Eind juli/begin augustus 2005 verloor ik mijn 3-jarige welshhengst aan equine grass sickness.
Ziektebeeld: lusteloos, terugtrekken uit de kudde, niet meer eten, vloeistof met etter uit de neus, niet mesten.
Na paraffine en injecties tegen koliek naar de kliniek.
Operatie ondergaan voor zandkoliek, na 4 dagen in de recorvery de diagnose equine grass sickness (verlamming maag-darmkanaal).
Einde verhaal na 5 dagen lijden van mijn pony.
Begin januari 2006 haal ik de vader van mijn overleden welshhengst, na 1,5 week werd hij koliekerig na het voeren van krachtvoer. Omdat ik bloed ontdekte rond zijn anus, ben ik het weiland gaan inspecteren op scherpe dingen die hij misschien gegeten had.
Ik vond mest met stukken darmwand/darmslijmvlies, pony had verhoging, dierenarts gebeld, meteen op de trailer naar de kliniek.
Antibiotica sloeg niet aan, 2e kuur andere antibiotica wel en de koorts zakte.
Pony was de ene dag opgewekt, de andere dag erg slecht, dit ging zo dagen door.
Pony at matig tot niets, kreeg ernstige diarree, deze kon de pony niet zelf opheffen, zodoende kreeg hij een afgietsel van mest van een gezond paard om de darmflora te helpen op orde te krijgen.
De pony verbeterde niet, was de ene dag slecht, de andere dag wat beter, maar de diarree bleef aanhouden.
Zelf voer meegenomen en hij begon te eten, tot mijn grote vreugd die niet van lange duur was. Binnen 20 minuten ernstige koliek, trillen op de benen. injectie toegedient om de darmen tot rust te brengen en de pijn te onderdrukken.
Na 22 dagen in de kliniek de diagnose equine grass sickness, verlamming maag-darmkanaal.
Ook voor deze pony einde verhaal, maar de symptomen waren zo verschillend.
Utrecht weet weinig te melden over deze 'nieuwe' ziekte, ik zit met veel vragen die ik niet beantwoord krijg.
Ik wil weten waar de ziekte nog meer geconstateerd is in Nederland, of dit vaker voorkomt op 1 plek waar paarden gehouden worden (dus de omgevingsfactor bepalend is) of dit vaker in éénzelfde bloedlijn geconstateerd is (dus genetisch bepalend is) en al dat soort dingen.
Mijn 2 welshhengstjes komen allebei uit friesland (niet dezelfde fokker) ze zijn verwant met elkaar omdat het vader en zoon betrof, ze hebben beide op hetzelfde land en stal gestaan bij mij. De zoon stond al 1,5 tot 2 jaar bij mij, zijn vader stond er net 1,5 week.
Wie kan mij meer vertellen, of heb je dit zelf meegemaakt, dan is alle contact welkom...