Paarden met stofwisselings/nierproblemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Paarden met stofwisselings/nierproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 14:47

Mijn fjord heeft wat last van zijn darmen en nieren. Met name zijn nieren kwamen eruit. Wie 'heeft hier ervaring mee en hoe is het behandeld?

Maarten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:58

Misschien als je wat duidelijker omschrijft waar het paard last van heeft dat mensen je wat beter kunnen helpen een paard kan namelijk op ontzettend veel manieren last hebben van zijn darmen en nieren

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:22

Het paard heeft last van zijn darmen/nieren Hij heeft geen koliek of iets, maar het lijkt gewoon allemaal uit zijn balans te zijn. Hij houd zich ontzettend stijf en toont niet lekker in zijn vel. Nu heb ik voor hem druppels gekregen, niet via de DA maar vanuit de humane fytotherapie. Solidago complex en trigonella complex. Maar ben gewoon benieuwd hoe andere paarden die iets soort gelijks hebben gehad behandeld zijn.

Maarten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:39

Wat voer je hem? Hoeveel kg hooi/kuil en krachtvoer?

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:44

Krachtvoer ong halve schep per dag. Daarbij nog wat wortels. Hij krijgt kuil, maar het aantal kilo's kan je niet geven aangezien dat gedaan wordt door de staleigenaar. Maar als je kijkt naar de portie lijkt het me normaal. Hij staat de hele dag (7.30 tot 17.00 ong) op het land. 's morgens eerst een kwart biks (Pavo Gaedingar) dan op het land. 's Middags uit het land ligt er kuil in stal. 's avonds krijgt hij van mij nog weer een kwart biks met wortels en laat krijgen ze nog weer wat kuil.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:36

Heb je dit voorgeschreven gehad door Gerrit Zomer ?
Die geeft nl ook Solidago complex en trigonella complex , voor dit soort dingen. Schijnt wel te werken voor de nieren en darmen.

Drainage compositum van groene os kan ook, heb ik goede ervaringen mee.

Shadow06

Re: Paarden met stofwisselings/nierproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:44

De pony die ik heb gereden had ook last van nierproblemen. Hier heb ik toen homeopatische druppels voor gekregen, maar weet niet meer hoe dat heette, volgens mij zat er een wit met donkergroen etiket op. Maar verder werd me aangeraden om dagelijks een flesje bruin bier te geven (vinden ze erg lekker ) en/of een scheut appelazijn door zijn eten of water.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:13

Vraag eens aan de DA om Phytorenal-F dit reinigt de lever en de nieren van gifstoffen. kan heel goed helpen. Mijn paard heeft hier ook eens last van gehad en dit heeft goed geholpen

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:16

Bedankt voor de tips !
@Xox ik maak eerst even deze kuur druppels af en laat dan denk ik een bloedonderzoek doen.
@Kiana, nee niet door Gerrit Zomer. Door een man hier uit het dorp.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:42

Soms kan osteopathie hier goed bij helpen. Hadden we niet toevallig al afgesproken? Er is altijd invloed vanuit de wervelkolom. Volgens mij hadden we al een afspraak staan? (tot donderdag... )

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 09:56

Ik wil alleen het beste voor mijn vriend uiteraard. Ben erg benieuwd wat je er donderdag aan kan doen om hem te helpen

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:06

Mij lijkt als je niks doet aan zijn voeding, het probleem blijft bestaan (kuil en tegenwoordig ook wortelen willen nogal eens nierproblemen veroorzaken) ik zou in ieder geval ook wat extra vitamines/mineralen aan je paard gaan geven, doordat je paard een verkeerde nier/leverwerking heeft ontstaat er een vitamine/mineralen tekort en daardoor stijfheid. Zoek een goed vitaminepreparaat van b.v. Pavo en voeg dat iedere dag aan de brok toe.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 10:44

Hij krijgt dit voer al zolang als ik hem al heb. Langdurige supplementen ben ik geen voorstander van. De hoeveelheid wortels valt reuze mee, nog geen kilo op een dag.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:21

mijn paard is hoefbevangen,dit is eigenlijk ook een stofwisselings probleem.iemand bij mij op de manege heefd me aangeraden om er een osteopaat bij te laten komen.nou maandag 13 februari is het dan zover.hoop dat hij me wat verder kan helpen.misschien voor jou ook een goed idee een osteopaat.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:37

Mijn paard blijkt een slechte eiwitvertering te hebben, mogelijk door een verwaarloosde wormbesmetting in Engeland waardoor haar darmen wat aangetast zijn.

