Apple schreef:Cornage is geen stalondeugd, maar een mechanisch defect aan een paard. Het hangt heel erg af van de mate van cornage. Ik zou een paard met lichte cornage niet laten staan.
Luchtzuigen is wat lastiger. Is dit luchtzuigen verveling of is het wellicht een maagzuur probleem? Kan het verminderen door een goed stalmanagement? Over een luchtzuiger zou ik toch wat meer moeten nadenken.
helemaal mee eens
Ik heb 4 jaar geleden een luchtzuiger gekocht, maar bij haar was het echt vanuit verveling/stress. Bij mij doet ze het bijna niet meer gewoon weg omdat ze dag en nacht op de wei staat met dr vriendinnetje, zelf kan kiezen voor binnen of buiten, veel aandacht krijgt e.d. Alleen rond de tijd dat ze muesli krijgen gaat ze nog wel eens aan het hek staan zuigen.
Vorig jaar heeft ze een tijdje ergens anders gestaan, maar daar zette ik ze een aantal uur per dag op de bak (mn andere paard was nog niet gewend aan de hele dag op de wei staan) en zodra het draad dicht was ging ze staan zuigen.. als het draad open stond en ze stond op de bak was er niets aan de hand...
Maargoed ik zou dan zeker goed na laten kijken waar het vandaan komt, of het desbetreffende paard niet koliekgevoelig is.