Sand-ex/SandClear/Lijnzaad enz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Sand-ex/SandClear/Lijnzaad enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 13:40

Wie kan mij wat meer over de werking en de reacties van het paard op dergelijke middelen vertellen? Wanneer en hoe vaak wordt dit precies gegeven; hoe voer je het (droge vorm/geweekt - poedervorm); welke middelen zijn er allemaal tegen zandkoliek (merken en vorm); hoe lang moet lijnzaad worden gekookt om de schadelijke stoffen er uit te halen; hoe veel en hoe vaak voer je lijnzaad om het zelfde effect te bereiken als de kant en klare middelen? Ik weet dat eea tegen zandkoliek is maar het gaat mij voornamelijk om bovenstaande vragen.

anne7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:12

Ik geef eens in de zoveel tijd (meestal twee keer per jaar) een kuur sand-clear. (van de paardendrogist) Dit zijn korreltjes en die geef ik gewoon door het voer. Een kuur is een week lang.

Verder geef ik ter preventie lijnzaaddoppen. Dit is een restproduct van lijnzaad, vermengt met melasse.
Je moet hier 2-3x in de week een emmer van voeren, en dan "schuift" het al het ware de maag en darmen leeg.
Mijn paard vindt het erg lekker en bij haar werkt het erg goed. (ze heeft in ieder geval geen zandkoliek meer gehad de afgelopen twee jaar )

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:57

Ik geef sandclear van de paardendrogist voor en direct na het weideseizoen. Soms test ik tussendoor de mest, neem aantal mestballen, doe die in een veeartsenhandschoen, water erbij, knoop aan de bovekant en laten bezinken. mocht er errug veel zand in de mest zitten, dan zakt dit naar beneden, in de vingers van de handschoen. ik heb van de veearts vernomen dat als de middelvinger vol zit (zand) dan een kuurtje sandclear van de paardendrogist extra.

lijnzaad voeren wij nooit, we geven op di en za lijnzaaddoppen. mijn eigen paard is gevoelig voor verstoppingen in de slokdarm en hij krijgt een sandclearkuur extra en voor de voor een handje lijnzaaddoppen per week.

meer info op www.paardendrogist.nl

Bravura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 13:50

magicrover schreef:
lijnzaad voeren wij nooit, we geven op di en za lijnzaaddoppen. mijn eigen paard is gevoelig voor verstoppingen in de slokdarm en hij krijgt een sandclearkuur extra

Mbt slokdarmverstopping; ik ben aan het afwegen om mijn paard Bravura (slokdarmverlamming ca 50 cm) het wel of niet te geven. Zij is 23 en heeft nog nooit een dergelijke kuur gehad. Daarom is het belangrijk te weten of men soms iets als bijwerkingen heeft ondervonden. Ook is het voor mij van belang te weten wat voor haar veilig is om te geven aangezien zelfs een wormkuur problemen in haar slokdarm geeft; zij kan nl helemaal niet slikken en alles moet "naar beneden glijden" (zelfs een wormkuur blijft in het stuk dat verlamd is zitten en zodoende krijgt ze het benauwd en/of raakt in paniek).
De brokjes kunnen nl niet geweekt worden heb ik vernomen (brokjes blijven ook in haar slokdarm hangen en deze zetten dan daar uit, wat niet de bedoeling is). Hoe is de werking van poeder dat in de slobber geweekt wordt of lijnzaad?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:53

rocky eet zand en voer hem daarom zonnebloem ollie bij
rocky krijgt elke avond poerder ( alleen in de winter) zitten vitamine op

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:55

Hoe die werking is, zou ik niet weten. Misschien weet de veearts meer of de paardendrogist zelf? Zouden de brokjes met appelmoes in een grote spuit wel lukken dan? Spuit halen bij de apotheek, appelmoes (zonder stukjes) en brokjes erin en spuiten maar.

Sybelle

Re: Sand-ex/SandClear/Lijnzaad enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:22

Ik gaf altijd twee keer per jaar een sandclear kuur maar met 7 pony's gaat dat een beetje in de papieren lopen en bovendien vinden 2 ervan het niet lekker. Dus nu kook ik een keer per maand een kilo lijnzaad. Dat doe ik in 2 grote soeppannen, in iedere pan een halve kilo. Een heleboel water er op en dan gas er onder en roeren tot er bubbels met wit schuim ontstaan. Dan laat ik het nog even sudderen tot het echt slijmerig is. Voor de smaak doe ik ook nog flink wat suiker door het water. Met een kwartier is het slijm en dan zet ik het gas uit en laat de pan staan. Daarna wordt het nog een beetje steviger. Twee dagen achter elkaar krijgen ze dan een flinke klodder lijnzaad smurrie over hun brok. Het slijm zou het zand mee nemen, net zoals psyllium korrels slijm vormen in de maag en het zand dan mee neemt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:09

Met sandclear etc heb ik geen ervaring maar met lijnzaad wel. Ik kook nu iedere week een kopje lijnzaad voor mijn paard. Ik doe dus 1 kop op ongeveer 1,5 -2 liter water. Ik laat het altijd bijna een half uur koken maar 10 minuten schijnt al genoeg te zijn. Wel goed opletten dat het niet overkookt want het is echt een slijmerige bende.

