kan een paard reuma krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 22:17

of iets aan de gewrichten waardoor het op reuma lijkt
ik heb een draver van 3 en half
en haar benen doen pijn volgens de arts zou het reuma zijn
wat denken jullie

Armaris

Re: kan een paard reuma krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:45

wissy schreef:
of iets aan de gewrichten waardoor het op reuma lijkt
ik heb een draver van 3 en half
en haar benen doen pijn volgens de arts zou het reuma zijn
wat denken jullie

Jep dat kan volgens mij
Mijn vzpaard is getest op reuma(via bloedtest).Gelukkig was het negatief

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:57

Artrose?

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:45

Reuma kan inderdaad. Mijn vorige paard had helaas reuma in haar rug. Bij de minste druk op haar rug zakte ze al door haar benen heen.
Ze bleek ook versleten heupen te hebben.

We hadden graag nog een veulen van haar gewild maar die zou zij niet meer kunnen dragen.

Ze had zoveel pijn dat we helaas afscheid van haar hebben moeten nemen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:22

khorizon schreef:
Reuma kan inderdaad. Mijn vorige paard had helaas reuma in haar rug. Bij de minste druk op haar rug zakte ze al door haar benen heen.
Ze bleek ook versleten heupen te hebben.

We hadden graag nog een veulen van haar gewild maar die zou zij niet meer kunnen dragen.

Ze had zoveel pijn dat we helaas afscheid van haar hebben moeten nemen.

Reuma is verschrikkelijk
Maar wat ik nou niet weet:bestaan er medicijnen voor die de pijn toch een beetje kunnen onderdrukken?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:45

Alle chronische gewrichtsproblemen die niet door trauma (beschadiging) komen kun je als reuma betitelen: artrose, spat, hoefkatrolontsteking, sesambeentjesontsteking: allemaal als reuma op te vatten. De ontstekingsvormen zijn te vergelijken met reumatoide artritis (met name de hoefkatrol- en sesambeentjes, vanwege de lokalisatie - RA komt vaak als eerste in de kleine vingergewrichten voor), artrose is uiteraard vergelijkbaar met artrose bij mensen.

Ik heb overigens geen idee of er ook bloedtesten op zijn bij paarden. Mischien wel algemeen bezinking, maar of waardes als CRP, Reumafactor of anti CCP ook bij paarden voorkomen? Ik denk het eigenlijk niet, de onderzoekswereld zit te springen om een goed diermodel...

Ik weet ook niet of je hoefkatrolontsteking bv ook wel echt als een autoimmuunziekte kunt opvatten, waar dat bij RA wel het geval is. De voor mensen gebruikelijk medicijnen die de afweer onderdrukken zullen in dat geval bij paarden dus niet helpen (als het geen autoimmuunproces is).

Pijnstillers zoals Quadrisol (een NSAID vergelijkbaar met ibuprofen) werken wel. Bij artrose werkt verder glucosamine goed.