overdosis wormenkuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GuusHinnik

overdosis wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 15:05

vandaag was het weer tijd om de paarden te ontwormen.

ook mijn shet was aan de beurt.
wij een wormenkuur gekocht, en die ingesteld op 200 kilo.
nou is het dus zo dat die ring niet goed vat zat blijkbaar, en heeft hij heel de wormenkuur gehad.
nou heeft hij dus echt een super overdosis gehad.
wel meteen de dierenarts gebeld, en die zei dat hij er geen last van hoeft de krijgen.
zijn er mensen die dit ook wel eens hebben gehad, of er meer over weten.
maak me er wel een beetje zorgen om.
alvast heel erg bedankt

grid

Re: overdosis wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:13

2 x de dosis kunnen ze in ieder geval tegen , want dat moet je ook doen als je een bepaalde worm (geloof lintworm) wil bestrijden .

maar weet niet bij hoeveel x de dosis ze echt ziek kunnen worden? was meer dan een paar x in iedergeval.

DA zou denk ik ook wel anders gereageerd hebben als t ernstig zou zijn neem ik aan

succes ermee!

Sybelle

Re: overdosis wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:13

Zou me ook geen zorgen maken, hoor. Je kan iets van 5x de dosis geven bij een werkzame stof als ivermectine of pyrantel. Alleen met die moxi.... (ff kwijt wat de volledige naam is) moet je oppassen. Mijn shetten krijgen altijd 400kg trouwens. Beter teveel dan te weinig. Alleen als je altijd te weinig hebt gegeven (zeg niet dat jij dat gedaan hebt, hoor, neem aan van niet) en je pony dus veel wormen zou kunnen hebben, heb je kans op een enorme wormarfsterfte kan hij wat koliekerig worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:16

Niet erg hoor, dat hadden wij ook met ons shetveulen van 5 maanden. Hup die wormenkuur ging maar door, wij dachten ook dat de ring vast zat . En dat was de wormenkuur maar het shetje had alleen diarree (1 dag) verder niks.

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:16

mijn shet krijgt ook altijd 300, en mijn fjord 600 (en dat weegt hij echt niet)

Zou hem in de gaten houden, maar je hoeft je zeer waarschijnlijk geenz orgen te maken

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:23

Voor de meeste wormenkuren maakt het weinig uit, maar er zijn er een paar waarbij het WEL gevaarlijk kan zijn. Als de dierenarts zegt dat dat bij deze pasta waarschijnlijk niet uitmaakt, dan zou ik je niet teveel zorgen maken.

GuusHinnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 17:03

hij heeft eraquell gehad, dus met ivermectine
maar hij heeft een hele spuit gehad, dus voor 700 kilo, en hij weegt nog geen eens 200 kilo.
ik houd hem inderdaad goed in de gaaten, en maar hopen dat hij er geen last van heeft

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:43

Zal vast meevallen, je hoort dit echt veel vaker.

Rl_PrincEsS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:46

Meestal valt het wel iets mee vaak spugen ze ook nog wat uit!

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:43

Normaal gezien staat er iets over vermeld op de bijsluiter, zo uit het hoofd meen ik mij iets te herinneren dat bij ivermectine er pas een probleem is bij zeven maal de normale dosis (maar kijk ff in de bijsluiter, ik ben er echt niet zeker van!!)

Bij een veulen kan een overdosis WEL levensgevaarlijk zijn (voorbeeld van hierboven met een dagje diarree heeft dus erg veel geluk gehad!)

GuusHinnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:04

hij is 2,5 dus geen veulen meer, heb natuurlijk meteen de bijsluiter gelezen en daar stond niks in over een overdosis.
hij stond net lekker in de wei, te grazen en te spelen, dus ik hoop dat het allemaal meevalt

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:41

Valt wel mee hoor, heeft hij iig geen wormen meer!!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:42

ik heb het ook wel eens gehad bij mijn shetlander. ze heeft er helemaal geen last van gehad.