welke middelen voor paarden met maagproblemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

welke middelen voor paarden met maagproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 12:38

welke middelen kennen jullie die er speciaal zijn voor paarden met maagproblemen?

dan heb ik het over paarden met bijvoorbeeld een maagzweer,
of paarden met slecht werkende darmen., diarree, te dikke ontlasting, paarden die wormbesmettingen gehad hebben etc.....

er zijn verschillende middelen in de handel hiervoor, maar vraag me af wat er hier door de Bokkers gebruikt word.
wat geven jullie aan je paard zodat de darmen beter functioneren?

gewoon een algemene vraag hoor, ik heb geen dier met maagproblemen, ik vraag me alleen af wat er op dit gebied allemaal te koop is...

develwife

Re: welke middelen voor paarden met maagproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:47

Hoi,

Bij ons op stal word dit gebruiktAfbeelding

Citaat:
Geeft maagzweren minder kans. Een vernieuwend voedingssupplement voor een gezond klimaat in de maag en darmen. Ulseraze is speciaal ontwikkeld voor paarden waarbij de dagelijks spanning kan leiden tot irritatie van het slijmvlies in de maag en de darmen.

De prijs is niet schrikken €115,00

Groetjes

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:50

develwife schreef:
Hoi,

Bij ons op stal word dit gebruikt

Citaat:
Geeft maagzweren minder kans. Een vernieuwend voedingssupplement voor een gezond klimaat in de maag en darmen. Ulseraze is speciaal ontwikkeld voor paarden waarbij de dagelijks spanning kan leiden tot irritatie van het slijmvlies in de maag en de darmen.

De prijs is niet schrikken €115,00

Groetjes

[img]Afbeelding[/img]

De foto van het spul
Laatst bijgewerkt door develwife op 09-02-06 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 12:50

jeej, dat is inderdaad duur zeg...hoe lang doe je er dan mee?

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:54

ellepel schreef:
jeej, dat is inderdaad duur zeg...hoe lang doe je er dan mee?

Hoi,

Er zit in totaal 1800 gram in de emmer de paarden krijgen 55 gram per dag.
Ben niet zo rekenwonder maar kijk maar even na.

Groetjes

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:03

Maag compositum van de Paardendrogist moet dit toch ook wat reguleren? Kost ongeveer € 0.45 p.p.p.d

De mijne krijgt het ter voorkoming van koliek, alleen toen ik het spul na de eerste koliek ging voeren, kwam ze na een week of 5 aan de diarree van dat spul. Ik denk dat omdat moment de slijmlaag gewoon weg te goed of te dik werd in de darmen.

MC afgebouwd, ze krijgt het nu een paar dagen van te voren, maar dan maar 1 schepje per dag, ipv 4 volgens gebruiksaanwijzing, maar dan is ze nog wel wat dunner op de mest, geen diarree, maar geen mooie vaste mestbal.

Oorzaak van de koliek is bij haar stress. Maar ik heb liever dat de ontlasting er wel uit komt dan weer koliek.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:10

Ik denk dat ik zelf uit zou komen op middelen van een holistische dierenarts. En anders zou ik "opkikker" van de paardendrogist kiezen denk ik.

Citaat:
Opkikker
Met dit product ondersteunt u het evenwicht in de darmflora en geeft u de beste grondstoffen voor een optimale afbraak en opname van het voer. Opkikker is een vitaminen- en mineralensupplement waaraan bacteriën, gist (Saccharomyces cerevisae), en enzymen zijn toegevoegd voor een gezonde spijsvertering en betere opname van het voer. Opkikker bevat probiotica voor het evenwicht in de darmflora. Probiotica gaan de strijd aan met de slechte bacteriën en helpen zo de darmflora in balans te houden. Door het voer aan te vullen met Opkikker neemt het aantal gunstige bacteriën toe en vermindert het aantal ongunstige bacteriën, wat ten goede komt aan het evenwicht in de darmflora.

En daarnaast proberen de oorzaak weg te nemen. B.v. bij een maagzweer meer ruwvoer gaan voeren.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:41

Er zijn inderdaad een hoop verschillende supplementen voor, maar ik denk dat het heel belangrijk is, met name als je het hebt over een maagzweer dat er een goede diagnose gesteld wordt en er goed advies ingewonnen wordt.

