hoefbevangen,iemand ervaring hiermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

hoefbevangen,iemand ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 17:47

mijn paard is al een paar week kreupel.het begon toen ze tijdens het rijden een ijzer verloor,ze leek toen wat verrekt te hebben.na de twee weken staprust die de DA adviseerde ging het alles behalve beter.er was geen been waar ze nog echt goed mee liep.de DA maar weer gebeld en hij is vanmiddag geweest,met minder leuk nieuws.mijn merrie is hoefbevangen.ze krijgt nu minder krachtvoer en krijgt twee keer per dag een pijnstiller.over een week komt hij weer kijken en hoopt dat ze dan wel wat vooruit is gegaan.ik hoop dat het wel goed gaat komen.
heefd iemand van jullie misschien ervaring met een hoefbevangen paard?

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:56

Tja, mijn shetlander is net een beetje over de hoefbevangenheid heen. Die liep alweer een tijdje te kwakkelen.

Hij is nu op streng dieet. Krijgt geen biks en maar een heel klein beetje hooi. Overdag staat hij op een schrale wei. Zodat hij wat beweging heeft.

Maar wat wil je er precies over weten?

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:03

hoi daantje,

omdat ik veel verschillende verhalen over hoefbevangenheid hoor(de een zegt het geneest maar het heefd tijd nodig,en de ander zegt dat het het einde van je paard is)wil ik graag weten hoe het genesingsproces verloopt,en wat ik kan doen om het haar zo prettig mogelijk te maken.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:08

Als je er op tijd bij bent, zal het genezen. Er gaat alleen tijd overheen.
Met er op tijd bij zijn bedoelt men dan voordat het hoefbeen gekantelt is. Mijn shetlander is al meerdere keren bevangen geweest, maar ik ben er altijd op tijd bij geweest.

Om het nu aangenamer te maken zou het het beste zijn om het paard in een schraal weiland te zetten, het liefst een nat weiland. Het is namelijk zo dat de hoeven warmer zijn dan normaal. Als ze op het natte zand of weiland staan zorgt dat ervoor dat het minder pijn doet.

Als het weer beter gaat met je paard moet je altijd uit blijven kijken naar bepaalde dingen. Zo zal je je paard nooit meer in een volle wei kunnen zetten. Moet je uitkijken met het geven van vers hooi. En is het ook belangrijk dat je paard elke dag beweging krijgt.

Op dit moment zou je dus niet al te veel voor haar kunnen doen.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:20

bedankt voor je reactie.het hoefbeen was nog niet gekantelt,wel waren de hoeven warmer als normaal.helaas kan ze hier nog niet in de wei.en onze buitenbak is nog bevroren.volgend de DA was ik er op tijd bij,gelukkig.maandag over een week komt hij weer kijken,hopen dat het dan wat beter gaat.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:30

Dan kan je misschien 1 of 2 keer per dag haar hoeven met koud water afspuiten. Dat zal zeker prettig zijn voor haar.

En wat je nu zeker niet moet doen is op de harde grond gaan lopen. Dit zal erg pijnlijk zijn voor haar. Even wachten tot de pijnstillers goed werken en dan vooral op het zachte wandelen.

Succes!

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:40

ja ze heefd vanmiddag de eerste pijnstillers gehad,en mag morgen proberen even in de bak te lopen.heefd de da mij ook geadviseerd zachte ondergrond.en zal de hoeven even gaan afspoelen

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:59

Zou helemaal stoppen met krachtvoer. Je moet ook uitkijken met wortels en appels en andere suikers enz. Het beste kan je oud hooi voeren; kuilgras is niet geschikt omdat er teveel inzit.
Qua beweging: wandelen wat je paard aangeeft is goed en idd op zachte ondergrond. Met de pijnstillers zal ze binnen 1 week waarschijnlijk echt weer goed gaan lopen. Is ze nu door de dierenarts ingespoten? Moet je even goed in de gaten houden of ze geen terugslag krijgt; dan moet je direct de dierenarts weer laten komen (gaat ze moeilijker lopen). Dan hebben ze te weinig aan de pijnstiller die je gekregen hebt. Verder wordt vaak acetylsalicylzuur (bloedverdunner/aspirine) bijgegeven.
Staat ze nog op ijzers? Beste is op blote voeten en evt. zo snel mogelijk anders laten bekappen (dan is de druk eraf). Kijk eens op www.hoefnatuurlijk.nl
gras mag ze niet en zeker niet in deze tijd; nu zit er een hoog fructaangehalte in en dan is ze zo weer bevangen.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:11

