Hengstigheid jonge merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soma

Hengstigheid jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:24

Hoi allemaal,

Ik heb een jonge merrie van 22 maanden. Ik heb haar nu 5 maanden en ze is al een paar keer hengstig geweest. Er staat bij ons een ruin waar ze het heeeeel erg goed mee kan vinden. De laatste keer is ze echt bijna 3 weken hengstig geweest, daagde de ruin steeds uit en plaste steeds een beetje (echt hengstig dus!).

Weet iemand of dit normaal gedrag is voor haar leeftijd? Moet ik het vergelijken met pubergedrag, dat het hormoonstelsel nog moet stabiliseren?

In de omgang met mensen is ze tijdens de hengstigheid normaal, ze reageert niet anders op aanraking, plast dan niet en 'plakt' ook niet aan je ofzo.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes
Soma

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:30

sommige merries zijn al hengstig met 1 jaar! Geen zorgen maken dus. Ik denk dat als je merrie niet anders doet tegen mensen dat je je geen zorgen hoeft te maken

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:16

normaal gesproken worden merries hengstig als ze ongeveer 1,5 jaar oud zijn. in het begin zijn ze er vaak nogal onzeker door, maar bij de jouwe is het geen probleem denk ik. mijn Flicka is 2,5 jaar, en soms is ze ook vrij lang hengstig. het moet even stabiliseren, en bij de ene pony duurt dat langer dan bij de andere. ik zou me er geen zorgen om maken, het ontwikkelt zich vanzelf.

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:58

Sommige merries worden al gedekt als ze twee jaar zijn. Zelf vind ik dat niet zo'n topper. Maar het is dus zeker niet abnormaal.

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:01

Het is heel normaal hoor dat ze al hengstig zijn op die leeftijd.
En dat het soms wat langer duurt is wel vaker in het begin.
Het kan geen kwaad.