Een weekje terug kwam een stalgenoot tot de ontdekking dat een van de paarden bij ons op stal allemaal kleine bultjes op de hals en wang had zitten.
Mijn vraag is: wat zou dit kunnen zijn?
Het gaat om een paard op leeftijd (jaar of 22), ze is aan de magere kant, krijgt in ongeveer een kilo brok per dag (verdeeld over twee voerbeurten) en daarnaast voldoende kuil, verdeeld over 5 voerbeurten. Het paard is op het moment weinig in beweging (werd al langere tijd niet meer intensief bereden) en komt door omstandigheden (v. eigenaar) soms een dag niet buiten. Het paard is geen grote eter (nooit geweest ook) dus laat regelmatig kuil liggen.
Ik dacht eerst aan te veel eiwitten of iets dergelijks, maar ik meende dat dat vaak ook in de benen tot uiting komt, en dat is weer niet het geval.
Ik bel binnenkort zoiezo de veearts, want een aantal paarden moeten bijna weer gevaccineerd worden, dus dan vraag ik het hem dan even. Maar misschien dat iemand een idee heeft wat dit zou kunnen zijn?
Hebben jullie net nieuw hooi?Of een nieuwe baal kuilgras opengemaakt?Het kan dat er net iets inzit wat de bultjes veroorzaakt. Als het goed is dan is dat met het voeren van ander hooi zo weer over.
Dat zou inderdaad best eens kunnen. Er wordt regelmatig een nieuwe baal kuilgras opengemaakt. Op het hooi wat we hebben reageert ze niet, dus misschien moet ze maar even een weekje hooi eten, om te kijken of dat het was. Bedankt in ieder geval!