Warme dikke bobbel op been, peesblessuren?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marr_

Warme dikke bobbel op been, peesblessuren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:25

Hoi allemaal!
Toen iemand gisteren de peesbeschermers bij mijn pony om deed, zag diegene dat mijn pony een hele dikke bobbel op zn been had, bij zn pesen. toen ik eraan voelde was zn been ook heel erg warm!
We hebben en stukje gedraaft en hij liep best kreupel.
Nu ben ik zn been telkens aan het koelen (elk uur wel 1 keer) en met coolinggel erop, maar hij blijft even dik.

Heeft iemand dit ook wel eens met zijn of haar pony gehad? zoja wat had je pony toen en wat heb je eraan gedaan?

Hopenlijk kunnen jullie mij helpen

xxx Marlene

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:27

ja ook meegemaakt..
DA bellen! Die weet vast wat er aan de hand is, wie weet doe je nu wel iets heel verkeerds...

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:32

Dank je wel maar wat had jouw paard/pony toen precies, hoe kwam het, en wat zij de DA? Soory als ik nu te veel vraag

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:56

Niemand die dit nog wel eens heeft meegemaakt? Of heeft iemand tips? als ik aan een camera kan komen, maak is morgen foto's

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:30

meteen de DA bellen, mijn pony had dit toen ze van de veewagen afiwam, was dus getrapt door een ander en de pees was beschadigd
die had ook een bobbel op haar been, been was warm en ze liep kreupel

bij een onduidelijke kreupelheid waarbij aan de benen niet echt wat te vinden is, daarbij is het prima als je wacht met de DA bellen, ik bedoel niet voor ieder klein ding hoeft de DA te komen en kan je het best een paar dagen aankijken
maar bij dingen zoals dit, waarbij dus een bobbel op t been zit kan je het beste zsm de DA bellen!

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:06

klinkt eerder een peesklap, zou toch snel een da bellen!

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:47

Renske20 schreef:
meteen de DA bellen, mijn pony had dit toen ze van de veewagen afwam, was dus getrapt door een ander en de pees was beschadigd
die had ook een bobbel op haar been, been was warm en ze liep kreupel

Het kan idd best zijn dat hij is getrapt! De ponys waren namelijk dinsdag ochtend met zn alle uitgebroken en daarna heb ik het s'avonds ontdekt!

dank jullie wel! de DA komt waarschijnlijk morgen!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:01

het kan idd goed van een trap zijn ja!
veel succes ermee!!

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 10:35

dank je wel!

Dailonka

Re: Warme dikke bobbel op been, peesblessuren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:40

ik zou niet de da bij jou laten komen, maar er naar toe gaan. Eventueel kunnen ze gelijk een peesscan maken! Mijne had het ook en staat nu al 4 maand op stal met 2 keer per dag stappen en koelen. Over 2 maand mag ik weer voorzichtig beginnne.... Vooral rustig aan doen dus!! Succes

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:55

dank je wel allemaal! Vandaag was ik er weer en zn been leek wel nog dikker dan gisteren! morgen of overnmorgen komt de DA!!

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 09:23

Oke, er is een DA geweest, maar de instrucrise had dit al eerder mee gemaakt dus die wist het ook wel: het is dus een peesblessure, en ik kan een aantal maanden niet rijden, en van iemand anders heb ik gehoort dat als het tegen zit dat je noooit meer kan springen!!!
Hebben jullie nog tips voor mij?

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:26

moet ie volledige boxrust of moet je iedere dag wat stappen? en wat was het precies voor een peesblessure? onsteking, verreking, peesklap?

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 14:07

@ stalleke, waarschijnlijk is het een peesklap, ik moet elke dag een paar keer 10 minuten afspuiten en dan 10 minuten stappen en met coolgel erop enzo. Was er net ook nog, en zn been was al iets dunner! Hij gaat dus al vooruit!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:25

Doe je er ook een bandage met klei op? En voer je supplementen bij? Er zijn medicijnen die peesblessures helpen te genezen. Ze versnellen het proces niet maar zorgen ervoor dat ze pezen goed genezen! Heel vel sterkte, en jezelf netjes aan het behandelsche,a houden he!

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:17

heej een ander paard van stal had het ook en die had ook een bandage met klei dus die mag ik waarschijnlijk lenen. het gaat in iedergeval al ee stuk beter met Thunder!!

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:32

een kleine tip: onderschat een peesblessure ajb niet!! je paardje loopt straks niet meer kreupel maar de blessure heeft flink wat tijd voor herstel nodig. als het een ernstige is, kan dat wel een jaar duren! ik mocht er pas na 4,5 maand weer op stappen op de harde grond. ben nu 6 maanden bezig , maar ze mag nog niet naar buiten etc. de kans dat de pees weer scheurt is te groot. Herstel duurt erg lang en vergt veel geduld!

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:24

Idd heel belangrijk dat als zde dalijk al eerder weer goed loopt je dan niet meteen aan de slag gaat!

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:00

@ suus25 en stalleke, idd ik had al gehoord dat het de tijd nodig heeft om te herstellen. Ik spuit hem nu iedere dag 10 minuten af, daarna insmeren met coolgel en dan nog 10 minuten stappen. Dank jullie wel voor de tip!!

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:28

De dierenarts bellen hoor mijn verzorgpony had eerst ook bobbels op zijn pezen en ze waren ook warm en liep ook kreupel.De bobbels zijn wonden van de peesbeschermers en hij heeft ook een zwelling.
Is hij met bijde benen kreupel of eentje?????
Maar waarschijnlijk zijn de bobbels wondjes die gaan strak open maar bloeden niet hoor alleen de haren gaan eraf.(bij mijn verzorgpony)

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:45

@ horsielover, bij mijn pony kwam het doordat hij is getrapt door een andere pony en toen zijn zn pezen op gaan zetten! En hij is alleen links voor kreupel!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:29

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:10

Dit klinkt als een peesblessure
Zo te horen is je pony alleen kreupel als je erop rijdt wat een slecht idee was,dit kan best de blessure verergerd hebben.
Loopt ze ook kreupel als je er gewoon meestapt?

Ik zou je aanraden om volledige boxrust te doen,en alleen van de douche heen en weer en wachten tot je paard niet meer kreupel is
Heeft ze ontstekingsremmers gekregen?Is er een scan gemaakt?Dat laatste kan van groot belang zijn!(Is het eigenlijk wel)

Een peesblessure kan héél lang duren,hangt van de ernst af
Bij mijn vzpaard is er een ontsteking en een kleine scheur
We gaan nu de 5e maand in en hij heeft nog steeds boxrust

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:00

Bedankt voor de tips en adviezen iederee!!
Laatst bijgewerkt door Marr_ op 14-02-06 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:01

@ oosterhoff, handige site, dank je wel!
@ Blue_star, ja mn paard krijgt nu volledige boxrust! Als je er nu gewoon aan de hand mee stapt, loopt hij niet meer kreupel! Maar de bobbel zit er nog wel! Jij suc6 met jouw vzpaard!