Zouden jullie een paard kopen met cornage of luchtzuigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orrieborrie

Zouden jullie een paard kopen met cornage of luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 10:59

Ik ben wel benieuwd of jullie een paard zouden kopen met cornage of één die lucht zuigt.
Ik zie vaak paarden te koop staan op internet die aardig hoog in de dressuur en/of springen zijn, maar die cornage hebben of luchtzuigen. Deze paarden vallen meestal wel in mijn prijsklasse

Hebben jullie ervaring met paarden met cornage en/ of luchtzuigen?
En hebben omstanders er last van?

love_FlAmE

Re: Zouden jullie een paard kopen met cornage of luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:03

Als het paard er zelf geen last van heeft en je irriteert je er zelf niet aan ... waarom niet? Het is gelijk je zegt, paarden waar iets inzit zijn vaak heel duur maar door een "mankementje" gelijk dit gaat er direct heel veel van de prijs af terwijl het paard er vaak niet eens last van heeft. Let wel ff op dat als je een luchtzuiger koopt dat hij niet koliekgevoelig is, dat heb je wel vaker met luchtzuigers .

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:09

Cornage is geen stalondeugd, maar een mechanisch defect aan een paard. Het hangt heel erg af van de mate van cornage. Ik zou een paard met lichte cornage niet laten staan.

Luchtzuigen is wat lastiger. Is dit luchtzuigen verveling of is het wellicht een maagzuur probleem? Kan het verminderen door een goed stalmanagement? Over een luchtzuiger zou ik toch wat meer moeten nadenken.

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:13

Haal er sowieso altijd een DA bij en kijk wat hij ervan vindt .

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:19

zowiezo kijken of hij er niks mis is met zijn gezondheid! cornage is meer een schoonheidsfoutje dan dat ie er last van heeft maar als ze luchtzuigen kunnen ze er problemen aan over houden net wat apple zegt!

een paard met cornage wat perfect zou zijn zou ik echt niet laten staan! een luchtzuiger sneller omdat je niet zeker weet waarom die dat doet! toch heb ik al veel paarden gezien die luchtzuigen en die er niks aan over hebben gehouden tot nu toe!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:27

Idd een paard met niet te erge cornage zou ik ook wel kopen.
Een luchtzuiger niet zo, altijd dat geklooi met zo'n band...en eerlijk word ik er zelf doodzenuwachtig van als ik een paard dat hoor doen, net zoals een wever mij op de zenuwen werkt.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:07

Ik heb een paard met lichte cornage gekocht , sommige dagen merkte je er niets van en andere dagen hoorde je lichtjes gezucht in galop ,maar het was alleszins niet in erge mate en hij had er in geen geval last van ..Zo'n paard zou ik dus wel kopen . In erge mate zou ik het niet doen denk ik.
En ik zou gewoon nooit een luchtzuiger kopen ..

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:09

bij ons op de manege is er een die lucht zuigt (heel erg) en die heeft daardoor vaak koliek

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:10

Luchtzuigen vind ik zelf geen probleem. ik doe hem gewoon een band om en zorg dat hij in de stal nergens direct aan kan zuigen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:12

Ik zou wel informeren waar je hem/haar wil stallen of er luchtzuigers mogen staan. Op heel veel stallen willen ze geen paarden met stalondeugden.

Op zich zou ik een paard met lichte cornage of luchtzuiger wel kopen als deze goed door de keuring komt. Zou dit dan specifiek melden zodat ze hier extra naar kijken.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:15

Apple schreef:
Cornage is geen stalondeugd, maar een mechanisch defect aan een paard. Het hangt heel erg af van de mate van cornage. Ik zou een paard met lichte cornage niet laten staan.

Luchtzuigen is wat lastiger. Is dit luchtzuigen verveling of is het wellicht een maagzuur probleem? Kan het verminderen door een goed stalmanagement? Over een luchtzuiger zou ik toch wat meer moeten nadenken.

helemaal mee eens

Ik heb 4 jaar geleden een luchtzuiger gekocht, maar bij haar was het echt vanuit verveling/stress. Bij mij doet ze het bijna niet meer gewoon weg omdat ze dag en nacht op de wei staat met dr vriendinnetje, zelf kan kiezen voor binnen of buiten, veel aandacht krijgt e.d. Alleen rond de tijd dat ze muesli krijgen gaat ze nog wel eens aan het hek staan zuigen.

Vorig jaar heeft ze een tijdje ergens anders gestaan, maar daar zette ik ze een aantal uur per dag op de bak (mn andere paard was nog niet gewend aan de hele dag op de wei staan) en zodra het draad dicht was ging ze staan zuigen.. als het draad open stond en ze stond op de bak was er niets aan de hand...

Maargoed ik zou dan zeker goed na laten kijken waar het vandaan komt, of het desbetreffende paard niet koliekgevoelig is.

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 12:17

Bedankt voor jullie reacties!!
Het maakt de keuze toch wat makkelijker als je de mening en ervaringen weet van anderen.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:19

Ik zou geen van beide kopen, ik zou op zoek gaan naar een paard zonder "gebreken" die al voor de aankoop aanwezig zijn. Gewoon om gevoelsmatig een goede start met een gezond paard te maken. Maar het hangt er ook heel erg vanaf wat je zoekt in een paard, denk ik.
Misschien dat een lichte cornage niet erg is, maar dan zoek ik toch liever verder.
En een luchtzuiger laat ik op voorhand al staan, ik vind het een vreselijke gewoonte en als je dan ook nog eens niet bij machte blijkt te zijn (na alle goede inspanningen) om er wat aan te doen, en je realiseert dat het dier het misschien wel gewoon doet omdat hij pijn heeft... Naar idee.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:57

Er is een centraal topic over luchtzuigen.
Hier een slotje.