Ze krijgt nu extra (makkelijk verteerbare) eiwitten in het voer (rantsoen was verder volgens DA zeer goed) en ze krijgt Thrive van de paardendrogist:

Thrive
Thrive is een voedingssupplement op basis van een ultrafijne kleisoort. Deze klei bindt het vocht in de darmen waardoor het voedsel meer volume krijgt. Deze compacte massa stimuleert de darmwerking en zorgt ervoor dat het transport door de darmen wordt vertraagd. Juist deze vertraging heeft tot gevolg dat er minder kans is op verstopping en dat het voer beter opgenomen wordt. Door de ultra-fijne structuur van de klei worden bovendien overtollige zuren geabsorbeerd. De klei bevat tevens belangrijke aminozuren zoals lysine en methionine en is rijk aan sporenelementen.

Thrive is een heel mooi product voor paarden die gevoelig zijn voor koliek als gevolg van krampen in de darmen. En ook bij paarden met vervelend stalgedrag, zoals luchtzuigen, kribbebijten of stro eten kan Thrive heel goed ingezet worden.

Met de toevoeging van Thrive aan het voer verbetert de darmperistaltiek (= het kneden van de darmen), hetgeen tot gevolg kan hebben dat uw paard lekkerder in zijn vel zit en minder gestressed gedrag vertoont. Speciaal voor paarden met stress-gedrag is er ook een variant van Thrive waaraan rustgevende kruiden zijn toegevoegd

Soms had ze ook water na haar drollen (drollen waren vrij goed vast), maar dat is hiermee ook opgelost en drollen zijn nu altijd hetzelfde eerst wisselde dat per dag

Maar weet niet wat verstandig is in combi met nierprobleem .
Ben benieuwd naar je ervaringen donderdag.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 16:35

lorelei schreef:
mijn paard is hoefbevangen,dit is eigenlijk ook een stofwisselings probleem.iemand bij mij op de manege heefd me aangeraden om er een osteopaat bij te laten komen.nou maandag 13 februari is het dan zover.hoop dat hij me wat verder kan helpen.misschien voor jou ook een goed idee een osteopaat.

Heleenxx die hierboven heeft gereageerd is osteopaat en zij komt donderdag

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:37

Mijn paard had ook last van zijn nieren en darmen en zijn hele stofwisseling was slecht. Hierdoor werd hij telkens spierbevangen. Van mijn nieuwe veearts heb ik drainage compositum gekregen en een mineralenmix. Na 1 maand waren zijn nieren weer in orde maar de darmen nog niet helemaal. Hij kreeg toen tonicum en mineralenmix, drainage comp. hoefte niet meer. Het gaat sindsdien super met Omar. De tonicum zorgt ervoor dat voedingsstoffen beter worden opgenomen uit de darmen en daardoor wordt zijn weerstand dan beter.

Omar mocht absoluut nooit meer kuil en ook geen bix meer. Hij krijgt nu gewoon hoor of voordrooghooi en een 5 granenmix.

Succes met je paard en hoop dat hij snel beter wordt.

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:45

Ik blijf bij alternatieve geneeswijzen toch een beetje kritisch... Ik had een hoefsmid die ook met een wichelroede aan de gang ging... Nou heb ik een hoefsmid voor de hoeven en hooguit het benen/pezenwerk, dus die komt niet meer bij mij, ik word zo moe van zo iemand die over druppeltjes enzo begint en over dat mijn paard niet in orde zou zijn (merrie 19 jaar, glimt je -ook 's winters- als een spiegeltje tegemoet, dat noemen we gepoetst van binnenuit) zonder dat ik erom vraag (!), volgens hem hadden alle paarden die hij testte, wel last van hun nieren. Ik heb dat iets te vaak gehoord... Ik sta er best voor open en raad alternatieve geneeswijzen helemaal niet af, maar kritisch blijven is juist bij die soort van geneeskunst goed. Ik heb altijd het gevoel dat de helft super weet waar ie het over heeft, en de andere helft kwakzalver is. En het kost nogal wat ook.
Daarom interessant hier te horen wie wat heeft toegepast voor welk probleem en daarmee een goed resultaat had. Succes

