OCD rontgenen van veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucas03

OCD rontgenen van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 12:54

Ik heb van mijn opfok de mogelijk heid gekregen om mijn veulen collectief te laten rontgenen op OCD.

foto's van kogel, sprong en knie worden gemaakt.

Heeft iemand hier ervaring mee; heeft het uberhaupt zin om dit nu al te doen of kan ik beter wachten totdat hij 2 / 3 jaar is?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:02

Ik zou het nu nog niet doen. OCD gebeurt vaak in de loop van de tijd, als het bijv in een weide staat met soortgenoten en er klappen wordne uitgedeelt of juist door het op stal laten.
Ik denk dat het een beetje geldverspilling is , maar als je het toch voor de zekerheid wil moet je het doen natuurlijk..

LiesBento

Re: OCD rontgenen van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:29

Wat zijn eigenlijk de gevolgen als je paard OCD heeft gehad, maar wel geopereerd is. Ik bedoel op termijn..kreupelheid ofzo?

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:06

Ik heb juist gehoord dat ocd in de eerste 9 levensmaanden ontstaat,het heeft te maken met het vormen van het kraakbeen. Dus dan heeft het wel degelijk zin

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:46

ik dacht ook dat het wel zinvol is om het als enter te doen

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:36

Ik heb een paard gehad die als 1,5 jarige werd geröntgend en hij had OCD. Hij werd in de handel verkocht en via omwegen kocht ik hem op 2,5 jarige leeftijd. Op drie jarige leeftijd heb ik hem licht aangereden en toen hij 6 jaar was, besloot ik hem te verkopen. Ik kreeg in die tijd ook contact met zijn fokker en hij vertelde dat hij hem had verkocht, omdat hij OCD had. Hij had er zelfs nog foto's van!! Ik balen natuurlijk... Toen heb ik hem ook laten röntgenen en...
Helemaal geen OCD !!!! Het is dus onzin om een paard op die leeftijd te röntgenen en het zaait onnodig paniek. Dat is mijn mening/conclusie.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:53

zoiets dacht ik nl ook, bedankt voor je reaktie.
zijn er nog meer mensen met ervaringen op dit gebied?

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:43

Ik kom zojuist terug van de kliniek met mijn bijna 2 jarige. Morgenochtend wordt ze geopereerd voor ocd in haar sprong. Volgens de dierenarts ontstaat ocd in de eerste levensmaanden en is de kans nihil dat er na 14 maanden nog ocd ontstaat. Dus als het een veulen is, zou ik het (nog) niet doen.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 17:34

dus als ik het goed begrijp kan ik beter wachten tot volgend jaar dan is hij anderhalf, hij zou het nu nog kunnen ontwikkelen en dan heb ik te vroeg foto's gemaakt.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:40

Als ik zelf had gekozen en nog geen vermoeden had van haar ocd, had ik haar rond haar 2 a 2,5 jaar preventief laten rontgenen. Dus over een half jaar ong. Ze is nu 21 maanden.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:36

elk paard heeft voor zijn 2e enkele OC gevallen. In de meeste gevallen zal dat wegtrekken. Nu rontgenen op OC zal je hoogst waarschijnlijk een positief resultaat geven.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:33

Ik zou pas gaan röntgenen in het jaar dat het paard drie wordt.
Dan heb je, denk ik, een realistisch beeld, wat niet veel meer zal gaan veranderen.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:47

Orlando8 schreef:
Ik heb juist gehoord dat ocd in de eerste 9 levensmaanden ontstaat,het heeft te maken met het vormen van het kraakbeen. Dus dan heeft het wel degelijk zin

Precies, een OCD kan natuurlijk ook door trauma ontstaan, maar kan ook erfelijk zijn. Daarom is onderzoek nodig om te bepalen of hiervan sprake is.

lucas03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:13

Babootje schreef:
Orlando8 schreef:

Precies, een OCD kan natuurlijk ook door trauma ontstaan, maar kan ook erfelijk zijn. Daarom is onderzoek nodig om te bepalen of hiervan sprake is.

ja maar is het niet zo dat ik nu (hij is nu 8mnd) foto's laat maken en dan over 2jaar of zo weer opnieuw om te bepalen of hij OCD heeft? Kan ik dan niet beter wachten? om 2x dezelfde foto's te maken heeft weinig zin.
aan de andere kant; mocht hij sterk OCD hebben kan ik hem beter meteen wegdoen. Ik weet het nog niet.

annemieke25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:45

OCD kan ook erfelijk zijn!

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:56

annemieke25 schreef:
OCD kan ook erfelijk zijn!

OCD IS erfelijk en blijft na opereren altijd later zichtbaar op foto's!!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:15

Het KAN erfelijk zijn. Milieu-invloeden zoals voeding en huisvesting zijn heel belangrijke veroorzakers. Er zijn veterinaire deskundigen die beweren dat erfelijkheid maar 20% van de OCD-gevallen voor zijn rekening neemt. Enne, opereren op jonge leeftijd (tot ongeveer 1,5 jaar) kan zo goed herstellen dat het later op rontgenfoto's niet is terug te zien. Kan, he? Is geen garantie.
Met 8 maanden rontgen heeft inderdaad niet zoveel zin. Kun je beter doen met 1,5 jaar. Dan kun je besluiten of opereren zinvol is of niet. Of niet nodig. Het komt veel voor dat veulens / jaarlingen (beperkt) OCD hebben en als volwassen dier is daar niks meer van te zien. Ik heb zelfs geluiden gehoord van 50% maar vind dat gevoelsmatig wel een beetje veel.