Een klein aantal supplementen:
GastroCare, Gastro Shield (dit is een nieuw product dat binnenkort op de markt komt), probiotica, multivitaminen met probiotica

Een product dat algemeen gezien een heel erg goede ondersteuning is voor het maag-darm kanaal is HorseShine, echt super spul!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:15

Citaat:
Tender: horse shine

Je bedoelt zeker toch niet Horse Shine staart -en manenspray?

tavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:21

Ons paard heeft een maagzweer (gehad?) en sinds we hem Gastro8 geven van Cavalor en hem compleet van het brok af hebben gehaald zie je hem met de dag vooruitgaan. Zaterdag maar weer eens rijden om te kijken hoe het met hem is. Gastro8 kost Eur 75 per emmer en daar doe je ongeveer 3 tot 4 weken mee. Voor de zekerheid gaan wij 2 kuren geven.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:23

tienus63 schreef:
Citaat:
Tender: horse shine

Je bedoelt zeker toch niet Horse Shine staart -en manenspray?

grinnik, nee, zeker niet
ik bedoel deze HorseShine Afbeelding
een voedingsupplement op basis van lijnzaad

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 15:57

Citaat:
Ons paard heeft een maagzweer (gehad?) en sinds we hem Gastro8 geven van Cavalor en hem compleet van het brok af hebben gehaald zie je hem met de dag vooruitgaan. Zaterdag maar weer eens rijden om te kijken hoe het met hem is. Gastro8 kost Eur 75 per emmer en daar doe je ongeveer 3 tot 4 weken mee. Voor de zekerheid gaan wij 2 kuren geven

compleet van de brok afgehaald?

zit er in dat gastro8 dan een complete vitaminen en mineralen mengsel?

tavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:13

We hebben zijn brok weggelaten en hem Stimix gegeven van Pavo. Brok is vaak zwaarverteerbaar en dat kon hij niet hebben met die maagzweer. Deed hem heel veel pijn. Stimix zijn granen en voor vitamines en mineralen hebben we hem Vital van Pavo gegeven. Nu gaat hij weer licht in training en wordt de Stimix vervangen door de kruidenmelange.

je zou anders de pavo hulp lijn, grooming team, als ik me niet vergis, eens kunnen bellen. Hebben ons zeer goed advies gegeven.

Gastro8 is dus echt een medicijn, geen brokvervanger

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 16:40

pavo heb ik slechte ervaringen mee..
mijn pony heeft verschillende soorten van pavo gehad, maar op allen reageerde hij met over zijn hele lijf kleine bultjes...

zit dus iets in waar hij allergisch voor is...
ik voer nu Havens en dat gaat goed.

mijn pony heeft trouwens geen maagproblemen hoor, ben alleen errug nieuwsgierig naar de middelen die er allemaal voor zijn.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:41

Maagzweren komen als het goed is vaak doordat paarden maar een paar keer per dag eten krijgen en niet goed over de dag verdeeld. Een paard maakt namelijk constant maagzuur aan. En als er geen eten in z'n maag zit, dan krijg je zweren.
Volgens mij was het zo. Maar als dit niet klopt, dan hoor ik dat graag

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:13

Momenteel geef ik mijn paard Thrives o.i.d. bij de paardendrogist vandaan.
Ben erg benieuwd of het helpt, ben de kuur vandaag gestart.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 07:29

is er ook iemand hier bekend mee?

Fastrack® Probiotic Pack voor paarden

De voedingsbehoefte en verteringsactiviteit van paarden veranderen gedurende hun levenscyclus en de activiteit van uw paard. De unieke Fastrack® combinatie zorgt voor een gezond verteringskanaal van uw paard. Geef uw paard dagelijks Fastrack Probiotic Pack Horse, dat melkzuurproducerende bacteriën, gist, fructooligosacchariden (FOS) en enzymen bevat, als een dagelijkse basis voor een verbeterde vertering, voerbenutting, voeropname en eetlust. Fastrack Probiotic Pack for Horses is bedoeld om gebruikt te worden in combinatie met Fastrack Equine Gel en Fortifier als onderdeel van een compleet voedingsprogramma voor uw paard.

Gebruiksaanwijzing: Fastrack Probiotic Pack for Horses dient men dagelijks over het voer te strooien. Geef het zoals hieronder staat beschreven.

Groeiende paarden – 30 tot 45 gram per paard per dag
Volwassen paarden – 45 gram per paard per dag
Melkgevende merries – 30 tot 45 gram per paard per dag
Overige paarden – 30 tot 45 gram per paard per dag

De prijs van Fastrack Horse Probiotic Pack bedraagt € 42,- per emmer (3,6 kg).

dat lijkt me helemaal niet duur zeg.... leuke site trouwens waar het opstaat.
http://www.agriprom.nl/nederlands/default.htm

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:31

Een siroop: Gaviscon

20cc 's morgens en 20 cc 's avonds in de mond spuiten na het eten. Een fles kost 11 €. Er zijn 2 smaken: anijs en munt. De mijne heeft het liefst anijs.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:59

en wat zit daarin dan?

trouwens die prijs die ik neerzette van 42 euro klopt niet, die moet 70 zijn..vond het al zo goedkoop..

