Heel veel darmgeluiden, kan dat kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marina

Heel veel darmgeluiden, kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 14:54

Mijn paard heeft een aantal weken geleden lichte gaskoliek gehad, hij had daarbij heel erg veel darmgeluiden.
Nu kom ik de laatste tijd vaak 's avonds een uurtje nadat hij gegeten heb, en nu hoor ik zijn darmen nogsteeds vaak rommelen.
Weet iemand of dit kwaad kan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:15

Rommelen is op zich niet erg!
Darmen moet je juist altijd iets horen anders is er kans op een verstopping wat vele malen erger kan uitpakken dan een gaskoliek.
Kijk dus naar hoe je paard zich gedraagt en voelt, als hij duidelijk pijn heeft in zijn buik kan je het beste een DA waarschuwen.
Geet hij helemaal geen pijn aan is er waarschijnlijk niks aan de hand en waarschijnlijk hoor je dan alleen de "normale"darmgeluiden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:56

Ja, ik denk ook dat het niet echt kwaad kan, ik hoor het ook zo vaak bij mijn verzorgpaard.
Gewoon even opletten of hij er last van heeft of niet.

merrieveulen

Re: Heel veel darmgeluiden, kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:00

veel geluid kan een symptoom zijn van koliek, maar het hoeft niet. pas als je echt afwijkende geluiden hoort zal er wellicht iets mis zijn. het is wel handig om je paard in zoverre te kennen, dat je de gewone geluiden kunt onderscheiden van ongewone. dat het een uur na het eten is kan ook kome doordat de maag hard aan het werk is, dit hoor je vaak ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:58

Ik hoor der maag ook altijd rommelen
En aangezien ze kerngezond is, zou het wel goed zitten.
Mijn maag/buik gaat ook tekeer na het eten

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:33

idd. vandaag hoorde ik de pony van de stalhouder ook ineens tekeer gaan, maar met haar is verder ook niks mis. het is gewoon lucht meestal, die zijn weg aflegt door het darmkanaal. de luchtbellen hoor je de bocht om persen zeg maar. meestal komen er dan later ook flinke pufjes (lees: sch*ten). als er veel lucht in de buik zit en je hoort niks dan is het wel erg, de lucht zit dan nl vast, en kan koliek opleveren. maar ja, als je pony geen geluid in zijn buik heeft zegt dat natuurlijk niet automatisch dat er iets mis is, ze hebben immers niet altíjd lucht in de buik...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:56

Darmgeluiden zijn juist kenmerk van gezonde darmen in beweging. Als je niets hoort is er geen darmactiviteit en dat is juist niet goed! Kijk vooral hoe je paard zich verder gedraagt en neem bij twijfel z'n temperatuur op, vertrouw je het niet dan gewoon de DA belen. Beter een keer teveel dan te weinig, toch? Maar geluiden zijn op zich dus niet alarmerend.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:30

simodi schreef:
Darmgeluiden zijn juist kenmerk van gezonde darmen in beweging. Als je niets hoort is er geen darmactiviteit en dat is juist niet goed! Kijk vooral hoe je paard zich verder gedraagt en neem bij twijfel z'n temperatuur op, vertrouw je het niet dan gewoon de DA belen. Beter een keer teveel dan te weinig, toch? Maar geluiden zijn op zich dus niet alarmerend.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Darmgeluiden zijn juist positief. Is het stil dan duidt dat eerder op koliek. Gaat het paard erbij ook liggen dan is het minder goed. Paarden die koliek hebben mogen niet liggen en zeker niet rollen. Alleen wanneer de darmgeluiden klinken als klappende snaren (echt als "ping") dan moet je het paard juist laten liggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:39

Dus lekker de boel laten herriemaken

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:01

Het maffe is alleen dat toen hij koliek had hij dus ook enorm veel darmgeluiden had, en ook wel poepte.
Het zal wel gewoon komen doordat ik hem de laatste tijd vlak na het eten zie

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:07

Inderdaad, als ik mijn pony's darmen niet meer geluid hoorde maken, zou ik pas ongerust worden het is altijd een gezellige boel daar binnen, haha! ( ik doe regelmatig met hem mee:P)