Ik probeer het verhaal even kort uit te leggen. Mijn pony had een dag voordat we naar de nieuwe stal gingen nieuwe ijzers gehad. Hij stond er dacht ik goed op! Op de nieuwe stal natuurlijk snel gaanrijden en dat ging niet lekker. Hij liep niet lekker en het leek alsof hij de bak te zwaar vond. Hij had er echt moeite mee. Een tijdje gelongeerd en daarna het rijden weer opgepakt.
Op een gegeven moment liep hij weer niet lekker en ging ik hem maar weer wat rust geven en longeren. Rechtsom ging goed, maar linksom begon hij echt te vervelen enz. (lees uitbreken) Ik best wel geirriteerd, omdat hij dit vroeger als een spelletje zag. Ik dacht dus dat hij me weer flink in de maling aan het nemen was.
2 dagen later kwam de (nieuwe) hoefsmid en vertelde mijn vader (ik was op mijn werk, dus kon er helaas niet bij zijn) dat de andere hoefsmid te kleine ijzers had gebruikt en hem te kort had gezet. Yus heeft nu een soort van kneuzing/ontsteking. Advies van DA en hoefsmid was losgooien en wat longeren.
Losgooien gaat super, maar linksom wil hij liever niet. Longeren loopt hij rechtsom prima en linksom een beetje kreupel.(onregelmatig) Zodra hij moet draven linksom breekt hij uit. Ik merk dat hij pijn heeft, dus heb hem linksom alleen wat laten stappen daarna.
heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Wat kan ik het beste doen? Ik heb het andere topic hieronder ook al gelezen, maar daar kan ik geen info uithalen.. En nog een vraagje kan hij bv last hebben van zijn schouder?
ik heb er geen ervaring mee misschien dat je de ijzers weg kan laten halen eb laten groeien en gewoon blijvne proberen de hoevne groeien vnazelf weer aan dan heeft hij/zij et geen last meer van succes groetejs charelle
Ga er is vanuit dat een kneuzing (waar dan ook) bij jou ook erg lang gevoelig en/of pijnlijk kan zijn.
Hoelang is dit nu al?
Mocht het nog niet zo lang zijn, gun het dan nog wat tijd. Duurt het al wel langer, bel dan de DA om te vragen wat hij er van vindt, vertrouw je het echt niet, laat hem (DA) dan langskomen
swat ik begrijp is dat die nu nog op ijzers staat haal die er is onder uit en laat de hoef genezen en probeer het dan nog keer zo heb ik het ook gedaan met die van mij
of er meot een hoefzweer zitten bij je paard heb je hem daar op al laten na kijkken
Ijzers eraf halen is helaas geen optie. hij heeft heel slechte hoeven en die zullen dan gaan brokkelen (is al eens eerder gebeurd en toen liep hij binnen no-time op "eieren") Maar toch bedankt voor je reactie. oja en een hoefzweer is het niet!
wat jij zegt over ijzers er af ken ik! dat hij/zij dan op eieren loopt.
Mijn paard heeft een hele zomer in het land gestaan, en kon er ook niet uit (smit besloeg niet goed, andere moest zijn zooi opknappen en kwam met de mededeling dat ons paar echt GEEN ijzers meer onder KON!) Hele zomer op het land gestaan, alleen elke dag gepoetst (hij kon niet van het land naar stal lopen, te pijnlijk) Ook werden in het land zijn hoeven bij gehouden door de smit van toen (zorgen dart het niet verder achter uit zou gaan)
Wij zijn toen (op zijn advies) over gegaan op hoefschoenen (smitjes) misschien ook een tijdelijke oplossing voor jou? dan staat hij in principe zonder ijzers waardoor de hoef kan genezen, en kan het niet verder veel afslijten omdta je met rijden ed de schoenen aantrekt
ja, idd, ijzers eraf en zeker niet werken. Heb dit ook voorgehad. Smid had tot in t levend gekapt en daar nog s ijzers in genageld die 2 maten te klein waren. Ben dan meteen hoefschoenen gaan kopen, daar heb ik dan een mousse ingelegd, want zelfs de bodem van de schoen was nog te hard voor haar. Paard heeft zo een half jaar gelopen (wel regelmatig een keertje uitdoen en uitwassen natuurlijk) en daarna bleef ie tijdens het werk manken. Foto's laat nemen: wat bleek? Het paard had door te kort gekapt te zijn geweest een andere stand aangenomen waardoor er enkele spierscheurtjes ontstaan waren in de schouder. En doordat de schouder pijn deed, nam ze weer een andere stand aan die nadelig was voor het genezingsproces in de hoef en zo zit je natuurlijk in een vicieuze cirkel hee.
Dus is ze 3 maal naar kliniek geweest en schouder en hoef zijn daar gelijktijdig behandeld. Om een lang verhaal kort te maken: na anderhalf jaar is ze er weer helemaal bovenop en ze mag zelfs terug springen.
Mijn raad voor jou: ijzers af, niet werken, foto's laten nemen van zowel hoef als schouder en eventueel er een hoeschoentje onderzetten.
Dit moet je dan wel minimaal een jaar voeren zonder tussenposen wil je enig resultaat zien. De hoef groeit vanuit de kroonrand aan en duurt ongeveer een jaar tot de hele hoef zich vernieuwd heeft.