Dat slijm is juist het goede van lijnzaad. Het ziet er dus uit als behangplaksel met hele kleine zaadjes erin. In de darmen wordt allerlei troep door het slijm meegevoerd.

Juist omdat het zo slijmerig en glibberig is denk ik dat jou pony het wel weg kan krijgen. Die zaadjes zijn in ieder geval te klein om verstoppingen te veroorzaken.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:19

ik heb mijn paard laatst een kuur sand clean(of was het nou zand weg) gegeven... en heb nou niet het idee dat het gigantisch aangeslagen heeft.
ik vind het ook echt zooi.... het is poeder wat je over het (droge!) voer moet strooien. wanneer het in aanraking komt met water of kwijl:P worden het glibberige stukjes... echt heel ranzig het is net kauwgom of eeuh van die glibber snoepjes. ik vind het doodeng dat het in dr slokdarm ofzo blijft hangen die glibberzooi, juist omdat het echt hele stukkken klont gaan worden.

neuh... ik vind lijnzaad dan een fijner idee, dat is 1 glibberige massa, maar wel zonder stukken

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:01

fransje23 schreef:
Wel goed opletten dat het niet overkookt want het is echt een slijmerige bende.

O god, ja dat heb ik ook eens gehad. Hele gasstel onder de glibber. Net snot en er mooi niet af te krijgen, alles glibberde weer terug. Ben gewoon een half uur bezig geweest. Maar moet toegeven dat mijn gasstel zelden zo schoon is geweest als vlak daarna...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:41

He, kijk, dat is info waar ik iets mee kan! Sybelle, ik zou dan dat lijnzaadgoedje door de slobber mengen zodat ze niet 1 grote klont lijnzaad binnen krijgt. Werking blijft dan hoop ik het zelfde?
In ieder geval allemaal bedankt voor de informatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:22

*Wie kan mij wat meer over de werking en de reacties van het paard op dergelijke middelen vertellen?

Mijn paard had geen bijwerkingen toen ik haar een sand-gard kuur gaf

*Wanneer en hoe vaak wordt dit precies gegeven;

Sand-Gard geef je 7 dagen lang 1 keer per dag door het voer. Het is dus een kuurtje die je na een aantal weken weer zou kunnen herhalen

*hoe voer je het (droge vorm/geweekt - poedervorm);

Sand-Gard zijn kleine zaadjes die je door nat voer heen mengt

*welke middelen zijn er allemaal tegen zandkoliek (merken en vorm);

Sand-Gard is de enige die ik tot nu toe gebruikt heb, meer weet ik er zo uit mijn hoofd ook niet

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoorden!

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:09

ik heb een paardje wat zand eet daaromv oor ik gewoon zonne bloem ollie bij over het eten en verder niks en dit werkt prima
nooit mee last gehad

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 07:58

[quote="Gast3901"] *hoe voer je het (droge vorm/geweekt - poedervorm);

[/quote]

Zet dat in nat voer ook nog uit, of blijft het zoals het is? Doe je dit pas op het laatste moment door de slobber?

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:32

Gekookt lijnzaad kan je gewoon door de slobber doen.
Zelf heb ik eerst zand-weg gebruikt, maar dat wordt inderdaad een vieze gummy achtige bal. Ze vonden het ook niet lekker.
Nu kook ik elke week twee koppen lijnzaad in een liter water (half uurtje) en doe het door de slobber. Ze eten het snel op, dus kennelijk is het smakelijk. Gelukkig heb ik het nog steeds met koken in de pan weten te houden, want die slijmlaag schoonmaken lijkt me geen pretje }>

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:01

Ik heb dus ook een zandlikker.....echt vervelend.
Ik heb tot nu toe altijd sand-clear gegeven.
Ik meng dat door appelmoes heen anders eet hij het niet.