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 08:45

Probioforte voor het herstel van darmflora. Maagcompositum voor maagklachten en Darmcompositum voor darmklachten. Allen van de Groene Os

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:28

Gaviscon is tegen maagzuur, legt een film op de maagwand. Ik heb het zelf ook genomen en mijn paardje ook en helpt goed als het paard nog niet te ver gevorderd is qua maagproblemen. Bij maagzweer bvb zal je zwaardere medicatie moeten geven.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:38

Maagproblemen komen vaak ten gevolge van stress. Dat is bij mensen net zo als bij paarden. Suplementen geven is dus eigenlijk symptoon bestijding ipv de oorzaak weghalen. Ook verandering van voer zal niet altijd helpen.

Zo zag ik hierboven een verkeerde aanname. Brokken is juist beter voor paarden met maagproblemen dan pure granen. Brokken zijn namelijk al bewerkte granen waardoor de vertering veel sneller gaat. Granen moeten dus in de maag eerst voorverwerkt worden wat dus door de brok al bij de leverancier is gedaan. Brok is dus minder belastend voor een paard dan granen!! Wat verder ook wel goed kan werken is een meusli zonder haver. Je moet dan een muelsi hebben die veel ontsloten/bewerkte granen heeft en dus niet de hele ruwe granen.

Zou verder adviseren eerst de oorzaak op te zoeken van de maagzweer alvorens je tig dure producten gaat proberen.

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:54

Ja, dat klopt, maar kijk naar mijn paard. Het is een Arabische Volbloed die 24/7 in alle rust op de weide kan lopen (kan binnen als hij wil). Stressbronnen voor hem: * donderdag wordt er gejaagd in het bos achter zijn weide (= 7HA). Hem opsluiten zou nog voor meer stress zorgen. Vrijdag staat ie gegarandeerd te geeuwen en heeft ie weer meer last van zijn maag.

* hij staat samen met een merrie, hij is de lagere in rang= stressbron voor hem. Als ik de merrie apart zet, staat de volbloed de hele dag aan de stal, dan durft ie niet in de weide en eet hij dus ook niet met beetjes. Gevolg: maagproblemen.

Het enige wat hem een beetje tot rust brengt, is werken en dat probeer ik dan zoveel mogelijk te doen, maar dan heeft ie tijdens het werk ook weer stress.

Dus, zoals je zegt, je moet de oorzaken aanpakken, maar das niet altijd gemakkelijk. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen om zijn stress te verminderen; ik heb al zoveel geprobeerd.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:07

Eleonoor schreef:

Zo zag ik hierboven een verkeerde aanname. Brokken is juist beter voor paarden met maagproblemen dan pure granen. Brokken zijn namelijk al bewerkte granen waardoor de vertering veel sneller gaat. Granen moeten dus in de maag eerst voorverwerkt worden wat dus door de brok al bij de leverancier is gedaan. Brok is dus minder belastend voor een paard dan granen!! Wat verder ook wel goed kan werken is een meusli zonder haver. Je moet dan een muelsi hebben die veel ontsloten/bewerkte granen heeft en dus niet de hele ruwe granen.
.

ik heb ook een paard met maagzweren en ik ben hem i.p.v. brok , granenmix en reformmuesli gaan voeren.
Ik heb verschillende mensen om advies gevraagd en allemaal gaven ze dit is als advies. (havens, m'n reguliere dierenarts, steffi van der laarse en iemand van de silverlinde). het liefste alleen hooi met vitamine maar daar haalde mijn paard niet genoeg energie uit.
aan brok zitten veel dingen toegevoegd om o.a. de brokken bij elkaar te houden. dit goedje zorgt ervoor dat de maag extra maagzuur aanmaakt om het af te kunnen breken. hierdoor dus moeilijker te verteren dan brokken.
dus het is voor zulke paarden beter om granen en muesli te geven.
het beste is de ontslote versie. dit is lichter verteerbaar dan brokken.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:10

Eleonoor: je hebt m.i. helemaal gelijk voor wat betreft de stress!
En voor elk paard geldt i.m.o. dat het basisrantsoen hoort te bestaan uit gras en/of een goede kwaliteit hooi, aangevuld met vitaminen/mineralen. Mocht een paard meer nodig blijken te hebben, dan gaat volgens mij toch echt de voorkeur uit naar granen boven brok, omdat er op brok over het algemeen te weinig gekauwd wordt, waardoor er te weinig speeksel aangemaakt wordt en de zuurtegraad in de maag vaak te laag blijft.

Maar wat je zegt over het zwaarder te verteren van granen is volgens mij ook waar, dus waarschijnlijk moet je toch proberen een paard dat al een maagzweer heeft, in eerste instantie daarvoor te behandelen en op alleen hooi en vit/min zetten, eventueel aangevuld met muesli (wel goed kauwen, maar vaak een stuk lichter verteerbaar dan hele granen, zeker de veulen-muesli's).