Gevoellige hoefzool door beslaan of een ontsteking..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Gevoellige hoefzool door beslaan of een ontsteking..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 06:16

Mijn lieve Winnie is afgelopen vrijdag beslagen, hij liep zowel vrijdag als zaterdag goed en zondag stond hij ineens steenkreupel op stal!

Ik heb gisteren de hoefsmid erbij laten komen, mijn pluizenbol is niet zomaar kreupel, dan moet er echt iets loos zijn! Zijn rechterhoef is ook niet warmer dan de linker en zijn been is verder ook niet dik.

De hoefsmid vermoed dat het 3 dingen kunnen zijn:

- Hij is te kort op het ijzer gezet.
- De takken van het ijzer waren ongelijk waardoor hij een zoolkneuzing heeft opgelopen
- Hij is ergens in gaan staan, wat een hoefzweer moet worden

De smid verwacht niet dat hij vernageld is, anders had hij er meteen last van moeten hebben.

Ik maak me toch een beetje zorgen Die bolle is echt nooit kreupel, dus ik schrok wel dat hij nauwelijks kan lopen!

Hij is nu helemaal van de ijzers af en heeft om zijn rechtervoetje een verbandje zitten wat de druk een beetje wegneemt. Mij is aangeraden een paar dagen in de soda te zetten en hem nog even ingepakt te houden, mocht er dan een ontsteking zijn dan komt deze er naar verwachting sneller uit. Als het niet met een paar dagen beter gaat komt de smid terug en gaan we verder kijken wat we moeten doen.

En lopen op de zachte ondergrond, daar merk ik al verschil in, zodra hij in de bak loopt is de druk kennelijk veel minder en loopt hij al aanmerlijk beter, dus ik denk ook dat het een kneuzing is.

Hopelijk is hij er snel bovenop, hij is ook zo'n bikkel!!

Ik heb gelukkig een goede smid, ik ga er al dik 2 jaar heen en nooit problemen gehad. Daarbij kwam ze gisteren toch meteen even kijken, zonder morren, ook omdat ze zich schuldig voelde! Dat spreekt toch wel van goede wil!

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 07:50

Dit doet me toch denken aan vernagelen of tekort bekapt. Daar hebben ze lang niet altijd direct last van. Veel beterschap in elk geval.

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 07:57

Ik wacht het even af, als het een hoefkneuzing zou zijn moet het met een paar dagen beter gaan..

Heb er gewoon prut van geslapen vannacht, was al om half vijf wakker vanmorgen

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:26

Als een paard is vernageld dan is dat tijdens het beslaan al te merken, mijn paard is laatst vernageld en liep de volgende dag kreupel. Hij kon niet op die voet staan.5 weken later en een veearts rekening van 500 euries loopt mijn paard weer goed, maar mag voorlopig de harde weg niet op.

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 18:58

Die bolle van mij liep daarstraks al beter, niets slechter, ik verwacht dus in dit geval dat het reuze mee valt!

Pak van mijn hart!

Hoorde van Carola het verhaal Marleen, wat een drama!

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:58

hij is gelukkig weer op de been maar duurde wel 4 weken, en mag voorlopig de straat niet op maar dat vind ik niet erg

Ir111

Re: Gevoellige hoefzool door beslaan of een ontsteking..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 07:54

Tallie1979 schreef:
Mij is aangeraden een paar dagen in de soda te zetten en hem nog even ingepakt te houden, mocht er dan een ontsteking zijn dan komt deze er naar verwachting sneller uit.

Als het een ontsteking is dan werkt dat idd zo. Maar als je smid je paard per ongeluk te kort bekapt heeft waardoor de zool tijdelijk te dun is werkt dit alleen maar averechts. Dan maak je een dunne gevoelige zool alleen maar weker en gevoeliger. Als de hoef helemaal niet warm is zou ik in dit geval de voet niet weken.

Maar goed, ik lees dat het gelukkig al beter gaat. Fijn voor je (en voor je paard).

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 08:48

Gisteren wel geweekt, maar dat zal ik vanavond niet meer doen als hij nog steeds goed loopt.. Nog wel zijn hoef goed ingepakt gister!

Gisteravond liep hij nog beter dan gistermiddag. En zijn hoef is niet warmer dan van zijn linkervoet.

gvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:21

Tallie1979 schreef:
Mijn lieve Winnie is afgelopen vrijdag beslagen, hij liep zowel vrijdag als zaterdag goed en zondag stond hij ineens steenkreupel op stal!