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:24

Ipsilonka schreef:
lorelei schreef:

Heleenxx die hierboven heeft gereageerd is osteopaat en zij komt donderdag

heel veel succes donderdag.laat je even weten hoe het gegaan is,ben erg benieuwd.maandag komt er een osteopaat bij mijn paard

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:45

Ipsilonka schreef:
Hij krijgt dit voer al zolang als ik hem al heb. Langdurige supplementen ben ik geen voorstander van. De hoeveelheid wortels valt reuze mee, nog geen kilo op een dag.

Je hebt m.i. helemaal gelijk met die supplementen. Het kan tijdelijk heel goed helpen, maar alles wat je extra toevoegt, moet ook weer verwerkt worden in het lichaam. Juist door de lever en nieren, die daardoor nog meer overbelast worden.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:44

Mijn paard is chronisch hoefbevangenheid en had ook nier en lever problemen. Die heeft nu sinds een jaar een aantal voedingssupllementen waar ze gigantisch van is op geknapt dus dat is geen probleem. Ik vindt ook dat bij zo'n probleem beter de dierenarts kan behandelen. Die van mij heeft toen die kuur Phytorenal F gehad en ging het daarna ook een stuk beter

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 22:22

stefje schreef:
Ik blijf bij alternatieve geneeswijzen toch een beetje kritisch... Ik had een hoefsmid die ook met een wichelroede aan de gang ging... Nou heb ik een hoefsmid voor de hoeven en hooguit het benen/pezenwerk, dus die komt niet meer bij mij, ik word zo moe van zo iemand die over druppeltjes enzo begint en over dat mijn paard niet in orde zou zijn (merrie 19 jaar, glimt je -ook 's winters- als een spiegeltje tegemoet, dat noemen we gepoetst van binnenuit) zonder dat ik erom vraag (!), volgens hem hadden alle paarden die hij testte, wel last van hun nieren. Ik heb dat iets te vaak gehoord... Ik sta er best voor open en raad alternatieve geneeswijzen helemaal niet af, maar kritisch blijven is juist bij die soort van geneeskunst goed. Ik heb altijd het gevoel dat de helft super weet waar ie het over heeft, en de andere helft kwakzalver is. En het kost nogal wat ook.
Daarom interessant hier te horen wie wat heeft toegepast voor welk probleem en daarmee een goed resultaat had. Succes

Ik ken een aantal andere diagnoses die deze meneer heeft gedaan ook + bij behorende paarden. Tot op de wervel nauwkeurig En niets aan de organen bij die paarden. Dus ik let zeker wel op waar ik heen ga en van wie ik een advies aanneem . Bovendien heb ik en dat gedaan en donderdag komt heleen. En mocht ik daarna nog geen goed gevoel van Pablo krijgen, dan is de volgende stap een bloedonderzoek van de dierenarts.

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:37

Zoals hierboven al genoemd is: Geen Kuil, maar voorgedroogd of gewoon hooi. Geen bix maar 5 granenmix met mineralen toevoeging.
Ik geeft zelf nog drainage compositum, darm compositum en blaas-nier compositum erbij.
Mijn merrie at haar box geheel leeg van stro was mega dik had grote hopen zeer vochtige mest. Nu na een maand of 3 heeft ze weer een bijna slank postuur, droge mest en de volgende dag als ik kom nog voldoende stro in haar box. Haar vacht glanst weer en ze kijkt veel helderder uit haar ogen. Ik hou dit dieet vast.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:56

ben even nieuwsgierig hoe het afgelopen is donderdag bij de osteopaat,heefd zij je paardje een beetje kunnen helpen?

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 16:18

Hij staat nu nog op rust, eind volgende week ga ik er weer op en dan weet ik of ie lekkerder in zijn vel zit