heb afgesproken dat ze een handje voor de smaak krijgt.en ze is idd ook ingespoten.maandag over een week komt de dierenarts weer kijken.ga maandag met mijn hoefsmid overleggen

_Charlotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:10

MEINE IS OOK HOEFBEVANGEN mn oudere pony is het ook maar sinds 2 dagen loopt ze weer redelijk normaal ik heb haar in de bak gezet met water en heel heel weinig hooi nog niet eens een dun plakje per dag ( mischien beetje zielig maar helpt wel) en wandelen ook al zou ze dat niet zo fijn vinden en als je ergens blubber hebt moet je daardoor heengaan sommige mensen zeggen dat dat helpt ( ik zou het zelf niet weten hoor maar bij sommigen helpt het)

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:03

nou de dierenarts is weer geweest en mijn paard is vergeleke met vorige week al enorm vooruit gegaan.ik heb nu toch wel de hoop dat alles nog goed gaat komen!

traan_beauty

Re: hoefbevangen,iemand ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:45

hoop ook dat het goed komt

Maarre ik heb wel ervaring.. jammer genoeg
Me pony kreeg het toen ze ongeveer 16 was, het ging apsoluut niet goed.. Duurde weken voor ze weer een beetje kon lopen (dit herhaalde zicht om de zoveel jaar steeds weer! )
Nu is Sisky 30 en het gaat niet slecht.. niet goed..
Vaak een beetje kreupel en meer niet. maar even een tip. Hoefbevangen kan altijd terug komen! dus altijd uitkijken met voer enz. ook zomers niet TE veel naar het gras. Ik weet niet zeker of hoefbevangen ''echt'' over kan gaan. mijn ervaring is: nee, het blijft wel maar soms minder soms erger..

Maar zoals je al gelezen hebt Siska is 30 jaar dus

Hoop dat het met jou Beestje natuurlijk anders gaat en dat ie meteen goed opknapt

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:17

Kijk eens op op Hoofcare.nl is volgens de heren Nassau,leraren
hoefsmid van alles aan te doen.
De ouderwetse methode van in de blubber zetten en schraal in het voer zetten werkt ook goed , het is een stofwisselingsprobleem
wat verschillende oorzaken kan hebben, voer en de samenstelling hiervan is er slechts een van . vroeger was het een teveel aan eiwitten, tegenwoordig heeft men het vaker over suikers.
Punt is hoe sneller je met een dieet begint, en met een gerichte behandeling, hoe groter de kans op volledig herstel. Succes!

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:23

we zijn vorige week met een dieet begonnen,en dit lijkt goed aan te slaan.bij hoofcare.nl staat echt goede informatie,daar leren we nog wat van.ik koel haar hoeven 2 keer per dag en moet zeggen dat het nu wel begint te helpen.en de hoefsmid en dierenarts komen regelmatig kijken.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 07:37

Kijk ook eens op paardnatuurlijk.nl daar staat ook interessante info over hoefbevangenheid.

Overigens : mijn vorige paard is 2x bevangen geweest en er ook overheen gekomen.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 10:54

Ir111 schreef:
Kijk ook eens op paardnatuurlijk.nl daar staat ook interessante info over hoefbevangenheid.

Overigens : mijn vorige paard is 2x bevangen geweest en er ook overheen gekomen.

is inderdaad een goede site met veel info.de hoefijzers zijn er nu af en de smid en da komen regelmatig kijken hoe het gaat.als ze wel beter is en ik ga weer veel met haar naar buiten dan wil ik er wel weer ijzers onder hebben,maar zolang ze bevangen is en toch alleen maar is zand loopt kan ze best zonder.kan nu al zien dat er wat gewicht af gaat!