Maar lijnzaad is daarvan de werking ook goed?
Wat kost dat?
Ik vind de sand-clear vrij aan de prijs ..dat is op zich niet zo heel erg maar ik geef meestal 2 van mijn ponys dat en dat vliegt zo een emmer erdoor.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:26

jacqueline schreef:
Ik heb dus ook een zandlikker.....echt vervelend.
Ik heb tot nu toe altijd sand-clear gegeven.
Ik meng dat door appelmoes heen anders eet hij het niet.

Maar lijnzaad is daarvan de werking ook goed?
Wat kost dat?
Ik vind de sand-clear vrij aan de prijs ..dat is op zich niet zo heel erg maar ik geef meestal 2 van mijn ponys dat en dat vliegt zo een emmer erdoor.

lijnzaad kost in een tuincenter ongeveer 20€ voor 25 kg. Per paard 100 gram, dit twee keer per week. Ook in kleinere zakken van 3 kg verkrijgbaar bij de vogelvoederafdeling.
Ik vind sand clear ook duur en koop 5 kg psylliumzaad (waarvan sandclear gemaakt is) bij de apotheker voor 48€. Voor de echte zandlikker gebruik ik naast lijnzaad en af en toe deze psylliumkuur in een reeks van 6 dagen. Psyllium geef ik droog, het zwelt wel wat op, maar de zaadjes zijn zo klein als een vlo en dus is een verstopping wel onwaarschijnlijk denk ik.
Of de werking van lijnzaad even goed is? Aangezien sandclear en consorten allemaal van psyllium gemaakt zijn denk ik dat het toch iets beter werkt dan lijnzaad. Moest de werking gelijk zijn zou de fabrikant zeker het goedkopere lijnzaad kiezen.

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:20

Kris hartstikke bedankt voor je uitleg.

Dan moet ik toch echt die zaadjes blijven gebruiken want hij likt echt zwarte grond op dan volstaat lijnzaad denk ik niet, ga maar geen risico lopen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:30

[quote="Bravura"][quote="Gast3901"] *hoe voer je het (droge vorm/geweekt - poedervorm);

[/quote]

Zet dat in nat voer ook nog uit, of blijft het zoals het is? Doe je dit pas op het laatste moment door de slobber?[/quote]

Nee, het zet niet uit.
Ik gooi het in de slobber en voer het dan gelijk (als het afgekoeld is) anders gaat het zo klonteren en wordt het zo'n droge drap....
Dus het zal ong. 10 minuten staan.

Havik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:17

wat bij mijn paarden erg goed helpt is oud wit brood geven, het beste is dan nog dat turkse brood, is trouwens ook erg goed voor paarden die aan de diarree zijn.

soesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:04

GEEL lijnzaad hoeft niet gekookt te worden. En heeft dezelfde werking als lijnzaad wat wel gekookt moet worden. Prijs is ook zeer gunstig. Dit scheelt veel tijd en genknoei. Op homeovet.nl staat meer info hierover.

soesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:07

Oh ja nog een aanvulling: Klik op paarden/verzorging. Daarna op "zand eten". Het product heet linosan.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:40

miriamrocky schreef:
rocky eet zand en voer hem daarom zonnebloem ollie bij
rocky krijgt elke avond poerder ( alleen in de winter) zitten vitamine op

Dat is dus totaal onzinnig, want alleen zandclear (psyllium!) en gekookte lijnzaad hebben een zandbindend effect in de darmen en kunnen gevormde 'stenen' in de darmen afbreken. Andere vormen van lijnzaad of andere olieen / middeltjes hebben geen effect.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:54

Lijnzaad heeft een positieve werking op de slijmlaag in de darmwand wat helpt bij zand in de darmen. Toch zou ik eerder voor een kuurtje met psyllium korrels gaan, dit is hier ook echt voor geschikt. Lijnzaad moet je eerst nog koken vanwege't blauwzuur en over het algemeen wordt het eerder gegeven voor een glanzende vacht en de algehele conditie.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:12

Ik kook heel regelmatig lijnzaad, grote oude pan vol, ong. eens in de twee weken. Even goed de kook erover en dan laten afkoelen. Ik heb de pan daarna in de stal staan en ze krijgen het s' avonds door de muesli gemengd met warm water. Als je de lijnzaad met ruim water kookt is het ook dunner, mengt makkelijker. Het heeft als voordeel ook dat je paard er heel mooi van gaat glimmen en goed door verharingen heen komt. Ze vinden het ook heel erg lekker, met als gevolg heel veel gesmak.....
Ik koop zo'n grote zak vol, net zo groot als een zak voer, gewoon bij de zaak waar ik mijn voer koop. Ik dacht dat de prijs zo rond de € 12,- ligt. Veel voordeliger dan al die kuren en met veel meer prettige bijwerkingen (behalve dan het werk en de oude pan).