Rode vlek & streep in/tegen witte lijn, beide voorhoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Rode vlek & streep in/tegen witte lijn, beide voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 15:21

wat is dat? ik weet dat normaal gesproken rode/paarse vlekken zoolkneuzingen zijn, wat opzich logisch is gezien de harde bevroren bodem van de laatste weken, en mn paarden stonden wel gewoon iedere dag buiten incl soms gekdoen en rennen enzo
maar dat Q bij alle 2 de voorbenen een rode vlek en rode streep heeft in/tegen de witte lijn dat vond ik erg vreemd

de DA was weg ivm spoed dus die kon ik niet te pakken krijgen, mn smid kan ik vanavond pas bereiken, maar ik ben benieuwd of iemand hier het weet?

t is niet gevoelig en hij loopt er ook niet kreupel op
wel liep hij een week of 2 geleden erg kort en stijf met zn voorbenen, nu dus niet meer

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:59

kan een restand zijn van bevangenheid.
je paard is waarschijnlijk of bevangen geweest of heeft er heel dicht tegenaan gezeten.
voorzichtig mee zijn.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 21:03

ik dacht dus idd dat dat het was, ik had het er nog met rowy van bokt over aan de telefoon, dat ze bij bevangenheid ook iets laten zien bij de witte lijn..ik wist alleen niet zeker of dat ook rode plekjes/strepen waren

maar hoe kan hij bevangen zijn geweest? hij doet iedere dag exact hetzelfd en dat is: zo goed als niets behalve 10 uur weidegang
(hij staat nml tijdje stil/licht recreatief rijden ivm net niet lekker lopen in de bak)

gister is hij weer wat langer mee geweest naar buiten, maar als het van gister zou zijn zou hij vandaag toch niet staan spelen in de wei en zuiver lopen?

paar weken terug vond ik hem aan 4 benen kort/stijf lopen dacht dat het weer vanuit zn rug/bekken kwam zoals altijd, tot ik vanmorgen dus die rode plekjes zag
achter heb ik niet kunnen kijken ivm kramptrekken

hij krijgt iedere dag hetzelfde eiwitarme voer, er staat geen gras in de wei en hij krijgt altijd hetzelfde goede hooi, ik snap er dus echt niets van als het idd bevangenheid is/was...

ik ga mn smid nog eens proberen te bellen die zal het vast weten

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:11

er zijn meerdere oorzaken voor bevangenheid.
het kan door een onsteking elders in het lijf komen of zelfs door een x te steigeren en met een harde klap neer te komen!
te veel om op te noemen in elk geval.
wat ik uit jouw verhaal lees is er nog iets.
winterwei!
bij koud en zonnig weer komen er extra suikers in het gras veel mensen weten dat alleen niet.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:25

mariska32 schreef:
winterwei!
bij koud en zonnig weer komen er extra suikers in het gras veel mensen weten dat alleen niet.

Idd, hier is mijn pony ook bevangen door geraakt(wel niet in de winter, maar in de herfst toen het kouder werd). Dit komt vooral bij 'gestressd' (dus helemaal kaal gegraast) gras voor.
Mijn pony stond zo als altijd 24/7 buiten, stond nauwelijks nog een sprietje, kreeg ruim hooi bij gevoerd en was nog drachtig ook(dus het fabeltje dat drachtige merries niet bevangen kunnen raken klopt dus ook niet).
Deze merrie heeft van de zomer bij de hengst op het dikke gras gestaan waardoor ik haar(na ietsje schraal weg gebracht te hebben met de boodschap dat ze wel iets aan mocht komen in haar vakantie) moddervet op gehaald heb. Toen was er niets aan de hand.

Bevangenheid kan je ook voelen aan de hartslag in de koot, warme voeten, het bekende 'op eieren lopen' en binnen een paar weken kan je boven aan de hoef al wat ribbels voelen.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 21:30

we hebben geen gras, echt een kale zandweide, waarin ze overdag dus onbeperkt hooi krijgen

wel staat hij altijd buiten ook als de grond keihard is(hij timmert anders zn stal in elkaar en heeft daardoor al eens een spronggewricht flink beschadigd) maar omdat alle 4 de paarden hier iedere dag zolang het licht is buitenstaan doen ze eigenlijk zelden echt gek, zeker als de bodem slecht is houden ze zich wat in

maar hij en de 2,5 jarige spelen wel vrij lomp met elkaar en steigeren doet hij ook veel...

ook hebben ze afgelopen maand voederbieten gehad, zoals iedere winter, en echt voederbietne dus geen suikerbieten

ik snap er dus echt niets van, hou hem al 6 jaar op deze manier en hij heeft nooit zoiets gehad, de anderen ook niet

de pony had weleens zo'n rood/paarse vlek in haar hoef dat was dna van een zoolkneuzing, soms kwam er dan nog een hoefzweer bij
maar in beide voorhoeven iets roods dat heb ik nog nooit gezien
ene voorbeen ene rode vlek de ander ene smal rood streepje, heel raar
stom truwens, ik had mn digi in mn jaszak zitten en heb er geen foto van gemaakt...dat doe ik morgen!

