Fysiotherapeutische oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Fysiotherapeutische oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:05

Wie weet oefeningen die je kan doen om je paard losser te maken?

Ik ken wel deze:

Afbeelding

En deze:

Afbeelding

Weten jullie er meer?

Arrabel

Re: Fysiotherapeutische oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:06

Deze vind ik nog...

Afbeelding

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:45

Ga maar niet op eigen houtje doen, je kan als je het niet goed doet flinke schade aanrichten. Zeker met het voorbeen!
De 2e foto kan je beter uitlokken met een wortel of zoiets. Laat het liever eens voordoen door een fysiotherapeut!

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:50

heleenxx Helemaal ,mee eens! Nooit deze dingen zelf doen als je er geen verstand van hebt.Je richt veel meer aan.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 08:44

Maar wat voor oefeningen kan je dan wel zelf doen met je paard?
(Behalve de wortelproef)

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:44

Bij ons op stal zetten iemand zijn paard in het gangpad. met halster en deed de wortel richting de plek van haar stijgbeugel, de wortel tussen zijn voorbenen. Volgens mij kan je het het beste onder begeleiding van een fysio doen. of masseren als je toch wat wilt doen.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:47

Ik weet er ook nog wel een paar maar die heb ik geleerd van de fysio en dierenarts zelf zou ik er nooit aan beginnen.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:15

Zorg ervoor dat je eerst een warming-up doet, dus eerst stappen en draven. Je kan het idd beter uitlokken door een wortel dan forceren, als actieve rekking. Maar passieve rekkingen zijn effectiever, maar vergen techniek, vaardigheid en voldoende kennis. Je moet ze met voorzichtigheid en gevoel uitvoeren.
In het boek paardenmassage van Renate Ettl staan ook wat rekoefeningen met veel uitleg. O.a. dat als je gaat rekken in koude toestand je blessures in de hand werkt. Ze adviseerd te beginnen met massage en eventueel de actieve rekkingen (met een snoepje).
Rek 10 tot 30 seconden, als je paard het lekkers dan niet al te pakken heeft!! Korter dan 10 seconden, dan heeft rekken geen zin.
De hals links en rechts buigen, tot aan de bil en een soort buigoefening kan je actief uit laten voeren.

SirLuckido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:29

Boek Paardenmassage van Renate Ettl is echt een aanrader. Alhoewel je echt niet alle massagetechnieken zal toepassen krijg je wel een beeld van wat er allemaal mogelijk is.
Door de massagetechnieken te proberen en goed te kijken naar je paard zie je al snel wat ontspannend werkt. Die van mij vind strelingen van het achterbeen en zachtjes ronddraaien van de staart erg lekker en ontspant dan ook helemaal. Maar ook hierbij, forceer niets, gebruik geen kracht en let goed op de reactie van je paard! Wat je ook nog kunt doen is het zachtjes heen en weer schudden of trillen van de manenkam, dat werkt ook losmakend.

Laat anders inderdaad een keer een fysio je paard behandelen en vraag om tekst en uitleg. Laat het voordoen en voer daarna in het bijzijn van de oefeningen ook nog eens uit. Vaak ben je daar al een heel eind mee op weg geholpen!
Succes.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 09:28

SirLuckido schreef:
Boek Paardenmassage van Renate Ettl is echt een aanrader. Alhoewel je echt niet alle massagetechnieken zal toepassen krijg je wel een beeld van wat er allemaal mogelijk is.
Door de massagetechnieken te proberen en goed te kijken naar je paard zie je al snel wat ontspannend werkt. Die van mij vind strelingen van het achterbeen en zachtjes ronddraaien van de staart erg lekker en ontspant dan ook helemaal. Maar ook hierbij, forceer niets, gebruik geen kracht en let goed op de reactie van je paard! Wat je ook nog kunt doen is het zachtjes heen en weer schudden of trillen van de manenkam, dat werkt ook losmakend.

Laat anders inderdaad een keer een fysio je paard behandelen en vraag om tekst en uitleg. Laat het voordoen en voer daarna in het bijzijn van de oefeningen ook nog eens uit. Vaak ben je daar al een heel eind mee op weg geholpen!
Succes.

Dat is een goede tip!
Ik zal is kijken naar dat boek.

Aanstaande zaterdag komt er een osteopaat bij mijn paardje.