I- Hij is te kort op het ijzer gezet.
- De takken van het ijzer waren ongelijk waardoor hij een zoolkneuzing heeft opgelopen
- Hij is ergens in gaan staan, wat een hoefzweer moet worden

Ik heb gelukkig een goede smid, ik ga er al dik 2 jaar heen en nooit problemen gehad. Daarbij kwam ze gisteren toch meteen even kijken, zonder morren, ook omdat ze zich schuldig voelde! Dat spreekt toch wel van goede wil!

Een goede smid zet een paard niet te kort op de ijzers en laat of maakt ook niet de takken ongelijk.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:25

Een goede smid kijkt naar het paard en zal het beslag aanpassen aan wat hij ziet. Als dat inhoudt dat de takken ongelijk moeten zijn, so be it.

Mijn smid heeft weleens een ijzertje bij mijn paard scheef onder geslagen, zodat ze beter kon glijden (slidingplates).

En te kort bekappen of vernagelen kan iedere smid overkomen.

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:56

Uiteindelijk lijkt het tot nu toe met een sisser af te lopen, ik ga het vanavond weer zien.

Fouten zijn menselijk en het is alleen aan de mens achter de fouten om de juiste reactie te geven. En mijn smid heeft goede wil getoond door meteen te komen ( op zondag nog wel!! ) Wat haar in mijn ogen wel een goede smid maakt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:16

gvo schreef:
Een goede smid zet een paard niet te kort op de ijzers en laat of maakt ook niet de takken ongelijk.

Tot op heden zijn smeden ook maar mensen... en mensen maken nou eenmaal wel eens fouten. Als de smid er maar eerlijk voor uit komt en het netjes oplost!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 19:39

Ir111 schreef:
Tot op heden zijn smeden ook maar mensen... en mensen maken nou eenmaal wel eens fouten. Als de smid er maar eerlijk voor uit komt en het netjes oplost!

Precies wat ik zeg in mijn voorgaande reactie Ik was alleen in een poetische bui

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 09:18

Nou, het is toch erger als we denken.. Dat word een ritje kliniek vanmiddag..

Hij mag bij meneer van Nassau op visite en moet op de foto. Ik ben me gisteren rotgeschrokken wat de arts van Visdonk zei. Hij vind het te lang duren voor een zoolkneuzing, dus het moet wat anders zijn.

Ik hou jullie op de hoogte!

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:29

Sow Tal, ik lees het nu pas, dat is effe balen! Veel succes vanmiddag en ik hoor het wel!

Knuf voor jullie allebei

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 07:20

hoe is het afgelopen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 07:34

jeutje.......... sterkte voor jullie Tallie

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 08:57

Hij blijkt artrose te hebben.. Ik ben er nog stuk van.. Het is niet in hele erge graad, maar het zit er dus wel.

Hij krijgt vandaag speciaal beslag zodat hij snel weer het heertje is.

Waarschijnlijk is het nu wel aan het licht gekomen omdat hij op fout beslag heeft gestaan. Zijn hoeven zijn beiden bijzonder gevoellig, dus het kan van alles zijn.

Vanavond halen we hem op, hopelijk loopt hij dan snel een stuk beter.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:16

godsiedorie zeg!...wel vervellend allemaal voor je winnie..is het al in een ver stadium de artose?????..maar goed met speciaal beslag is het nog niet het einde van de wereld maar wel erg #@%#@% voor jullie hoor!

heel veel sterkte!!!

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 09:42

Hij heeft een 2. Opzich is het dus nog geen man overboord.. Ik zal echter wel rekening moeten houden met beperkingen.

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:58

Jeetje meid, daar wordt ik wel even stil van hoor

Is hij nu al weer veilig en wel bij je thuis?

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 10:01

Nee Lies, ik haal hem vanavond op. Hij krijgt vandaag mooie schoenen waar hij beter op moet lopen.

Ik ga hem vandaag halen en dan flink met hem knuffelen, ik ben blij dat hij voorlopig nog bij me blijft

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:25

Ik hoop dat hij snel aan zijn nieuwe schoenen gewend is en makkelijker loopt. Heeft hij breakoverbeslag gekregen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:52

ach .......... sterkte hoor!........ maar met nieuwe nikes gaat dat best wel goedkomen

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 21:44

Ja, hij heeft inderdaad breakover beslag. Volgens van Nassau is het een prachtige fjord met prachtige voeten, maar volledig verziekt door de smid. En omdat de smid hem in dit geval verkeerd heeft beslagen is hij slecht gaan lopen en is nu de artrose aan het licht gekomen.

Maar het was om te janken wat eronder lag zoals van Nassau zei. Hij vind dat ik op zoek moet naar een anders smid, hij zou een goed woordje voor me doen bij een van zijn leerlingen zodat ik wellicht bij hem terecht kan.

Ik moet het even laten bezinken en dan ga ik maandag mijn ex smid bellen.