Vreemd gedrag met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadowboy

Vreemd gedrag met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 13:18

Vandaag heb ik op een fries paard gereden. Zij wordt dressuurmatig gereden en wij vondden dat zij zich raar gedroeg bij het meisje die er altijd op rijdt. Hij loopt al erg lang onregelmatig en wil ook niet mooi aan de teugel lopen. ik zal vertellen hoe het ging.
Ik begon haar te borstelen. Vond ze heerlijk, stond er lekker ontspannen bij.
Toen ik met het zadel aankwam gingen de oren al plat en begon ze te bijten naar mij, in het halstertouw en op haar tanden. Met aansingelen werd ze helemaal boos, maar geen aandacht aan besteed. Toen ik aankwam bij de rijbak zette ik haar stil en wou nog een gaatje aansingelen. Weer werd ze erg kwaad. Toen ik op wou stappen beet ze me in de arm en liep hard weg. Elke keer weer. Toen ik zat kwam het hooft helemaal in de lucht en haar nek werd knoerhard, net beton. ik heb haar lekker lang stil laten staan tot ze ontspannen was en toen werd haar nek ook weer lekker zacht. Als ik reed met een lange teugel liep ze lekker ontspannen laag en als ik de teugel opnam kwam ze helemaal in verzet en werd de nek weer hard. Wie heeft dit ook wel eens met zijn of haar paard gehad want ik vind dit niet normaal dat een paard zo gedraagt. En helemaal niet als ik met mijn eigen pony rij. die zakt er gelijk in als ik niets doe en loopt gewoon heerlijk los. ik hoop dat er hier wat mensen op reageren want volgens mij klopt er iets niet met dit paardje.

groetjes Marja en Shadow

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:48

Klinkt als een niet goed passend zadel . Laat een deskundige hier na kijken , want de problemen worden alleen maar erger

ellepel

Re: Vreemd gedrag met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:37

duidelijk een verkeerd zadel, na laten kijken door een deskundig iemand!

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:58

En een goeie fysio of osteo. Want dergelijke zadels hebben altijd consequenties voor de rug.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:10

Naast het zadel zou ik ook de mond laten nakijken. Je schrijft dat het paard ontspannen loopt totdat je de teugels aanneemt. Het kan zijn dat het paard last van de mond heeft (hangend rooster, wolfstandjes, doppen, haken, verzin het maar) en dat het paard het toont bij de eerste tekenen van rijden, nl. het zadelen.

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 00:04

maandag bellen we iemand. want dit klopt niet zoals het paardje reageert

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 08:16

Ik denk dat het inderdaad aan het zadel of de tanden ligt, is het geen van beiden zou ik gaan kijken naar de manier van rijden van de ruiter..

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:47

Gebit nakijken en even je zadel checken is een goed idee, echter er zijn ook paarden die singeldwang hebben en bij aansingelen en opzadelen standaard zo lastig zijn.

Met rijden lijkt het paard wel ergens pijn aan te geven, wat zegt de eigenaresse ervan ?

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:19

Mijn paard heeft dit ook gehad/nog, hij staat nu al een hele tijd op rust en hij is nog steeds gevoelig op zijn rug, een verkeerd zadel kan echt erge schade aanrichten.