om 23.00 is mn smid thuis en kan ik bellen zei zn vrouw net

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:25

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:08

tnx, daar had ik al gekeken en ook op hoofcare, maar niets over rode vlekjes kunnen vinden helaas

maar ik weet al wat het is

hij heeft witte hoeven, dus ik heb ze helemala schoongeschrobt incl onderkant, zodat je het nog beter kan bekijken en zn hele zool is rood/paars, Steffi was vandaag bij hem (zij is ook gewoon DA) en het is een hele flinke zoolkneuzing
zn hoornlaag op de zool is erg dik, en dus vrij ongevoelig, daardoor merkt hij het dus niet als hij op bv bevroren grond zoals afgelopen weken, te gek doet en hij steigert veel samen met Wisje, en land dan hard op de grond

hoefsmid heb ik inmiddels ook gesproken en die bevestigde idd dat rode en paarse plekken(en zoals nu dus voorin de hoef rode vlek en de hele V-vorm naast de straal is aan beide kanten vd hoef echt rood/paars) dat dat idd een fikse zoolkneuzing is

bij hoefbevangenheid is een verbreding vd witte lijn te zien. rode plekken zoals Q nu heeft zijn kneuzingen

ik vond t al raar dat Q tijdens de buitenrit zondag steeds uit zichzelf in de berm ging lopen, normaal loopt hij altijd op straat en krijg ik hem amper de berm in, maar met zn paarse/rode voetjes snap ik wel dat hij uit zichzelf al de berm in ging
dus we doen ff rustig aan

zal morgen eens kijken of ik ze zo schoon krijg dat het ook op de foto zichtbaar is, ik heb het zoals bij Q nog nooit gezien!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:18

Hmm dat in de berm lopen doet Liek ook heb je zondag wel gezien... Moet ik nu zijn hoeven even gaan onderzoeken? Dat doet hij al een paar weken, voorheen altijd op het harde, nu zoekt hij het zachte zelf op...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:30

liek heeft ook witte voetjes he(iig 3 witte en 1 zwarte ofzo dacht ik?) schrob de onderkant ff goed schoon en dan kan je kijken of je een verkleuring ziet
maar heeft liekie op bevroren bodem of op grond met allemaal steentjes erin gelopen ofzo de laatste tijd? want ze moeten hun zool echt flink hard stoten(bv op een kei gaan staan of gek doen op een keiharde ongelijke grond, zoals onze bevroren wei) voordat ze zo'n mega zoolkneuzing hebben
op een steentje staan geeft meestal 1 zoolkneuzingkje, en als t scherp en diep was kan er een zweertje onder komen(dat had desje best vaak) maar dan willen ze niet meer op t been staan

maar je kan t beste ff kijken of je een verkleuring ziet in zn hoeven, en anders ff aan Ben vragen of hij met een visiteertang ff wil kijken of liek gevoelig is ergens op zn hoeven

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:35

Liek heeft voor ijzers he... Wel heeft hij aan de buitenkant van zijn hoef (weet allemaal niet hoe dat heet hoor ) een rode vlek zag ik vanmiddag. Ze komen elke dag buiten dus ook op bevroren grond, hij kan weleens racen, maar bokken o.i.d. doet hij nooit! Steentjes hebben we wel opgelopen maar zoals ik al zei heeft hij voor ijzers. En achter... Tja, je hebt zelf gezien hoe hard die hoeven zijn, daar kom ik met de hoevenkrabber niet eens tussen. Ik denk dat steentjes achter ook niet echt veel kans krijgen om ergens te gaan zitten vervelen
Vandaag met de les alweer te horen gekregen dat Liek netjes loopt, stapt goed over, ruim, regelmatig en recht. Dus hij laat ook niets zien in de bak. Jij hebt zondag ook niets raars aan hem gezien toch?

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:37

Oh en Liek heeft indd 3 witte en 1 zwarte hoef. Linksvoor zwart.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:45

des stond vierkant op ijzers toen het iedere 3 maanden raak was met een zoolneuzing werd vaak nog ene zweer ook, dus dat ie op ijzers staat maakt vrij weinig uit, want als ze op een kei of flinke steen ofzo staan die tussen t ijzer past, kneust de zool alsnog

Q heeft ook superharde hoeven, vergelijkbaar met die van liek zo hard vandaar dat Q dus zo tekeer gaat op hobbelige bevroren bodem zonder dat ie voelt dat t pijn doet, tot het dus echt erg gekneusd is

maar jullie wei is vrij gelijk toch? gewoon gras en beete vlakke (bevroren)modder
je kent ons heuvellandschap in de wei he, zo'n bodem kneuzen ze hun zolen gemakkelijk, maar in principe is 1 steen of hobbel genoeg voor een kneuzing, als ze er precies op gaan staan

kleine steentjes doen meestal niets, formaat kiezel ofzo, dat maakt idd geen kans in liek zn hoeven
heb zondag idd niets aan hem gezien, behalve dat hij graag in de berm ging lopen, net zoals Q deed, terwijl ik Q er normaal zelfs met geweld amper in krijg!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:49

Ach miss moet ik me niet zo druk maken en gewoon denken dat hij denkt dat zijn hoeven en ijzers minder slijten in de berm
Indd onze wei is redelijk gelijk, en nu met de winter staat hij alleen buiten. Wel naast anderen, maar alleen... Nu krijgt hij hengstestreken, denk vanwege het weer