen, en de verdikking zit bij de kogel (dus laag). Loopt zuiver, na het rijden was het weg. Voorbenen niets aan de hand.

Hij had deze gister (woensdag) dinsdag is hij de hele dag op het weiland geweest en de powny staat in loopstal met andere paarden, dus staat praktisch nooit stil.
Het rare is, dat dit dier nooit wat heeft, loopt zonder ijzers en veel over asfalt. Nou is het wel zo dat de eigenaar de laatste weken (vanwege winter, vorst, gladheid) bijna niet meer over de weg rijdt (zegmaar gewoon niet), dus het zou kunnen dat er te weinig doorbloeding is.

Een mede stalgenoot dacht aan een virusje, kan dit een reden zijn?
Wat kunnen nog meer redenen zijn?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:41

Misschien een begin van mok. Mijn paard begon ook met dikke benen. Pas daarna kwamen de "wonden". ff in de gaten houden dus.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:51

Needje schreef:
Misschien een begin van mok. Mijn paard begon ook met dikke benen. Pas daarna kwamen de "wonden". ff in de gaten houden dus.

Merci, daar had ik idd nog niet eens aangedacht!

Katinkatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:16

Hoi!, Mijn paardje (e-pony, 1.55) staat sinds 2 weken met 1 dik rechterachterbeen, nouja, niet heel haar achterbeen, maar ook bij de kogel. De dierenarts heeft, toen hij haar moest inenten, er gelijk naar gekeken. Ze loopt ook niet kreupel. Hij vermoed dat ze zichzelf geschopt heeft in de wei, dus met haar ene achterbeen langs het andere geschaafd zegmaar. Het voelt alsof er een soort vocht in haar been zit. de 1e week nog rustig mee gereden, maar het ging niet over na 1 week, ookal hadden we rustigaan gedaan en afgespoten met koud water. Dierenarts weer gebeld. Ze moet nu gewoon wel in de wei lopen en snachts op stal zoals altijd, maar 2x per dag afspuiten, aan de hand stappen op het hard, lange rechte stukken, en heb cooling gel meegkregen om er op te smeren. Moet dit net zolang doen totdat het helemaal weg is, dat dikke. Dan mag ik ook pas weer rijden.. Baal echt heel erg hiervan, misschien is het bij dat paardje ook net zoiets.. De dierenarts wist niet precies wat het was, maar ze zou doordat ze zichzelf heeft geschopt, iets verrekt hebben misschien. Het afspuiten en dan een tijdje rechte stukken over het asfalt stappen helpt wel. Met rijden kan het overbelast raken en de volgende dag weer dikker worden. Ik baal hier dus ook flink van, want ben supergek op me paardje, en heb ook al 2 wedstrijden af kunnen zeggen. Volgens de dierenarts is het geen mok bij mijn paardje.. Maar misschien dat het afspuiten en over het harde, lange stukken aan het halster stappen, is misschien een goeie "therapie" ook voor dat paardje..
Succes ermee!!
Liefs Katinka,, en sorry dat dit zo'n lang berichtje is geworden

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:30

Merci voor je berichtje!
Als het niet veranderd wordt er ook wel gestopt met rijden, dat zeker.

Idd stappen over verhard, recht uit is altijd een erg goede remedie. Dan komt de doorbloeding goed op gang en doorbloeding = genezing.
Bij deze pony was het na het rijden wel zo goed als weg, geen idee hoe het vandaag eruit zag, ben morgen pas weer op stal.

Mok zou niet zo heel raar zijn, ik verwacht (en hoop enigzins) dat het alleen maar dat is, dan is het wel vrij snel en makkelijk op te lossen, omdat ik de oorzaak dan wel denk te weten.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:43

Misschien een verandering in voer? Mijn eigen paard krijgt van het eten van kuil ook dikke achterbenen...en nee, geen dikke voorbenen, gek genoeg.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:13

XoNo schreef:
Misschien een verandering in voer? Mijn eigen paard krijgt van het eten van kuil ook dikke achterbenen...en nee, geen dikke voorbenen, gek genoeg.

hmm, deze is laatste tijd niet veranderd dacht ik. Ze krijgen al een tijdje kuil, alhoewel de kwaliteit soms wel erg kan verschillen.
Hoe snel gingen die dikke achterbenen weer over, nadat je van voer veranderd was? Of was het alleen de eerste tijd kuil?

HannahFrouk

Re: 2 dikke achterbenen, wat kan dat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:19

Als het na het rijden overgaat, lijkt het mij het meest logisch dat het stalbenen zijn.

Staat dat paard op weidegang of op stal???

Als hij een groot deel van de dag in de stal staat, komt het denk ik daardoor, moet hij gewoon meer beweging hebben!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 06:29

Citaat:
Hij had deze gister (woensdag) dinsdag is hij de hele dag op het weiland geweest en de powny staat in loopstal met andere paarden, dus staat praktisch nooit stil.

Daarom viel bij mij stalbenen ook al af.

Eilatan

Re: 2 dikke achterbenen, wat kan dat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 10:02

ZoekStalling schreef:
Als het na het rijden overgaat, lijkt het mij het meest logisch dat het stalbenen zijn.

Staat dat paard op weidegang of op stal???

Als hij een groot deel van de dag in de stal staat, komt het denk ik daardoor, moet hij gewoon meer beweging hebben!

Hij staat met 3 andere in een loopstal van 10 bij 5, en komt bijna elke dag mintens 5 uur op het weiland. Hij wordt praktisch elke dag gereden. Dus stil staat ie nooit, ze zitten elkaar constant te pesten
Stalbenen zou dus heel onlogisch zijn, en leken mij niet de oorzaak...

Verder zijn stalbenen, teminste hoe ik ze wel is zie bij box paarden, meestal het hele been, en hier gaat het echt alleen om de kogel, koot en een heel klein stukje pijpbeen. Daarboven is alles normaal.
Na het rijden waren ze iig een stuk minder, echt weg durf ik ook niet te zeggen, maar wel duidelijk een heel stuk minder.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:55

hoest ie ook? Mijn paard heeft een dag of 5 dikke achterbenen gehad. Staat wel op stal. donderdag dikke benen, vanaf zondag begonnen met hoesten, woensdag waren z'n benen weer prachtig dun... hij hoest nog steeds wel. Dus ik gok hierbij op een virusje.

Ik ga straks trouwens zelf de DA bellen over dat hoesten, ik wou ook nog vragen of die dikke benen ermee te maken hadden... anders ga ik er vanuit dat er een eiwitrijkere baal hooi tussen heeft gezeten...