Spier/hoefbevangen door Kuilvoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowan17

Spier/hoefbevangen door Kuilvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 15:57

Ik vraag me af of een paard spierbevangen kan worden door het eten van eiwit rijk kuilvoer ( 1e snede) ??
In principe zouden paarden dus meer kuil moeten krijgen dan ze normaal gesproken hooi krijgen (ivm ruwe celstof) maar omdat het zo eiwit rijk is, voer je er dus automatisch minder van. Nu is dit ook weer niet goed, omdat de darmen zo niet echt op gang komen en zo de kans groter is op koliek.

Wij voeren nu gewoon droog hooi, maar hebben ook de mogelijkheid om kuil te voeren.

Nu is mijn vraag kan een paard spierbevangen oid raken door best eiwit rijk kuilvoer?

essie79

Re: Spier/hoefbevangen door Kuilvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:03

Als je hem opeens even goede kuil als hooi geeft (en hij staat weinig in het werk) kan je paard volgens mij zeker bevangen raken.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:00

Spierbevangen weet ik niet; dat heeft volgens mij ook meer te maken met hoe je met het paard werkt enz. Hoefbevangen kan in ieder geval wel, dus daar moet je goed voor uit kijken.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:27

Ik heb het nog nooit gehoord.
ik heb 1 keer een paard meegemaakt dat spierbevangen raakte maar die kreeg 5 kg krachtvoer en dat ook tijdens 2 rustdagen, dus dat was geen wonder. (n.b. niet mijn paard!!!)

paarden die hoog in training staan, zijn gevoeliger voor spierbevangenheid maar die krijgen vaak ook krachtvoer.

Waar je mss wel op moet letten, vooral als het om een sober paard gaat, is hoefbevangenheid. Daarbij gaat het niet zozeer om de eiwitten maar wel om de verhouding suikers (m.n. fructaan) in relatie tot vezels. Als de kuil laat is gemaaid, en lekker stengelig is, is het risico een stuk kleiner. Of geef wat oud, stengelig (graszaad-)hooi bij.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:36

Kan inderdaad en het is absoluut af te raden aan bevangen paarden te geven. Mijn merrie heeft chronische hoefbevangenheid en die is stabiel maar bij een paar handjes kuil staat ze weer met problemen